شبهه تبدیل دریاچه ارومیه به معدن لیتیوم؛ واقعیت یا شایعه
شبهه تبدیل دریاچه ارومیه به معدن لیتیوم؛ واقعیت یا شایعه
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در مورد تبدیل شدن دریاچه ارومیه به معدن لیتیوم گفت: تایید یا تکذیب بهره برداری از لیتیوم موجود در دریاچه ارومیه نیاز به بررسی جامع و کامل دارد، باید با جزئیات بیشتر این مسئله مورد توجه قرار بگیرد؛ تا پاسخی قانع کننده در این راستا به افکار عمومی داده شود.

به گزارش قلم پرس، سمیه رفیعی  در مورد وجود فلز لیتیوم در آب دریاچه ارومیه گفت: طی سالیان دراز بهره‌برداری از دریاچه ارومیه مطلوب بسیاری از جریان‌های سرمایه‌داری در کشور بوده است؛ از برداشت آرتمیا تا زمزمه بهره برداری لیتیوم به منظور کسب سود اقتصادی که امروز سوژه رسانه‌های داخلی و خارجی شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم افزود: برداشت لیتیوم از دریاچه ارومیه دور از ذهن  نیست؛ اما باید در نظر بگیریم لیتیوم موجود در دریاچه به قدری بوده که ارزش خشک کردن آن و تبدیل شدن آن را به معدن داشته باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: تایید یا تکذیب بهره برداری از لیتیوم موجود در دریاچه ارومیه نیاز به بررسی جامع و کامل دارد و باید با جزئیات بیشتر این مسئله مورد توجه قرار بگیرد؛ تا پاسخی قانع کننده در این راستا به افکار عمومی داده شود

نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: از سازمان محیط  زیست و ستاد احیای دریاچه ارومیه درخواست داریم که هر چه سریعتر این مسئله را مورد بررسی قرار داده و در برابر هجمهِ اخباری که طی روزهای گذشته در راستای تبدیل شدن نگین فیروزه‌ای آذربایجان به معدن لیتیوم منتشر شده گزارشی ارائه ونتایج آن را به مجلس ارائه دهد.

رفیعی در مورد بهره برداری از نمک غنی دریاچه ارومیه یادآور شد: دریاچه شور ارومیه می‌تواند منبع قابل توجهی برای بهره برداری سودجویانه باشد عده‌ای که فقط به فکر منافع خود هستند، از منابع نمک دریاچه گرفته تا آرتمیا و حتی لجن آن؛  امروز این دریاچه حال و روز خوبی ندارد و زمزمه‌های تبدیل شدن آن به معدن لیتیوم نیز بر وخامت اوضاع می افزاید.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: سازمان محیط زیست و ستاد احیای دریاچه ارومیه به عنوان یکی از متولیان  اصلی، هر چه سریعتر نتایج بررسی‌های کارشناسی خود را مبنی بر وجود لیتیوم و ارزش اقتصادی آن در دریاچه ارومیه را به  مجلس گزارش داده و به سوژه سازی این دریاچه و نگرانی‌های مردم به ویژه  فعالان محیط زیست پایان دهند.

 خشکیدن دریاچه‌هایی مانند ارومیه، دریاچه نمک قم، بختگان، هامون، جازموریان و … در ایران که تقریبا از اواخر دهه هفتاد نمایان شد، دلایل متعددی دارد که هر یک در جای خود قابل بررسی است. اما به استناد گزارش‌های رسانه‌ای، وجود منابع عظیم «لیتیوم» در کف این دریاچه‌ها شاید یکی از دلایل توجه ناکافی به روند خشک شدن این منابع مهم طبیعی و تعلل در احیای آن باشد.

لیتیوم یک فلز قلیایی نقره‌ای-سفید و نرم با عدد اتمی ۳ است. این عنصر در شرایط استاندارد دما و فشار سبک‌ترین فلز و کم چگالی‌ترین عنصر جامد است. به دلیل واکنش‌پذیری بالای لیتیوم، هرگز نمی‌توان آن را به صورت عنصر آزاد در طبیعت پیدا کرد و همواره در بخشی از یک ترکیب شیمیایی که بیشتر یونی است، پیدا می‌شود./

پایان پیام/