زندگی ۱۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در سکونت‌گاه‌های ناپایدار
زندگی ۱۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در سکونت‌گاه‌های ناپایدار
عضو هیات مدیره شرکت باز آفرینی شهری ایران با بیان اینکه کنترل حاشینه‌نشینی تنها توسط شهرداری‌ها امکان‌پذیر نیست، گفت: ۱۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در سکونت گاه‌های ناپایدار زندگی می‌کنند.

به گزارش قلم پرس، عباس شفیعی  در نشست تخصصی آموزه‌های زلزله بم، اظهار کرد: مقوله حاشیه‌نشینی بیش از اینکه مربوط به برنامه‌های شهری و عمرانی باشد مسئله‌ای با پیشینه فرهنگی و اجتماعی است.

عضو هیت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: از لحاظ تقسیم بندی مناطق شهر در حوزه بافت فرسوده در سه بخش سکونت‌گاه‌های غیررسمی، بافت میانی و بافت تاریخی تفکیک می‌شود و از لحاظ ریشه یابی سکونت‌گاه‌های غیر رسمی بیشتر مربوط به موضوعات اقتصادی و اجتماعی کشور است به طوری که بر اساس تحقیقات حجم حاشیه نشینی ارتباط مستیقم با دوران  رکود و رونق اقتصاد در کشورها دارد.

شفیعی افزود: کنترل حاشیه نشینی تنها توسط نهادهای بخشی و محلی مانند شهرداری امکان پذیر نیست و نیازمند توجه ویژه و نگاه ملی است.

وی با اشاره به قرارداد ساخت مسکن در شهرک جوانان توسط  شرکت باز آفرینی شهری ایران عنوان کرد: در شهرک جوانان تبریز تفاهم نامه‌ای برای ساخت مسکن با شهرداری منعقد شده است که با رعایت حریم گسل و استانداردهای ملی ساختمان آماده شروع ساخت سه هزار واحد مسکونی در فاز اول این شهرک هستیم.

عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: ۱۰ میلیون ایرانی در سکونت گاه‌های ناپایدار زندگی می کنند که اگر حادثه‌ای رخ دهد، فاجعه‌ای مانند زلزله بم با ۳۴ هزار کشته خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه هدف این جلسه توجه افزایی در ذهن مدیران شهری و مهندسان ساختمان ساز به بافت فرسوده است، تصریح کرد: نوسازی در بافت فرسوده امری مردمی است و توسط فعالان بخش ساحتمان باید اتفاق بیافتد و دولت تنها نقش تسهیل کننده امور را بر عهده دارد. دولت به ازای هر واحد بافت فرسوده ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات ارائه می‌دهد و از طرفی دولت در سال‌های اخیر همت خوبی برای احیای بافت فرسوده دارد.

انتهای پیام/