رای به لیست؛ راهی برای عبور از سردرگمی در انتخابات شورای شهر
رای به لیست؛ راهی برای عبور از سردرگمی در انتخابات شورای شهر

گروه سیاسی خبرگزاری فارس- در هر دوره از انتخابات، هنگامی که مردم می‌خواهند بر اساس آموزه‌های امام راحل و رهبر انقلاب به تکلیف عمل کرده و نمایندگانشان را برای مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری و یا شوراهای اسلامی شهر و روستا گزینش کنند، کار سختی را در پیش رو دارند. چرا که امکان شناخت تمامی […]

گروه سیاسی خبرگزاری فارس- در هر دوره از انتخابات، هنگامی که مردم می‌خواهند بر اساس آموزه‌های امام راحل و رهبر انقلاب به تکلیف عمل کرده و نمایندگانشان را برای مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری و یا شوراهای اسلامی شهر و روستا گزینش کنند، کار سختی را در پیش رو دارند. چرا که امکان شناخت تمامی افراد برای اغلب مردم سخت است. از این رو، هربار در هنگام رأی دادن این سؤال مطرح می‌شود که «چگونه از تمام حق رأی دادن خود استفاده کنند درحالی‌که تمام افراد را نمی‌شناسند»؟

رهبر انقلاب هنگام رأی دادن در چهارمین دوره‌ی انتخابات شوراها گفتند: «من به ۳۱ نفر برای شورای شهر رأی دادم. البتّه بعضی از این حضرات را از نزدیک می‌شناختم، بعضی را هم نمی‌شناختم، لکن اعتماد کردم به همین فهرست‌هایی که پیشنهاد می‌کنند و می‌دهند.»

 

این اولین باری بود که ایشان، راه درست برای استفاده از تمام حق رأی را، «اعتماد به فهرست» اعلام کردند. 

حال انتخابات ۲۸خردادماه ۱۴۰۰ را در پیش رو داریم و این دوره از انتخابات شورای شهر نیز با همان مشکل همیشگی مواجه است. افراد مختلفی برای انتخابات شورای شهر ثبت نام کرده اند ولی خیلی از اینها شناخته شده نیستند و به نظر می‌رسد این روش پیشنهادی رهبر انقلاب بتواند خلا تصمیم‌گیری برای انتخاب گزینه‌ها را تا حد زیادی پر کند.

 لیستی شدن انتخابات و رای دادن مردم به خاطر تفکر سیاسی نه تنها به عنوان سدی در مقابل ثبت نام های بدون پشتوانه عمل خواهد کرد، بلکه زمینه را برای صرفه جویی در وقت و کم هزینه برگزار شدن انتخابات فراهم می شود.

همچنین با لیستی شدن کاندیدای انتخاباتی افراد تفکر خاص دیگر لازم نیست برای انتخاب کاندیدای خود در هفت روز تبلیغات، پای سخنرانی یا برنامه های چندین نامزد بنشینند؛ آنان با آگاهی از تفکر ارائه دهندگان لیست ها با خیال آسوده، کاندیدای مورد نظر خود را انتخاب کرده زیرا اعتماد به گروه های مرجع سیاسی اعتماد دارند.

علاوه بر این فرار از پاسخگویی درباره عملکرد به یک رویه عادی در برخی از مدیران تبدیل شده است. در این زمینه لیستی شدن انتخابات می تواند فردگرایی و تصمیم های خودسرانه را محدود و زمینه را برای پاسخگویی تشکل های سیاسی فراهم کند.

به نظر می رسد که رای دادن به صورتی لیستی موجب همگرایی و همدلی میان نمایندگان منتخب و در نهایت یک شورای شهر همدل، همراه و کارآمد می شود که اولین ثمره آن جلوگیری از تشتت و اختلاف است و در این بستر نمایندگان خیلی بهتر می‌توانند به وظایف خود عمل کنند و این همدلی می تواند دو طرفه باشد بدین معنا که مردم هم با نمایندگان خویش احساس یگانگی و همدلی بیشتری می کنند.

یکی دیگر از فواید اعتماد به جریان های مومن و متدین و رای دادن به صورت لیستی امکان دسترسی بهتر برای نظارت و مطالبه گری و در نهایت ارزیابی فعالیت های آنهاست زیرا اگر احیانا خطا یا کم کاری از سوی یک یا چند نفر از آنان بروز کند قبل از دسترسی به خود فرد به تائیدکنندگان آنان می توان مراجعه کرد و طلب حق و طرح انتقاد نمود.

رهبر معظم انقلاب می فرمایند: «البته شناخت کاملِ یکایک نامزدها، واقعاً دشوار است اما می‌توان با دقت در سوابق و مواضعِ کسانی که فهرست‌ها و لیست‌های انتخاباتی را ارائه می‌کنند، درباره‌ی لیست‌ها تصمیم گرفت؛ اگر پیشنهاد دهندگانِ لیست‌ها، مؤمن و انقلابی هستند و خط امام(ره) را واقعاً قبول دارند می‌توان به لیست آنها درباره‌ی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان اعتماد کرد اما اگر به انقلاب و دین و استقلال، چندان اهمیتی نمی‌دهند و دلشان دنبال حرف‌های آمریکا و دیگر بیگانگان است، قابل اعتماد نیستند».

البته فهرست‌های متعددی در جریان تبلیغات‌های انتخاباتی منتشر شده است ولی آنچه مسلم است باید دید کدامیک از این لیست ها محصول فرآیند صحیح و شایسته‌گزینی است و همچنین افرادی که لیست را بسته‌اند چقدر می توانند مورد اعتماد مردم باشند. در انتخابات پنجمین دوره شورای شهر تهران در حالی تمامی اعضای لیست امید رای آوردند که به گواه آمارها و البته مردم نتوانستند عملکرد مطلوبی را بدست بیاورند و رضا یت عمومی را کسب کنند. بنابراین صرف انتخاب لیستی اگر با دقت لازم انجام نپذیرد، ممکن است موجبات خسارت های جبران ناپذیری را برای مدیریت شهری رقم بزند.

انتهای پیام/