رویکرد جدید و مهم دستگاه قضایی سوق دادن پرونده‌ها به صلح و سازش است
رویکرد جدید و مهم دستگاه قضایی سوق دادن پرونده‌ها به صلح و سازش است

خبرگزاری میزان – حجت الاسلام والمسلمین صادق مرادی، رئیس کل دادگستری استان خوزستان در جلسه با اعضاء ستاد صبر استان خوزستان که با حضور علیرضا باوی معاون قضایی و رئیس توسعه حل اختلاف خوزستان، حجت الاسلام والمسلمین امانت بهبهانی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان خوزستان برگزار شد، سوق دادن پرونده‌های قضایی […]

خبرگزاری میزان – حجت الاسلام والمسلمین صادق مرادی، رئیس کل دادگستری استان خوزستان در جلسه با اعضاء ستاد صبر استان خوزستان که با حضور علیرضا باوی معاون قضایی و رئیس توسعه حل اختلاف خوزستان، حجت الاسلام والمسلمین امانت بهبهانی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان خوزستان برگزار شد، سوق دادن پرونده‌های قضایی به سمت صلح و سازش از رویکرد بسیار ارزشمند دستگاه قضایی برشمرد و بیان داشت: رویکرد جدید قوه قضاییه توسعه، گسترش و نهادینه کردن فرهنگ اصلاح ذات البین و صلح و سازش است که با اجرای صحیح این سیاست‌ها می‌توان شاهد آثار بسیار مهم و ارزشمندی در رفع کدورت، خصومت، اختلافات بین مردم، ایجاد آرامش و امنیت پایدار در جامعه داشته باشیم.

وی افزود: با توجه به تاکید دین مبین اسلام، قرآن، پیامبر اسلام و ائمه اطهار به ترویج فرهنگ صلح و سازش در جامعه، رویکرد جدید دستگاه قضایی بر همین اساس است و در کنار شورای حل اختلاف ستاد ملی صبر تشکیل و راه اندازی کرد که در این میان لازم است سایر دستگاه‌ها نیز برای افزایش سطح آگاهی‌های اجتماعی با این ستاد همکاری داشته باشند تا با واقع بینی بیشتر شاهد ایجاد صلح و سازش، رفع اختلاف‌ها و پیشگیری از تبدیل آن‌ها به خصومت‌ها باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین مرادی خاطرنشان کرد: کلمه صبر از سه عنوان صلح، بخشایش و رضایت تعریف شده است و هدف از تشکیل این ستاد گسترش، توسعه و ترویج فرهنگ صلح و سازش در بین مردم و جامعه است.

وی اظهار داشت: امروز لازم است جامعه با اهمیت و ساز و کار ستاد صبر بیشتر آشنا شود و در واقع نقش آن در برطرف کردن اختلاف‌های افراد پررنگ‌تر و برجسته‌تر شود و عموم افراد از ظرفیت بیش از پیش آن استفاده و بهره ببرند.

در ادامه این جلسه باوی معاون قضایی و رئیس توسعه حل اختلاف خوزستان نیز گفت: یکی از اسناد بسیار مهمی که در ۲ سال اخیر در قوه قضاییه تدوین شده و راهکار‌ها و خط و مشی آن را ترسیم می‌کند، سند تحول قضایی است.

وی افزود: در این سند ۷ ماموریت مهم برای دستگاه قضایی تعریف شده که یکی از اهداف آن سوق دادن رسیدگی پرونده‌ها به صلح و سازش است و استفاده از جایگزین‌های قضایی است و بر همین مبنا تمامی مسئولیت‌ها را به شورای حل اختلاف محول کرده که امیدواریم موفقیت‌های صورت بگیرد.

باوی تصریح کرد: صبر عبارتی از ارزشمندترین مفاهیم انسانی و اخلاقی است که اگر جامعه به سمت این مفاهیم سوق داده شود قطعاً اثر آن انسجام، امنیت، آرامش صلح و سازش و صفا در جامعه خواهد بود و اگر به همان اندازه از این مفاهیم فاصله گرفته شود نزاع، درگیری، نا امنی و مشکلاتی در جامعه بوجود می‌آید، بنابراین ستاد صبر به موجب اساس نامه با استفاده از ظرفیت نخبگان، معتمدین، مصلحین، فرهنگیان و دیگر اقشار مسائل صلح و سازش استان را نظامند و هدفمند کند.

رئیس توسعه حل اختلاف خوزستان با اشاره به آمار عملکرد شورا‌های حل اختلاف استان در سال گذشته، گفت: ۱۷۰ هزار پرونده در سال گذشته وارد شورا‌های حل اختلاف استان خوزستان شده اند و به همین میزان، پرونده‌ها مختومه شده است که ۳۵ هزار پرونده معادل ۳۲ درصد از مجموعه پرونده‌های وارده، اعضاء شورا‌های حل اختلاف استان خوزستان توانستند با تلاش و همت شبانه روزی و با توجه به شرایط سخت بیماری منحوس کووید ۱۹ (کرونا) آن‌ها را منتهی به صلح و سازش کنند.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالحمید امانت بهبهانی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خوزستان در این جلسه نیز اظهار داشت: این معاونت در سال‌های گذشته با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها در امر صلح و سازش با شورای حل اختلاف و ستاد صبر همکاری و تعامل خوبی و مطلوبی داشته و این همکاری‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.

وی افزود: در موضوع ستاد صبر که قبلاً زیر مجموعه معاونت فرهنگی بود برنامه‌ها و فعالیت‌های بسیار خوبی برگزار و نتایج مطلوبی در سطح استان خوزستان داشت و امیدواریم با همکاری و هم افزایی بیش از پیش شاهد گسترش و توسعه فرهنگ صبر در جامعه باشیم.

در این جلسه ابلاغ اعضاء ستاد صبر استان خوزستان از سوی رئیس کل دادگستری استان خوزستان به آنان اعطاء شد.

در ادامه تعدادی از اعضاء به ارائه پیشنهادات، نظرات و دیدگاه‌های خود پیرامون توسعه و ترویج فرهنگ صلح، بخشایش و رضایت در استان خوزستان پرداختند.