طنین نواهای آسمانی در پایتخت تشیع جهان اسلام
طنین نواهای آسمانی در پایتخت تشیع جهان اسلام

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در جمع خبرنگاران استان از برگزاری آیین اختتامیه و معرفی نفرات و گروههای برتر نخستین جشنواره آواها و نواهای دینی آیات (ترنم آسمانی) در تبریز خبر داد. به گزارش قلم پرس به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، “علی اکبر صفی پور” […]

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در جمع خبرنگاران استان از برگزاری آیین اختتامیه و معرفی نفرات و گروههای برتر نخستین جشنواره آواها و نواهای دینی آیات (ترنم آسمانی) در تبریز خبر داد.

به گزارش قلم پرس به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، “علی اکبر صفی پور” گفت: با شناخته شدن شرکت کنندگان راه یافته به بخش نهایی جشنواره ، مرحله نهایی و مراسم اختتامیه این جشنواره برگزار می شود و بر اساس برنامه، ۱۰گروه فینالیست بخش های همخوانی قرآن کریم و تواشیح در نوبت قبل از ظهر روز پنج شنبه ۲۰ اسفند در بخش همخوانی به رقابت می پردازند .

وی افزود: همچنین در نوبت بعدازظهر همانروز نیز رقابت ها در بخش تواشیح و مدیحه سرایی ادامه می یابد. در این مرحله شش مبتهل نیز برای کسب عنوان ممتاز به رقابت حضوری می پردازند.

صفی پور گفت: مراسم اختتامیه این جشنواره شبانگاه ۲۰ اسفند با حضور استاندار آذربایجان شرقی و اساتید برجسته ی حوزه ی علوم قرآنی شامل استاد غلامرضا شاهمیوه اصفهانی، استاد مهدی دغاغله ، استاد محمد عباسی، استاد عباس حزباوی و استاد سعید طوسی و همچنین گروه های تواشیح بین المللی در تالار پتروشیمی تبریز برگزار می شود و طی آن از نفرات برگزیده شش بخش مختلف اولین دوره جشنواره سراسری ترنم آسمانی تقدیر به عمل می آید.

صفی پور همچنین گزارشی از روند اجرای این جشنواره ارائه داد و گفت: پس از اعلام فراخوان این جشنواره ۱۷۸ اثر به دبیرخانه ارسال شد که از آن میان ۷۴ اثر در بخش اجرای زنده همخوانی و تواشیح، ۸۳ اثر در بخش استودیویی و ۲۱ اثر در بخش ابتهال بود.

وی گفت: جشنواره « ترنم آسمانی» با موضوع آواها و نواهای دینی در شش بخش اجرای همخوانی قرآن کریم، اجرای تواشیح و اجرای ابتهال برگزار شده و هدف آن تشویق و حمایت از گروه های تواشیح و مبتهلین به منظور تولید آثار متنوع در این حوزه و اائه ی آن در شبکه های ویدئویی، تلویزیونی و فضای مجازی است .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، نشر و گسترش هنر جمع خوانی قرآن کریم وتواشیح و ابتهال در سطح جامعه بالاخص جوانان و نوجوانان را اصلی ترین هدف برگزاری این جشنواره عنوان کرد و گفت: ترنم آسمانی با هدف ارزیابی و ساماندهی فعالیت های گروه های تواشیح کشور و تولید آثار فاخر همسرایی در مضامین مختلف مذهبی و دینی با هدف ارتقاء سطح فنی فعالان عرصه تواشیح ، مدیحه سرایی و ابتهال برگزار شده است.

وی این جشنواره را اتفاقی مثبت و تاثیرگذار در حوزه ی هنر دینی و قرآنی برشمرد و گفت: در عصری که حصارهای اضطراب افکار انسانها را تحت تاثیر قرار داده، ‌تسبیح و تنزیه پروردگار هستی و درک سرمایه گرانبهای بندگی حضرت حق، موجب شکفتگی و انبساط خاطر می شود و این جشنواره نیز در همین راستا برگزار شده است.