رضایی: شاخص بورس را به یک و نیم میلیون می‌رسانم/ باید واگن تولید را به بورس متصل کنیم
رضایی: شاخص بورس را به یک و نیم میلیون می‌رسانم/ باید واگن تولید را به بورس متصل کنیم

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری فارس، محسن رضایی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز (جمعه ۱۴ خرداد ماه ۱۴۰۰) در برنامه تلویزیونی رئیس جمهور و جوانان اظهار داشت: من از ۱۷ سالگی سرباز وطن هستم و بدون وقفه در سنگرم کارم را ادامه دادم. از سال ۱۳۵۰ که فعالیت سیاسی‌ام را شروع کردم […]

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری فارس، محسن رضایی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز (جمعه ۱۴ خرداد ماه ۱۴۰۰) در برنامه تلویزیونی رئیس جمهور و جوانان اظهار داشت: من از ۱۷ سالگی سرباز وطن هستم و بدون وقفه در سنگرم کارم را ادامه دادم. از سال ۱۳۵۰ که فعالیت سیاسی‌ام را شروع کردم تا سال ۱۳۵۷ با رژیم پهلوی مبارزه کردم و حتی توسط ساواک دستگیر شده و بعد از ۶ ماه از زندان آزاد شدم. من بعد از پیروزی انقلاب در کنکور شرکت کردم و در دانشگاه علم و صنعت پذیرفته شدم و وقتی که در تهران بودم هم تحصیل می‌کردم و هم کار. ما شرایط سختی داشتیم و پدر و مادرم حریف معیشت‌مان نمی‌شدند و به همین دلیل تابستان‌ها کار می‌کردم، به همین خاطر با سختی زندگی کرده‌ام و این سختی با مبارزه با رژیم شاه توأمان شده بود، این درحالی است که در دوران زندان توسط ساواک شکنجه شدم. فعالیت سیاسی‌ام را بعد از انقلاب ادامه دادم. ما به همراه دوستانمان سپاه را تشکیل دادیم و انفجارات اوایل انقلاب را پایان دادیم و بعد از اینکه حضرت امام من را فرا خواندند در ۲۷ سالگی فرمانده سپاه شدم. 

وی درباره راه حلش در بازار سرمایه گفت: مردم ما هم اکنون در رنج هستند، اشتباهات و دست های پنهانی در بازار سرمایه به وجود آمد و احتیاط‌های لازم نشده و هشدارهای لازم را هم ندادند و دولت مردم را تشویق به حضور در بازار سرمایه کرد و مردم ایثارگرانه این کار را کردند ولی از مرداد و شهریور سال ۹۹ به یکباره بورس سقوط کرد. من دو برنامه برای احیای بازار بورس دارم که تشکیل صندوق جبران زیان‌های مالباختگان است که در این صندوق بخشی از زیان مالباختگان با استفاده از برخی منابع جبران خواهد شد. ضمن اینکه تشویق تولید و سرمایه‌گذاری و ارتباط آنها با واگن‌های سرمایه هم مهم است و اگر تولید را به بازار سرمایه متصل کنیم، در آن صورت بازار بورس ا حیا شده و ارزش سهام‌ها بالا خواهد رفت و به همین دلیل بسیار مهم است این که تولید به واگن متصل شود. 

رضایی ادامه داد: من استاد تمام اقتصاد دانشگاه تهران هستم و درباره احیای بورس برنامه‌ها دارم. شرکت‌های بزرگی که تجربه، قدرت تولید زیادی دارند، بایستی سهام قدیم خود را نگه داشته و سهام جدید بفروشند و وقتی پول جدیدی از این راه به دست آورند بایستی آن را به سمت سرمایه و تولید ببرند و این کار باعث می‌شود ارزش سهام بالا برود. بنا داریم تا شاخص سهام بازار بورس را به یک میلیون و ۵۰۰ هزار برسانیم و به مرور زمان افزایش پیدا خواهد کرد. 

حدود ۹۸ درصد بازار سرمایه زیر ۱۰۰ میلیون سرمایه دارند، این درحالی است که ۹۰ درصد این بازار در اختیار افرادی است که زیر ۵۰ میلیون سرمایه در بورس دارند. لذا بنا داریم در صندوق جبران مالباختگان بازار سرمایه از این افراد حمایت ویژه‌ای کنیم. 

وی افزود: ساختار بانکی ما با شرایط فعلی تطابق ندارد. چند بانک قرض الحسنه شکل گرفته که اگر طرح‌های بازده‌دار و توجیه اقتصادی‌دار وجود داشته باشد، ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون وام می‌دهند. می‌کوشم مسأله مسکن و اشتغال را برای جوانان حل کنم. دولت من حامی و ضامن جوانان در این وام‌ها خواهد بود. باید نهادهایی به عنوان واسط و ضامن بین جوانان و بانک‌ها ایجاد کنیم که وقتی این گونه باشد بهانه بانک‌ها برای پرداخت وام از بین می‌رود.

وی در باره حاشیه نشینی در شهر مشهد گفت: شهر مشهد با آستان قدس رضوی یکپارچگی لازم را ندارد و آن چیزی که در اطراف بارگاه هست با یک میلیون حاشیه نشین اطراف مشهد و بخش‌های پیشرفته و بالا شهر مشهد عملا با معنویت و مراسم مذهبی که در خور شأن و بارگاه امام رضا باشد، تطابق نداشته و بهم ریختگی دارد.

رضایی خاطرنشان کرد: با تولیت استان قدس رضوی در دولتم برای پیشرفت مشهد برنامه‌ها خواهیم داشت. طرح درازمدت مشهد مقدس را به عنوان شهر یکپارچه فرهنگی و اثربخش طراحی می‌کنیم. معماری شهر ایرانی و اسلامی که پایه‌های آن در دولت من گذاشته خواهد شد و دولت‌های بعدی آن را تکمیل می‌کنند را اجرایی خواهیم کرد. ما برای اولین بار معماری دوران جمهوری اسلامی را شکل خواهیم داد این در حالی است که ما معماری قاجاریه و صفویه را داریم و تلاش می‌کنیم که معماری نوین ایرانی و اسلامی را علاوه بر مشهد در قم، تهران و شیراز ایجاد کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در باره توسعه گردشگری در کشور گفت: متاسفانه گردشگران خارجی نمی‌توانند به سادگی بلیت ایران را تهیه کنند، لذا باید سایت‌های معتبر و شناخته‌شده و آژانس‌های گردشگری قوی برای تردد مسافران ایجاد شده و مشکل را از آن طریق حل کنیم. از ۵۰ کشور دنیا گردشگر مذهبی در کشورمان داریم که آنها از زمانی که در فرودگاه پیاده شده و زیارت انجام می‌دهند و تا زمانی که به کشورشان بازگردند مشکل زبان خارجی داریم.

وی گفت: باید هر خانواده ایرانی وقتی نیت می‌کند به پابوس امام رضا برود این کار به راحتی انجام شود لذا خوابگاه‌های ارزان قیمت را ایجاد می‌کنیم.

رضایی درباره حل مشکل مسکن جوانان گفت: یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات دولت فعلی آن بود که برای مدت مدیدی سرمایه‌گذاری در مسکن را تعطیل کرد. صحیح نبوده که مسکن مهر را به این بهانه که آن را قبول نداشته و متعلق به دولت قبلی است تعطیل کند؛ باید نهضت مسکن سازی ایرانیان را ایجاد کنیم. مسکن نوعی تولید و سرمایه‌گذاری است، مسکن موجب رفاه و آسایش مردم است و تولید مسکن منجر به افزایش سرمایه و بهبود تولید و اشتغال می‌شود. مسکن پیشران اقتصاد است و وقتی مسکن ایجاد می‌شود، ۳۰۰ صنعت را با خود راه می‌اندازد و تولید ملی و اشتغال ایجاد می‌شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: هر کالایی که کمیاب شود و دسترسی به آن سخت شود، گران می‌شود و عملا کمبود مسکن موجب گرانی خانه شد. ما باید پیمانکارهایی که مسکن تولید می‌کنند را با بازار سرمایه متصل کرده و خانواده‌هایی که قصد خرید خانه دارند را به بانک وصل کنیم؛ خانواده با ۱۰ درصد آورده و بانک‌ها با ۹۰ درصد هزینه خانه به عنوان وام می‌توانند موجب خانه‌دار شدن مردم شوند. بانک‌ها برای وام وثیقه نمی‌گیرند و همان سندی که به اسم خانواده است در رهن بانک است.

رضایی در باره سود بانکی وام مسکن هم گفت: برای کاهش سود بانکی، مسکن برنامه ویژه‌ای دارم، به طوری که یارانه خاصی برای وام مسکن زوج‌های جوان، معلمان و رانندگان حمل و نقل عمومی خارج از شهر در نظر گرفته‌ایم، ولی برای یارانه مسکن کارگران فرمول خاصی را داریم که این وام از طریق یارانه آنها و همچنین حمایتی که کارفرمایان از آنها می‌کنند، داده می‌شود. با این کار قیمت اجاره خانه و خرید خانه کاهش یافته و بازار مسکن آرام می‌شود.

وی در باره کاهش فاصله طبقاتی در جامع گفت: پول‌های مفت و مجانی که در دست ثروتمندان است را به دست فقرا خواهم داد. ۲۶ درصد یارانه‌های پنهان، بنزین، گازوئیل، برق و آب به دهک‌های بالای جامعه می‌رسد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: ۴ دهک بالای جامعه (۳۰ میلیون نفر) ۷۰ درصد یارانه‌ها را می‌بلعند و ۶ دهک پایین جامعه (۵۰ میلیون نفر) فقط به ۳۰ درصد بیت المال دسترسی دارند.

وی تصریح کرد: تبعیض در جامعه زیاد است و اقشار، استان‌ها و گروه‌های مختلف درگیر تبعیض جنسیتی و قومی هستند ولی می‌کوشم امضاهای طلایی را از بین برده و دست مافیای خودرو، فولاد، معادن و قاچاق را قطع کنم.

رضایی اضافه کرد: متاسفانه برخی افراد، رئیس جمهور را در جیبشان می‌گذارند و یک پایشان در دولت است و یک پایشان در مجلس؛ آنها مدیرکل تعیین کرده و لابی می‌کنند. دلیلی ندارد دولت از ۴ استان باشد، در حالی که ۲۴ استان از ابتدای انقلاب مدیری نداشته‌اند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: در دولت من از همه اقوام و استان‌ها وزیر و معاون رئیس جمهور خواهیم داشت و برای مرزنشینان برنامه ویژه‌ای دارم که آنها در پیشرفت و توسعه کشور نقش ویژه‌ای دارند.

وی افزود: کسب و کارهای ایرانی کوچک بوده و نمی‌توانند بازار تشکیل دهند، به همین دلیل عده‌ای دلال شیرینی کار کشاورز را از بین می‌برند، ولی در دولتم می‌کوشیم واسطه‌ها را از بین ببریم به همین دلیل شرکت‌ها و واسطه‌های معین و تابلو دار را تقویت کرده و آنها از تولید و توزیع بذر تا تولید محصولات مختلف کشاورزی و تولید و توزیع تجهیزات کشاورزی ایفای نقش خواهند داشت و از این دسته واسطه‌ها حمایت خواهیم کرد.

رضایی گفت: باید قیمت خرید تضمیمی محصولات کشاورزی را اصلاح کنیم. متاسفانه دولت‌های ایرانی به جای آنکه طرفدار کشاورز خودمان باشند، طرفدار کشاورزان برزیلی و… هستند، ولی در دولتم قیمت خرید تضمینی را بر اساس قیمت جهانی در نظر می‌گیریم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در توصیه‌ای به رئیس جمهور گفت:‌ به آقای روحانی توصیه می‌کنم زمان خرید تضمینی گندم را از دست ندهد و باید بکوشد در پایان عمل فعالیت دولتش سیلوها را پر کند. نباید در ۶ ماه دوم سال کمبود گندم داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: باید به سمت اصلاح بذر، اصلاح خاک و ورود تکنولوژی‌های جدید کشاورزی برویم. به همین دلیل از دانشکده‌های کشاورزی در استان‌های حاصلخیز حمایت می‌کنم.

رضایی تصریح کرد: صنعت کشاورزی به جای آنکه در وزارت کشاورزی باشد در وزارت صنعت است و ما عملا گندم خام و میوه خام داریم و اصلا صنایع فرآوری محصولات کشاورزی را نداریم؛ ۳۰ درصد محصولات کشاورزی در ایران ضایع می‌شود ولی می‌کوشیم در هر شهرستان و استان به فراخور قدرتش در تولید محصولات کشاورزی صنعت فرآوری محصولات کشاورزی را راه‌اندازی کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: ایران باید

وی تصریح کرد: یکی از کارهای جدی در دولتم بازگشت نشاط و شادابی به کشور است که قانون آن جوانان هستند. اوقات فراغت، ورزش و مشاوره‌های روانشناسی برای تشکیل خانواده و کاهش درگیری‌های خانوادگی و افزایش مهارت‌های خانوادگی مهم است. باید با مشاوره‌های روانشناسی، مهارت‌های زندگی را به زوج‌های جوان برای افزایش خوشبختی‌شان به منظور دور کردن غم و غصه دنبال کنیم.

رضایی اضافه کرد: داشتن شغل برای جوانان مهم است و نمی‌توان پذیرفت جوان ایرانی صبح تا شب خیابان را گز کند. لذا باید جوانان شغل داشته و درآمد داشته باشند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: متاسفانه در سال ۹۸ و ۹۹ میزان خودکشی جوانان در منطقه زاگرس نشین بالا رفته است. در سال گذشته ۱۵۰ هزار طلاق در کشور داشتیم. آمار خطرناکی است، ولی در دولتم در باره شادمانی در زندگی و افزایش مهارت و شغل جوانان برنامه‌های ویژه‌ای دارم.

وی تصریح کرد: من با قاسم سلیمانی، ‌مهدی باکری و حسن باقری در ۲۱ و ۲۲ سالگی کار کردم و آنها را شناسایی کردم؛ به من فشار آوردند که مهدی باکری و احمد کاظمی را از مسئولیت ارشد یک تیپ و لشکر عزل کنید که من این کار را نکردم.

رضایی افزود: مدیریت جوانان در ابتدای انقلاب ۲۱ و ۲۲ سالگی بود و من در ۲۷ سالگی فرمانده سپاه شدم، ولی هم اکنون جرأت نمی‌کنند به مدیر ۴۰ ساله پست بدهند. من نقاب از چهره یک جوان با استعداد و مدیر را در جنگ برداشتم؛ باید قاسم سلیمانی‌ها و مهدی باکری‌ها را شناسایی کرده و با کمک افرادی نظیر آنها عرصه‌های مختلف را فتح کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در باره سیاست دولتش در خصوص نرخ ارز گفت: باید نرخ ارز در ایران تثبیت شود. ۵۰ سال است که مرتب ارزش پول ایران در برابر پول خارجی کاهش یافته است. در همه دولت‌ها نرخ ارز نسبت به پول ملی دو برابر شده ولی در زمان رئیس فعلی بانک مرکزی پول ملی ایران سقوط فاجعه‌آمیزی داشته است.

وی افزود: برابری نرخ ارز با پول ملی در همه دنیا ثابت است که البته این کار را طبق تجارب مختلف در نظر گرفته‌اند. دولت بیش از اندازه در جیب بانک مرکزی و خزانه دست‌درازی می‌کند و عملا این کار باعث از بین رفتن ثبات و سیاست‌های پولی و ارزی در کشور می‌شود.

رضایی در پایان گفت: باید ارزش پول ملی به تولید متصل شود، برخی افراد نمی‌دانند که قوی شدن پول با برابر شدن ارزش آن موضوعات جداگانه محسوب می‌شوند. در ۴ سال دوم دولتم کاری می‌کنم که قدرت پول ملی ایران بعد از دلار و یورو در منطقه جایگاه سوم را داشته باشد.

انتهای پیام/