ربیعی: جمهوری اسلامی در کنار مردم افغانستان است/ عذرخواهی دولت بابت حوادث اخیر جاده‌ای
ربیعی: جمهوری اسلامی در کنار مردم افغانستان است/ عذرخواهی دولت بابت حوادث اخیر جاده‌ای

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: دفاع از آزادی‌،‌ امنیت و گسترش عدالت بنیاد تفکری شهید بهشتی به عنوان رییس دستگاه قضای ما در ۴۰ سال قبل بود. وی ادامه داد:بهشتی از پدران قانون اساسی محسوب میشد. نام بهشتی در تاریخ ایران با نام […]

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: دفاع از آزادی‌،‌ امنیت و گسترش عدالت بنیاد تفکری شهید بهشتی به عنوان رییس دستگاه قضای ما در ۴۰ سال قبل بود.

وی ادامه داد:بهشتی از پدران قانون اساسی محسوب میشد. نام بهشتی در تاریخ ایران با نام قانون اساسی و با حقوق شهروندی پیوند خورده است. بهشتی در فضایی که برخی مدعیان انقلابیگری حرفه ای به دیده سوء ظن به جامعه می نگریستند به دفاع از حقوق اساسی شهروندان برخاست و نگاه جرم انگارانه نسبت به مخالفان سیاسی را نپذیرفت.

ربیعی اظهار داشت: مشی بهشتی مشی گفت‌وگویی و تحمل مخالف بود. او در همان حال که در راس دیوان عالی کشور قرار داشت در مناظره‌های تلویزیون در کنار رهبران احزاب مخالف حاضر شد مناظره را جایگزین منازعه کند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: در یک تبلیغات غیر منصفانه دولت را متهم به نگاه به خارج می کردند اما ما با اصل تعامل و تقویت داخل مقاومت اقتصادی را فراموش نکردیم.

ربیعی در پاسخ به پرسشی در مورد استقبال لبنانی‌ها از صادرات انرژی به این کشور توسط ایران گفت: روابط ایران و لبنان به عنوان دو کشور برادر و دوست، یک رابطه عادی و مرسوم میان ملت هاست و بر علاقه دو کشور به تعمیق مناسبات بر اساس منافع دوجانبه بنا شده است. روابط ایران و لبنان یک رابطه عادی و مرسوم است و همیشه مناسبات رو به پیشرفتی را با لبنان داشته‌ایم. همه از ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران برای تامین انرژی آگاه هستند. هرگاه درخواست اقتصادی مشابهی از ما شود بررسی می‌کنیم.

وی اضافه کرد: در تجارت بین الملل صادرات یک محصول و ایجاد بازارهای جدید همواره مورد توجه ما بوده و لبنان نیز می تواند بازارهای جدیدی برای ما ایجاد کند. لذا هرگاه درخواست اقتصادی مشابهی از ما صورت گیرد آن را با جدیت بررسی خواهیم کرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که نمایندگان مجلس درخواست تحقیق و تفحص از نهاد ریاست جمهوری را دارند، اظهار داشت: تمامی فعالیت های دولت در نهاد ریاست جمهوری شفاف است و دستگاه‌های نظارتی هم در نهاد حضور دارند و نظارت ها صورت می‌گیرد هیچ اقدامی خارج از چارچوب قانونی شکل نگرفته است. ما از هرگونه شفافیت استقبال می‌کنیم.

وی با اشاره به دو حادثه پی در پی جانسور در هفته گذشته که منجر به درگذشت دو تن از خبرنگاران و تعدادی از سرباز معلمان شده‌ بود، تصریح کرد: مهشاد کریمی و ریحانه السادات یاسینی دو خبرنگاری که با قلم و دوربین خود به دنبال زیست بهتر مردمانمان می نوشتند در حادثه ای خونبار جان خود را حین انجام ماموریت از دست دادند. این حادثه را به خانواده داغدیده گان و همکاران رسانه ای بویژه ایسنایی‌ها و ایرنایی‌ها تسلیت می گویم.

ربیعی خاطر نشان کرد: همچنین درگذشت ۷ سرباز معلم عزیز در مسیر دانش افروزی برای کودکان در مناطق محروم را غم از دست دادن خبرنگاران محیط زیستی را مضاعف کرد. ایران این فرزندان فداکار راه علم و آگاهی بخشی را از یاد نخواهد برد. فقدان این عزیزان به خانواده هایشان و همه ایرانیان تسلیت می گویم. ضمن تاسف عمیق خود از حوادث اخیر پیش آمده برای فرزندان سرزمینمان، با تسلیت از جان و دل به خانواده این عزیزان خاضعانه از هرگونه نقصان متصوری پوزش می طلبم.

وی با اشاره به سالگرد حادثه بمباران سردشت توسط صدام حسین بیان داشت: سالگرد حادثه تلخ و جانگداز بمباران شیمیایی سردشت که روز مبارزه با تسلیحات شیمیایی و میکروبی نامگذاری شده، مجالی است برای تاکید بر قربانی بودن ایران در استفاده از تسلیحات کشتار جمعی و تصریح این واقعیت که چرا جمهوری اسلامی ایران قاطعانه با ساخت، انبار و استفاده‌ی این نوع تسلیحات مخالف است.

ربیعی خاطر نشان کرد: دولت ازهر گونه شفافیتی استقبال می‌کند و همواره پیشگام شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات  بوده است. متاسفانه عده ای براساس حدسیات، این نوع موضوعات اتهامی را رها نمی کنند و امیدواریم قوه قضاییه به سرعت درخواست مطالبه اسناد و مدارک را کرده و به منظور روشنگری افکار عمومی به آن رسیدگی کند و در صورت اثبات بی اعتباری این ادعاها با عاملان انتشار این شایعه ها و مشوش کننده اذهان جامعه وارد عمل شود.

وی بیان داشت: البته ما از هرگونه تصمیم مجلس برای بررسی صادقانه و منصفانه و به دور از سیاست‌زدگی، استقبال می‌کنیم اما ایکاش نمایندگان محترم به جای اینکه وقت خود را صرف اموری بکنند که ده‌ها دستگاه نظارتی و اطلاعاتی بر آن نظارت دارند و رصد می‌کنند، لوایحی را که دولت برای بررسی به مجلس ارسال کرده است، مورد توجه قرار بدهند.

ربیعی اظهار داشت: متاسفانه به رغم پیگیری‌های صورت‌گرفته از سوی معاونت پارلمانی دولت، هنوز ۱۰ لایحه دولت اعلام وصول نشده است که تمامی این لوایح نیز بسیار مهم است. دولت بر این باور است که به نفع کشور است این لوایح در دستور کارمجلس محترم قرار بگیرد.

وی گفت: لوایحی مانند ارتقاء نظام سلامت اداری، مدیریت تعارض منافع، لایحه تجارت، لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم، لایحه رسیدگی به جرائم اطفال و نوجوانان، لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی مصوب ۱۳۵۱ (حذف چهار صفر از پول ملی)، لایحه مشارکت عمومی _ خصوصی، لایحه شفافیت، لایحه شوراهای حل اختلاف از دیگر لوایح معطل مانده عنوان کرد.

ربیعی خاطر نشان کرد: همچنین لایحه یک فوریتی نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی، لایحه یک فوریتی مقابله با فساد و ارتقای سلامت نظام اداری – مالی، لایحه یک فوریتی حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت و لایحه ثبت اشخاص حقوقی نیز از جمله مهمترین لوایح اعلام وصول نشده است.

سخنگوی دولت بیان داشت: اما سوال شما بهانه‌ای شد تا از این فرصت استفاده کرده و به موضوع دیگری هم اشاره کنم. اخیرا اظهارات عجیبی درباره نهاد ریاست‌جمهوری شایعه شده که بیشتر شبیه داستان‌سرایی آنهم از نوع تخیلی ‌است و در آن،‌ برداشت‌های فضایی و بی‌ربط به‌هم دیده می‌شود. نمی‌دانم چه می‌توان در پاسخ به این قصه‌پردازی‌ها گفت جز اینکه به سازندگانش بگویم  «لااقل از خدا بترسید».

ربیعی بیان داشت: در چهار دهه گذشته و پس از انقلاب اسلامی دشمنان ایران برنامه هجومی وسیعی را برای ترور سه ارزش بنیادین عدالت، امنیت و آزادی ملت ما در پیش گرفتند. ترور شهید بهشتی نمادی از ترور عدالت و دادگستری بود. بمباران شیمیایی سردشت نماد ترور امنیت بود که البته به آن محدود نمانده و با حمایت از گروه های تروریستی در داخل و خارج از ایران علیه امنیت این مرز و بوم ادامه داشته است و با ترور بزدلانه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نمادی دیگر از آن ساختند. تحریم های تمام عیار اقتصادی نمادی از ترور ضلع سوم ارزش های ما یعنی آزادی است؛ آزادی از فقر و آزادی از ترس در از دست دادن حق برخورداری از زندگی عزتمندانه و شایسته. البته ما هیچگاه در برابر این نحله های پلید تروریسم و نیات بدخواهانه در پس آن، تسلیم نشدیم و بنای تسلیم هم نداریم. 

سخنگوی دولت بیان داشت: امروز آن دسته از ملت های غربی که با پناه دادن به عاملان ترور شهید بهشتی و دیگر شهیدان آن حادثه ی تروریستی و با حمایت از صدام حسین و تجهیز او با تسلیحات شیمیایی و در سالهای اخیر نیز با وضع تحریم های غیرانسانی و یا سکوت در برابر آن، معیشت میلیون ها شهروند بیگناه ایرانی را به خطر انداخته اند، باید در برابر ملت ایران عذرخواه و پاسخگوی این جنایت ها باشند؛ هرچند امروز شاهدیم که نه تنها نادم نیستند بلکه همچنان بر ادامه تحریم های اقتصادی و آزار رساندن غیرمنصفانه به مردم ما پافشاری می کنند.

وی ادامه داد: این پیشینه تاریک، دلیلی کافی برای پی بردن به ریشه های بی اعتمادی ایران به غرب و به ویژه آمریکاست. ما در سالگرد شهادت شهید بهشتی و رخداد حمله شیمیایی به سردشت و شهادت صدها بیگناه دیگر، همه دولت های غربی و به خصوص دولت آمریکا را به بازنگری در سیاست های غلط گذشته و جبران آن که در نقطه آغاز خود نمی تواند جز پایان دادن به تحریم اقتصادی مردم ما باشد، دعوت می کنیم و از آنها می خواهیم که با برداشتن گامی در مسیر درست به چهل سال ترور بی نتیجه‌ی آزادی، آزادگی و استقلال یک ملت سربلند خاتمه دهند.

ربیعی افزود: پنجشنبه روز ۱۰ تیر روز صنعت و معدن است فرصت را مناسب می دانم توضیحاتی به استحضار ملت شریف ایران برسانم. با برنامه ریزی های صورت گرفته و سیاستگزاری های صنعتی همراه با به ثمر رسانیدن برجام دوره ای بسیار درخشان در رشد صنعتی را ما داشتیم .

وی خاطر نشان کرد: حتی ما در یک سالهایی ۱۲ درصد رشد را در بخشهایی از صنعت تجربه کردیم. اولین جنگ اقتصادی از کار انداختن گردش تولید در ایران بود و دولت متناسب با الزامات این جنگ با سیاستگزاری ها و حمایت ها شرایط را به گونه ای پیش بردیم که نه تنها در تولیدات داخلی دچار کمبود نشدیم و حتی برخی از صنایع مثل لوازم خانگی و پوشاک و مواردی دیگر به رشد های قابل توجهی دست یافتیم.با ممنوعیت واردات کالا از صنعت داخلی حمایت شد. زمینه صادرات بیش از گذشته تسهیل و صنعت جای نفت را در این ۳ سال گرفت. 

ربیعی افزود: در یک تبلیغات منصفانه دولت را متهم به نگاه به خارج می کردند اما دولت با اعتقاد به اصل تعامل و حل مسائل بین الملل تقویت داخل و مقاومت اقتصادی را فراموش نکرد. رشد اقتصادی سال ۹۹  و ۳ ماه اول ۱۴۰۰ گواه بر این ادعاست. 

وی با اشاره به ۲۰ اقدام و دستاورد شاخص هشت ساله وزارت صمت گفت: احیاء هشت هزار و۹۱۴ واحد تعطیل در سراسر کشور، آزادسازی شش هزار محدوده و معدن غیر فعال کشور برای فعالسازی از طریق واگذاری با برگزاری مزایده قانونی، برگزاری ۱۴ میز تعمیق ساخت داخل و کاهش ارزبری معادل  ۱ میلیارد و ۲۳۱ میلیون یورو، ممنوعیت واردات یک هزار و۵۳۹ ردیف تعرفه دارای کالای دارای مشابه خارجی و غیرضروری، تدوین برنامه توسعه چهار زنجیره اثرگذار صنعتی شامل لوازم خانگی، پوشاک و کفش، فلزات گرانبها، غذایی و آشامیدنی از این دست اقدامات بوده است. 

وی ادامه داد: راه اندازی ۳۰۵ طرح مهم و ملی(ایجادی و توسعه ای) با مجموع سرمایه گذاری ۲۸۵۶.۷ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۹۲۸۹۲ نفر طی سالهای ۹۲ تا پایان ۹۹، افتتاح فاز اول پروژه ملی شیرین سازی آب و قطعه اول انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران با سرمایه گذاری بیش از ۱۶۰ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۲۰۰ نفر، انعقاد ۱۰ تفاهم نامه توسعه سرمایه گذاری در راستای پروژه اقتصاد مقاومتی با شرکت‌های برتر طی دو‌ مرحله به ارزش ۴۵۱ هزار میلیارد تومان، بازگشت به چرخه تولید ۱۵۵۷ واحد راکد درون شهرکها و نواحی صنعتی کشور از دیگر اقدامات بوده است. 

سخنگوی دولت درباره آخرین وضعیت مذاکرات وین گفت: از نظر ما تاکنون هر آنچه که می‌باید در میز مذاکرات مورد گفت‌وگو قرار می گرفته، به بحث میان طرفین گذاشته شده است. دیدگاه ما برای همه طرف ها کاملاً روشن است و ما نیز از مواضع آنها درباره موارد اختلاف اطلاع داریم. ما برای همه طرف‌ها روشن کرده ایم که کدام تحریم‌ها که نقض برجام بوده و یا مانع اجرای کامل و بی نقص آن می‌شوند باید متوقف شوند و همینطور می دانیم که در صورت برداشتن این گام از طرف آمریکا و تعهد دوباره همه طرف ها به برجام، چه اقداماتی را با چه ترتیبی باید انجام بدهیم. 

وی خاطر نشان کرد: در مورد اینکه مذاکرات وین چگونه ادامه پیدا خواهد کرد، باید صبر کنیم تا نتایج نشستها روشن تر شود. نکته مهم این است که گفت‌وگوها به جایی رسیده که همه طرف‌ها باید تصمیمات خود را اتخاذ کنند. تصمیماتی که ما باید اتخاذ می‌کردیم به نظر خودمان گرفته و اعلام کرده ایم و منتظر هستیم تا طرف های مقابل به شمول ایالات متحده آمریکا تصمیمات سیاسی خود را اعلام کنند تا بتوانیم بر اساس آن درخصوص دور آینده مذاکرات روشن تر صحبت کنیم. 
 
ربیعی اظهار داشت: در خصوص رفع تحریم ها، تا این مرحله از مذاکرات، در خصوص رفع کلیه تحریم های بخشی علیه بخش های اصلی اقتصاد ایران مانند انرژی، مالی و بانکی، بیمه و غیره .. اتفاق نظر وجود دارد، گرچه  تا در مورد همه موضوعات در دستور کار توافق حاصل شود، اصولا توافقی شکل نگرفته است. با این حال باید تاکید نمود هر توافق الزاما در برگیرنده رفع تحریم های ظالمانه در حوزه اقتصادی علیه ملت ایران خواهد بود.
 
سخنگوی دولت ادامه داد: بر اساس این رهنمود مقام معظم رهبری که «اگر رفع تحریم ها امکان پذیر باشد، حتی یک روز هم نباید تعلل کرد»، دولت خود را متعهد دانسته که صرف نظر از حاشیه ها، مذاکرات را با عزم کامل تا رسیدن به نتیجه ادامه دهد. ضمن آنکه ما مصمم هستیم رفع تحریم ها را در اولین فرصت محقق کنیم؛ اما بیش از آنچه که لازم است، عجله ای هم نداریم. اگر در طول زمان باقی مانده از تصدی دولت، به نتیجه رسیدن مذاکرات دست یافتنی باشد، مانعی برای آن وجود ندارد؛ در غیر اینصورت و با تشخیص تصمیم گیرندگان عالی نظام، دولت سیزدهم مسئولیت اجرای تداوم یا خاتمه مذاکرات را برعهده خواهد گرفت.

ربیعی درباره مباحث مرتبط با طرح هایی که به دنبال ایجاد محدودیت در فضای اینترنت است گفت: طبق اخبار غیررسمی گفته می شود که این طرح از دستور کار مجلس خارج شده است اما به هر حال حکمرانی سایبری مساله مهم و موضوع روز بسیاری از کشورهای جهان است. سیاستگزاری در این زمینه ها امری بسیار پیچیده و چند وجهی است و باید همراه با مطالعات عمیق باشد. طرح هایی از این دست ابعاد مختلفی دارد که متاسفانه برخی فقط یا از جنبه امنیتی و یا جنبه خاص فرهنگی آن را در نظر میگیرند.

وی خاطر نشان کرد: امروز فضای مجازی فقط محدود به حوزه اطلاع رسانی نیست، بلکه فضای مجازی تبدیل به بستری برای ایجاد مشاغل، سرمایه گذاری های جدید، رشد اقتصادی از مسیر ارائه رشد خدمات، تجارت الکترونیک و آموزش آنلاین و بسیاری از موارد دیگر شده است.

ربیعی گفت: به اعتقاد اکثر کارشناسان، امروز فضای مجازی در حقیقت بخشی از زندگی روزمره مردم شده است و قطعا هر نوع تصمیم گیری در این حوزه نیازمند توجه به همه جوانب و اخذ نظرات کارشناسان، خبرگان و جامعه هست.

سخنگوی دولت اظهار داشت: باید توجه داشت که فضای مجازی امروز بخشی از حقوق مردم است. لذا از آنجا که براساس اختیارات رییس جمهور و هیات وزیران محدود شده و با اختیارات گسترده ای به نهادهایی نوظهور داده شده است که تناسب مسئولیت با اختیارات را لحاظ نکرده است.

ربیعی بیان داشت: لذا با توجه به تاثیر این تصمیمات و از آنجا که رییس جمهور منتخب در این خصوص دیدگاههایی دارند و در ایام انتخاباتی مطرح کرده اند پیشنهاد می شود این طرح پس از استقرار دولت جدید و با هماهنگی با دولت جدید بررسی و تصویب شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا از ناحیه دولت آقای روحانی، فشار و پیشنهادی برای ترکیب کابینه سیزدهم به آقای رئیسی داده شده است؟ گفت: اینگونه عبارات مثل فشار کاملا نادرست و درست در مانند سلسله اتهامات ناصحیحی است که در این ۸ سال به دولت وارد شده است. بنابراین پاسخ صریحم به سوال شما، خیر است.

وی ادامه داد: اما در مورد فشار و دولت اینها را می دانم آنچه که بر عهده دولت ما بود همان سامان دهی مقاومت علیه  فشار حداکثری امریکا بود که به موازات فشار ناامید کننده برخی رسانه و تریبون ها حالتی مضاعف می یافت و بر رنج و مشقت شهروندان می افزود. خوشبختانه این دولت در کنار این ملت به خوبی از عهده آن برآمد و امریکا را به آنجا رساند که صریحا بر شکست فشار حداکثری اعتراف کردند. و آنچه از واژه فشار در ذهن من شکل گرفته تحمل فشارهای مختلف و سکوت بوده است.

ربیعی اظهار داشت: این بسیار طبیعی است که رئیس جمهور منتخب محترم چنانچه تشخیص داده و برای همکاری با هر مسئول فعلی نظری داشته باشد، آن افراد مخیر به تصمیم گیری هستند. همچنین اگر دولت طرف مشورت در این نوع رایزنی‌ها قرار بگیرد، حتما بی‌طرفانه و دلسوزانه نظرات خود را به مسئولان دولت آینده خواهد داد اما اینکه دولت افرادی را به رئیس جمهور منتخب پیشنهاد کرده باشد، تکذیب می‌کنم چون میان رئیس‌جمهور و رئیس‌جمهور منتخب درباره کابینه دولت سیزدهم، هیچ صحبتی نشده است.

سخنگوی دولت درباره برخی نگرانی ها از کمبود کالاهای اساسی در دولت جدید گفت:یکی از مشکلات کشور همواره برخی از اظهارات و کشاندن موضوعات به افکار عمومی و ایجاد نگرانی با اطلاعات ناقص می باشد. این مهم نیست که تلاشهای کارکنان دستگاهها نادیده گرفته می شود مهم این است که این گونه اظهارات هم بر رفتار مصرف کنندگان و توزیع کنندگان کالا و بسیاری از عوامل دیگر تاثیر گذار بوده و عامل ناامنی ایجاد می کند.

وی ادامه داد: بنابر گزارش شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران به عنوان مباشر تأمین، تدارک و نگهداری ذخایر کالاهای اساسی (گندم ، برنج ، روغن و شکر ) ضمن تکذیب اظهارات فوق الاشاره، نه تنها در حال حاضر ذخایر کشور از میزان قابل اطمینانی برخوردار است بلکه برنامه ریزی لازم جهت تأمین و توزیع کالا های مورد نظر حداقل تا ۵ ماهه آتی سالجاری انجام گرفته است و این جریان تأمین مطابق برنامه ریزی های انجام شده پس از استقرار دولت جدید نیز تا پایان سال و به مرور هدف گذاری و اجرایی خواهد شد.

ربیعی تصریح کرد: من در اینجا لازم است تاکید کنم دولت تا آخرین روز کاری خود، خود را مکلف به انجام وظایفش همچنان مرداد ۹۲ می باشد. درسال ۹۲ دولتی که رای آورده بود نگران تمام شدن کالاهای اساسی را درک کرده بودیم، بنابراین تمام تلاش خود را برای اینکه دولت آینده فارغ از نگرانی از کالاهای اساسی باشد برنامه ریزی و اقدام خواهیم نمود.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که موضع جمهوری اسلامی ایران را در برابر تحرکات اخیر طالبان در مناطق مختلف افغانستان و نیز نتایج رایزنی‌های اخیر نماینده ویژه ایران در امور افغانستان در کابل و اسلام‌آباد درباره تحولات افغانستان بیان بفرمایید؟ گفت: به دولت و مردم افغانستان اطمینان بدهیم که جمهوری اسلامی ایران در کنار آنها باقی خواهد ماند و با حسن نیت کامل از همه اقوام، گروه ها و نیروهای سیاسی افغانستان می خواهیم که با یکدیگر متحد بمانند و با دست رد زدن به هرگونه مداخله خارجی، به راه حل های صلح آمیز برای رفع اختلافات طبیعی میان خود متعهد باشند.

وی ادامه داد: حفظ تمامیت ارضی افغانستان، حفظ وحدت ملی و رعایت حقوق اقلیت ها و دستاوردهایی که ملت افغانستان در طول دو دهه گذشته به سختی به دست آورده برای ما بسیار مهم است و تأکید بر آن داریم که گفت وگوهای اصیل بین‌الافغانی تنها راه حل پایدار برای مسئله افغانستان است.

ربیعی گفت: طالبان هم بخشی از افغانستان است و بخشی از راه حل آتی افغانستان است؛ آنچه که برای ما مهم است تشکیل دولتی فراگیر با حضور تمامی گروه های افغانستانی و رسیدن به راه حلی مسالمت آمیز و پایدار در این کشور است.

وی با تاکید بر اینکه ما همچنان به عدم مداخله در امور داخلی افغانستان از سوی همه کشورها اصرار داریم، اظهار داشت: برای تحقق این اهداف و همینطور به دلیل اهمیت پیوندهای فرهنگی، تاریخی و جغرافیایی میان افغانستان و ایران، به رسالت خود برای ارتباط با دولت این کشور و ارائه هرگونه مساعدت ضروری ادامه خواهیم داد.
 
ربیعی تاکید کرد: ما تحولات داخلی افغانستان را به دقت زیر نظر داریم و با نگرانی تحولات اخیر را دنبال می کنیم. ضمن دعوت همه طرف ها به آرامش، استفاده از خشونت و رفتارهای غیرمسالمت جویانه را در حل اختلافات مفید نمی دانیم و به مشورت های خود با کابل برای پایان دادن به منازعات غیرسازنده و جایگزین کردن گفتگو و تعامل با مشارکت همه گروه ها و نیروهای سیاسی موثر ادامه خواهیم داد.

سخنگوی دولت درپاسخ به این سوال که با توجه به اینکه مذاکرات وین هنوز به نتیجه نرسیده و توافق مشروط ایران وآژانس هم پایان یافته آیا ایران تصمیمی برای تمدید این توافق دارد؟ در صورت عدم تمدید این توافق رابطه تهران وآژانس انرژی اتمی به چه صورت خواهد بود؟ گفت: پیش از این یکبار تمدید توافق ایران و آژانس به دلیل وجود فضای مثبت و چشم انداز امیدبخش برای رسیدن به توافق انجام گرفت.

وی ادامه داد: با این حال، ما همواره این ملاحظه را هم داشته ایم که تمدید این توافق به معنای مذاکرات فرسایشی نباشد. ما به این نتیجه رسیده ایم که مذاکرات به اندازه کافی تداوم داشته و انتظار داریم که طرف آمریکایی تصمیم نهایی خود را برای بازگشت به تعهدات و اجرای مقررات بین المللی اتخاذ کند. 

ربیعی اظهار داشت: ما در حال بررسی ضرورت و امکان تمدید توافق با آژانس بین المللی انرژی هسته ای هستیم و در این مسیر همه گزینه ها را در نظر خواهیم گرفت. نحوه رابطه ایران با آژانس در صورت عدم تمدید این توافق صرفاً بر اساس پادمان خواهد بود و جمهوری اسلامی ایران تعهد بیشتری را برعهده نخواهد گرفت. 

وی افزود: قانون مجلس در خصوص تعهدات و وظایف دولت کاملا روشن است و تا کنون نیز در همان راستا حرکت شده است. در مورد موضوع توافق سه ماهه با آژانس و چگونگی تداوم یا عدم تداوم آن، هنوز تصمیمی اتخاذ نشده و به محض اتخاذ تصمیم اطلاع رسانی خواهد شد.

انتهای پیام/