در موضوع قطع درختان همچنان مشکلاتی داریم / آخرین وضعیت پرونده پزشک تبریزی تا پرونده‌های تغییر کاربری
در موضوع قطع درختان همچنان مشکلاتی داریم / آخرین وضعیت پرونده پزشک تبریزی تا پرونده‌های تغییر کاربری
رئیس کل دادگستری آذربایجان‌شرقی گفت: در موضوع قطع درختان منابع طبیعی، جهادکشاورزی، محیط زیست باید با ما همکاری می‌کردند و با وجود احترام به تک به تک آنها همچنان مشکلاتی داریم.

به گزارش قلم پرس، حجت‌الاسلام والمسلمین حکمت‌علی مظفری ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: جاده اهر- تبریز با فشار زیادی به بهره‌برداری رسید ولی الان می‌بینیم که زیرساخت‌ها فراهم نبوده و آسفالت به اندازه ۴ کیلومتر ریزش کرده و خود عاملی برای تصادف شده است.

وی افزود: استان آذربایجان‌شرقی دارای ۱۹ نماینده در مجلس هستند ولی متاسفانه بودجه استان به صورت گوشت قربانی بین پروژه‌ها تقسیم می‌شود در حالی که اگر روی یک پروژه متمرکز شود قطعا مشکلات حل می‌شود و به ترتیب به جای تفرق بودجه می‌توان پروژه‌ها را یکی پس از دیگری با تمرکز بودجه حل کرد.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: در تغییر کاربری نیز دادگستری حکم را صادر می‌کند ولی کسی نیست که این حکم را اجرا کند و یا از ظرفیت شهرداری و یا راه و شهرسازی برای تخریب استفاده کنند.

وی بیان کرد: در موضوع قطع درختان منابع طبیعی، جهادکشاورزی، محیط زیست باید با ما همکاری می‌کردند و با وجود احترام به تک به تک آنها همچنان مشکلاتی داریم.

حجت‌الاسلام مظفری ادامه داد: البته صدها هکتار اراضی دولتی با بیش از یک‌هزار میلیارد تومان به دست منابع طبیعی رسید و برای ثروت‌های ملی دارای حد و حدود شد ولی همچنان مشکلات وجود دارد.

وی گفت: در سال ۹۷ حدود ۶۲۱ هزار و  ۳۵۵ فقره پرونده به دادگستری‌های سطح استان وارد شده است که از آن تعداد  ۶۰۹ هزار مختومه شده است که نشان می‌دهد که در پرونده‌های وارده ۱۰ درصد و در مختومه هشت درصد افزایش داشتیم.

رئیس کل دادگستری استان با بیان اینکه ۲۱۵ هزار و ۷۸۵ فقره پرونده به شورای حل اختلاف وارد شده است، افزود: تعداد پرونده  مختومه ۲۲۲ هزار و ۲۲۰ فقره است که نشان از افزایش ۸/۵ درصد نسبت به سال ۹۶ وارده بودیم که البته  تعداد مختومه‌ها نیز ۱۰۳ درصد وارده‌ها بود.

رئیس کل دادگستری آذربایجان‌شرقی به پرونده مسن یا معوقه اشاره کرد و گفت: پرونده مسن شامل پرونده‌ای است که یک سال از تشکیل آن گذشته است که پرونده‌های ۹۷ جزو پرونده‌های جریانی است.

وی متذکر شد: در حال حاضر  تعداد پرونده‌های مسن در دادگستری استان ۲۵۸ فقره است و تعداد پرونده در شورای حل اختلاف ۵۶ فقره می‌باشد.

مظفری ادامه داد:  در سال ۹۷ حدود ۳۴ درصد پرونده‌ها قابل مصالحه بود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر آخرین وضعیت پرونده موقوفه‌های منطقه قائم‌مقام فراهانی صوفیان، گفت: برای پرونده صوفیان حکم صادر شده است و  مراحل قانونی برای آنها  اجرا شده است ولی وکلای اهالی صوفیان و طرف دعوا با اوقاف نکات و بحث‌هایی در رابطه با رای داشتند که  ما بررسی کردیم و آن را به هیات منتخب رهبری ارسال کردیم تا از لحاظ شرعی اراضی موقوفه را بررسی کنند.

رئیس کل دادگستری استان یادآور شد: استان آذربایجان‌شرقی بعد از استان فارس ۳۹۵ قرارداد رسمی فقره پیش‌فروش صادر شده است و آیا واقعا قراردادهای مشارکتی در این تعداد است؟

وی با تاکید بر اینکه پرونده در رابطه با جرم سیاسی در استان تشکیل نیافته است، گفت: فردی که مواد منفجره با خود حمل کند را به عنوان جرم سیاسی نمی‌شناسند بلکه پرونده آقای لسانی را بنده دیدم و اصلا موضوع سیاسی نبوده است.

 مظفری در رابطه با فساد در قوه قضائیه عنوان کرد: دو نفر از همکاران قضایی معلق شده و در حال رسیدگی به پرونده‌ آنها هستیم و هنوز حکم نهایی برای آنها صادر نشده است.

مظفری بیان کرد: پرونده پزشک تبریزی به‌گونه‌ای بود که فرد متهم به استفاده از مواد مسموم‌کننده‌ای بود که این مواد منجر به کشته شدن دو نفر شده است.

وی افزود: اثبات نوع این مواد مسموم‌کننده بسیار حساس بود و حتی پزشک قانونی عاجز از تعیین نوع مواد مسموم‌کننده بود و در نهایت قرص برنج اعلام کرد و دادگاه نیز بعد از استعلامات به قتل عمد و قصاص رای صادر کرد و دیوان عالی نیز فقط دو نقش در پرونده اعلام کرده که با حل آن رای نهایی صادر خواهد شد.