سالانه هزار مگاوات برق هسته‌ای در حال تولید است/ تاکید رهبر انقلاب بر تامین ۲۰ هزار مگاوات برق
سالانه هزار مگاوات برق هسته‌ای در حال تولید است/ تاکید رهبر انقلاب بر تامین ۲۰ هزار مگاوات برق

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، علی‌اکبر صالحی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ظهر امروز در نشست بررسی راه‌های تأمین برق هسته‌ای کشور که با حضور وزیر نیرو و معاونان وزیر نفت در دفتر علی نیکزاد نائب رئیس اول مجلس برگزار شد، با اشاره به سابقه برنامه کشورمان برای تولید برق هسته‌ای اظهار […]

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، علی‌اکبر صالحی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ظهر امروز در نشست بررسی راه‌های تأمین برق هسته‌ای کشور که با حضور وزیر نیرو و معاونان وزیر نفت در دفتر علی نیکزاد نائب رئیس اول مجلس برگزار شد، با اشاره به سابقه برنامه کشورمان برای تولید برق هسته‌ای اظهار داشت: در سال ۱۳۵۳ مؤسسه SRI امریکا مأمور شد که چشم‌انداز آینده برق هسته‌ای ایران را بررسی و تدوین کند؛ در سندی که این مؤسسه تنظیم کرد تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای طی ۲۰ سال برای ایران درنظر گرفته شد که این رقم باید تا سال ۱۳۷۴ تأمین می‌شده است اما در حال حاضر حدود یک‌هزار مگاوات در سال توان تولید برق هسته‌ای داریم. 

وی در خصوص چرایی تعیین این سهم از برق هسته‌ای در سبد انرژی ایران گفت: هر یک‌هزار مگاوات رآکتور هسته‌ای معادل ۱۲ میلیون بشکه نفت صرفه‌جویی دارد و هرکدام از نیروگاه‌های هسته‌ای نیز مانع از انتشار ۷ میلیون تن گاز آلاینده در سال می‌شوند؛ علاوه بر این، ارتقای صنعت کشور و استانداردسازی مصرف انرژی نیز از دیگر ضرورت‌های بهره‌گیری از برق هسته‌ای است. 

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه با اشاره به توقف پروژه نیروگاه‌های هسته‌ای پس از انقلاب اسلامی توسط پیمانکاران خارجی اظهار داشت: در سالهای ۵۴ و ۵۵ دو نیروگاه در بوشهر توسط آلمانی‌ها و یک نیروگاه در دارخوین توسط فرانسوی‌ها کلنگ زده شد که در آستانه انقلاب اسلامی حدود ۶۰ درصد پیشرفت داشته‌اند اما پس از انقلاب این پروژه‌ها متوقف شد. 

صالحی ادامه داد: در سال ۱۳۶۸ روند احداث و تکمیل دو نیروگاه در بوشهر مجدداً از سر گرفته شد و روس‌ها که به دلیل مشکلات ناشی از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی دچار مشکلات فراوانی بودند و صنعت هسته‌ای آنها در آستانه ورشکستگی قرار داشت، از قرارداد با ما استقبال کردند و پای کار آمدند که این فرایند منجر به تکمیل فازهایی از نیروگاه بوشهر در سالهای گذشته شد.

وی افزود: از سال ۱۳۹۲ که فعالیت نیروگاه اتمی بوشهر شروع شده است سالانه یک‌هزار مگاوات برق هسته‌ای تولید می‌شود. 

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه با طرح این سؤال که سهم برق هسته‌ای از سبد انرژی ما چقدر باید باشد تصریح کرد: در این رابطه بررسی‌های مختلفی انجام شده از جمله مصوبه شورای عالی انرژی که ۸ هزار و ۴۰۰ مگاوات برق هسته‌ای را هدفگذاری کرده که البته با عدد ۲۰ هزار مگاوات مربوط به مطالعات قبل از انقلاب فاصله دارد. 

صالحی با بیان اینکه ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای گران است ولی ادامه کار آنها ارزان است خاطرنشان کرد: علت اینکه نتوانسته‌ایم تا امروز به سطح ۸ هزار و ۴۰۰ مگاوات برق هسته‌ای شورای عالی انرژی برسیم عمدتا مسائل مالی و کمبود بودجه بوده است.  

تاکید چندباره رهبر انقلاب بر دنبال کردن هدف ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای

وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب بارها در ارتباط با صنعت هسته‌ای بر دو نکته تأکید کرده‌اند که اولا این صنعت تضمین کننده برق مطمئن برای نسل‌های آینده است و ثانیا صنعت هسته‌ای مایه اقتدار جمهوری اسلامی است. ایشان در همین رابطه بارها بر دنبال کردن هدف ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای تأکید کرده‌اند. 

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای توسعه فرایند تولید برق هسته‌ای در سالهای اخیر گفت: از سال ۹۲ مجددا وارد گفتگو با روس‌ها شدیم که سفارش ساخت نیروگاه جدید را بدهیم، آنها ابتدا درخواست تأسیس ۵ نیروگاه را داشتند که خارج از توان مالی کشورمان بوده ولی درنهایت برای ساخت دو نیروگاه به توافق رسیدیم که البته پس از روی کار آمدن ترامپ و مشکل مربوط به تحریم‌ها و انتقال ارز این پروژه با مشکل مواجه شد و در حال حاضر ۵۰۰ میلیون یورو به روس‌ها بدهکاریم. 

صالحی در رابطه با اینکه سازمان انرژی اتمی توان تحقق ۸ هزار و ۴۰۰ مگاوات برق هسته‌ای را دارد یا خیر، تصریح کرد: سازمان این توانایی را دارد. 

انتهای پیام/