رئیس جمهور ازبکستان بر افزایش کریدورهای ترانزیتی در آسیای مرکزی تاکید کرد
رئیس جمهور ازبکستان بر افزایش کریدورهای ترانزیتی در آسیای مرکزی تاکید کرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در نشست غیررسمی شورای همکاری کشورهای ترک زبان که به صورت ویدئویی برگزار شد، گفت: افزایش پتانسیل حمل‌ونقلی منطقه ما از اهمیت راهبردی برخوردار است. رئیس جمهور ازبکستان افزود: تامین دسترسی از طریق آسیای مرکزی به بنادر اصلی جهان از جمله چین، هند، […]

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در نشست غیررسمی شورای همکاری کشورهای ترک زبان که به صورت ویدئویی برگزار شد، گفت: افزایش پتانسیل حمل‌ونقلی منطقه ما از اهمیت راهبردی برخوردار است.

رئیس جمهور ازبکستان افزود: تامین دسترسی از طریق آسیای مرکزی به بنادر اصلی جهان از جمله چین، هند، پاکستان و دیگر کشورهای آسیایی و همچنین از آذربایجان و ترکیه به کشورهای اروپایی از اهمیت زیاد برخوردار است.  

 میرضیایف اظهار داشت: توسعه کریدورهای حمل و نقلی در این مسیرها و اجرای مشترک طرح های بزرگ مبنی بر ساخت زیربناهای لجستیکی به طور کامل پاسخ گویی منافع ماست.

رئیس جمهور ازبکستان عنوان کرد: در این میان همچنین برای رفع پیامدهای منفی  بحران جهانی، بازسازی و توسعه در شرایط جدید تجارت، سرمایه گذاری، صنعت، روابط حمل و نقلی، به کار بردن تجارت الکترونیکی و فن آوری های دیجیتالی، بهره برداری از پتانسیل محافل بازرگانی و همکاری های بین منطقه ای باید توجه خاص مبذول داشت.  

میرضیایف ادامه داد: ضمن حمایت از پیشنهادات تشدید همکاری های متقابل بین کشورهای ترک در زمینه تعاونی صنعتی و اجرای طرح های بزرگ سرمایه گذاری، تاکید می‌کنیم که زمان تاسیس بنیاد سرمایه گذاری و بانک توسعه شورای همکاری کشورهای ترک زبان رسیده است. ما خواستار آغاز سریع کارهای عملی در این مسیر هستیم.

رئیس جمهور ازبکستان تاکید کرد: آشنایی گسترده جامعه با میراث شخصیت های برجسته مذهبی که در تاریخ ما اثر بزرگی از خود باقی گذاشتند، همخوان با تلاش های معنوی مشترک ماست. شورای همکاری کشورهای ترک زبان که بر اساس اشتراک زبان و دین واحد، روابط تاریخی و فرهنگی تاسیس شده است، یک ساز و کار موثر همکاری های منطقه ای می‌باشد.

وی اظهار داشت: در این ارتباط اجرای طرح «زیارت تبرک» – زیارت به اماکن مقدس واقع در قلمرو کشورهای عضو را پیشنهاد میکنم، در این زمینه بهتر است این طرح در چارچوب شورا برنامه توسعه گردشگری تصویب شود.

رئیس جمهور ازبکستان گفت: همچنین بررسی سهم گرانبهای مردم ما در توسعه علوم عرفانی و میراث غنی فرهنگی آنان، انجام تحقیقات مختلف و تعمیم در تمام جهان نیز مستلزم توجه خاص است.

میرضیایف خاطرنشان کرد: ما برنامه ریزی می کنیم با همکاری سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) همایش بین المللی «آسیای مرکزی در چهار راه تمدنهای جهانی» را در ماه سپتامبر سال جاری میلادی در شهر «خیوه» که مقام «پایتخت فرهنگی جهان ترک» اعطا شده است، برگزار کنیم.

 شورای همکاری کشورهای ترک زبان یک سازمان بین المللی است و کشورهای ترک را به همدیگر پیوند می‌دهد.

هدف اصلی این سازمان گسترش همکاری‌های همه جانبه بین کشورهای عضو این سازمان می‌باشد.

این شورا در تاریخ ۳ اکتبر سال ۲۰۰۹ میلادی در شهر «نخجوان» در آذربایجان تاسیس شده است.

هم اکنون ازبکستان، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان و ترکیه اعضای این سازمان می‌باشند. ترکمنستان و مجارستان کشورهای ناظر این سازمان هستند.

انتهای پیام/.