در ساختار کنونی کشور کسی مسئولیت‌پذیر نیست/ سیستم نظارتی و ارزیابی در ایران صرفا مچ‌گیری است
در ساختار کنونی کشور کسی مسئولیت‌پذیر نیست/ سیستم نظارتی و ارزیابی در ایران صرفا مچ‌گیری است

نایب رئیس مجلس با تاکید بر ضرورت اصلاح سیستم داده‌ها با هدف جلوگیری از فساد اقتصادی، گفت: در پزشکی به دنبال مقصر نیستیم بلکه به دنبال کشف مشکل می‌رویم، مدیریت در بخش‌های مختلف نیز باید اینگونه باشد چرا که پیدا کردن مقصر دردی را دوا نخواهد کرد. به گزارش قلم پرس، مسعود پزشکیان نایب رئیس […]

نایب رئیس مجلس با تاکید بر ضرورت اصلاح سیستم داده‌ها با هدف جلوگیری از فساد اقتصادی، گفت: در پزشکی به دنبال مقصر نیستیم بلکه به دنبال کشف مشکل می‌رویم، مدیریت در بخش‌های مختلف نیز باید اینگونه باشد چرا که پیدا کردن مقصر دردی را دوا نخواهد کرد.

به گزارش قلم پرس، مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (دوشنبه ۱۹ آذرماه) در پانزدهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت حضور یافته و به ایراد سخن پرداخت، در این کنفرانس که به همت انجمن علوم مدیریتی ایران و همکاری دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، عادل آذر رئیس دیوان محاسبات کشور و جمعی از مدیران و اساتید دانشگاه‌ها و نهادهای مدیریتی داخل و خارج از کشور نیز حضور داشتند.

مدیریت باید براساس شواهد باشد/امکان فراگیری علم به صورت میدانی در حین یادگیری تئوری در دانشگاه‌ها وجود ندارد

بنابراین گزارش پزشکیان در این جلسه با تأکید بر اینکه مدیریت باید براساس شواهد باشد، گفت: در پزشکی مدیریت درمان براساس شواهد است، در حقیقت اگر یک الگو را پیگیری کنیم، دیگر الگوها معنا پیدا می‌کند و دانشجویان پزشکی دروس را به صورت تئوری نمی‌خوانند بلکه در کنار بیمار، علم را فرا می‌گیرند. درواقع به صورت میدانی کسب مهارت می‌شود اما متأسفانه در علوم دیگر به این شکل نیست و امکان فراگیری به صورت عملی در حین یادگیری تئوری در دانشگاه ها وجود ندارد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که چطور باید نیروی انسانی را مدیریت کنیم؟، افزود: اینکه که چطور نیروی انسانی و هزینه‌ها را اثربخش کرده و کیفیت را بالا بریم، مسئله ای است که با در اختیار قرار دادن فضای کاری عملی به متخصصین، دانشجویان و اساتید محقق خواهد شد.

وی با بیان مثالی در این خصوص توضیح داد: در زمان وزارت خود یکسری اساتید دانشگاه را از دانشگاه‌هایی همچون شریف، تربیت مدرس و… به بیمارستان تبریز دعوت کرده و به آن‌ها گفتیم؛ بیمارستان در اختیار شما است تا شیوه‌های مدیریتی خود را برای اثربخشی، برنامه‌ریزی و مدیریت نیروی انسانی و هزینه‌ بیمارستان پیاده و اجرایی کنید و حتی در این زمینه با آن‌ها قرارداد بستیم هرچند ابتدا استقبال کردند اما در ادامه به دور خود دیواری کشیدند و هیچ کاری با بخش‌های دیگر بیمارستان و مدیریت آن نداشتند، درواقع کار را نیمه تمام گذاشتند.

مدیریت دانشگاه تبریز در بخش علوم پزشکی زائدترین کارها را انجام داده و بیشترین هزینه را با بهره‌برداری پایین دارد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متأسفانه مدیریت دانشگاه تبریز در بخش علوم پزشکی زائدترین کارها را انجام داده و بیشترین هزینه را با بهره‌برداری پایین دارد این در حالی است که آن‌ها می‌خواهند به دانشجو بهره‌برداری از نیروی انسانی، هزینه‌ها و منابع موجود در کشور را نیز آموزش دهند!

مدیریت انسانی به معنای اجرایی کردن آموزه‌های تئوری به بهترین شکل در فضای کاری است، این مسئله‌ای است که دانشگاه‌های مدیریتی و اساتید باید درگیرش شده و در راستای دستیابی به این مهم تلاش کنند

مدیریت انسانی به معنای اجرایی کردن آموزه‌های تئوری‌ به بهترین شکل در فضای کاری است

پزشکیان با اشاره به اینکه مدیریت انسانی به معنای اجرایی کردن آموزه‌های تئوری به بهترین شکل در فضای کاری است، اضافه کرد: این مسئله‌ای است که دانشگاه‌های مدیریتی و اساتید باید درگیرش شده و در راستای دستیابی به این مهم تلاش کنند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی معتقد است دانشگاه‌ها براساس اختیارات قانونی که مجلس به آن‌ها داده می‌توانند اقدامات بسیار خوبی در این زمینه داشته باشند اما مدیران ارشد به این قوانین قالب داده و متأسفانه خرابش کرده‌اند در حالی که مدیران و هیئت امنای دانشگاه‌ها باید اختیار عمل داشته باشند.

دو هزار و ۷۰۰ دانشگاه به چه کار ما می‌آید؟/ با تزریق تحصیلکردگان بیکار به جامعه، جوان را بیمار و افسرده کرده‌ایم

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه مدیران و هیئت امنای دانشگاه‌ها باید مدیریت ساختار را تعریف و برون‌داد و درون‌داد و شیوه‌های توسعه را معنا کنند، گفت: چه کسی گفته ما باید دو هزار و۷۰۰ دانشگاه داشته باشیم و هر ساله تعداد بسیاری دانشجو از آنها وارد جامعه کنیم؟ این در حالی است که توان علمی و مهارتی آنها نیز مناسب نیست اما با این وجود همچنان به فکر توسعه دانشگاه‌ها هستند. این میزان از نیروی انسانی را برای چه تخصص‌ها و چه جاهایی نیاز داریم؟ در واقع فقط نیرو تربیت می‌کنیم و زمان و هزینه را از دست می‌دهیم و این کار به دلیل تزریق فارغ‌التحصیل بیکار به جامعه، سبب بیمار و افسرده شدن جوانان شده است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در حالی این تعداد گسترده از نیرو را در دانشگاه‌ها تربیت می‌کنیم که نیازی به آنها در جامعه نیست و حتی برای آن‌ها شغلی وجود ندارد و برخی مهارت و تسلط بر رشته تحصیلی خودشان را هم ندارند.

دانشگاه‌ها می‌توانند روند تربیت نیروی انسانی را تغییر دهند اما این کار صورت نمی‌گیرد

وی با اعتقاد بر اینکه دانشگاه‌ها می‌توانند روند تربیت نیروی انسانی را تغییر دهند، اظهار کرد: مکانیزم اصلاح شیوه تربیت نیروی انسانی در دانشگاه‌ها وجود دارد اما این کار صورت نمی‌گیرد در حالی که اساتید و متخصصین و دانشجویان رشته مدیریت بهتر از هر فرد دیگری می‌توانند این مهم را انجام دهند البته اگر داشته‌های ذهنی خود را با مهارت همراه کنند.

حضرت علی(ع) می‌فرمایند؛ اگر می‌خواهیم به یقین برسیم باید به مشکلات ورود کنیم

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تعبیری از سخنان حضرت علی(ع)، افزود: حضرت علی(ع) می‌فرمایند؛ اگر می‌خواهیم به یقین برسیم باید به مشکلات ورود کنیم و در جریان ماجراها قرار بگیریم، درواقع باید به درک رسید، ایشان وقتی به حکومت رسیدند فرمودند؛ من در مقابل حرف‌هاییکه میزنم مسئولم و اگر به آنها عمل نکردم سرم را بزنید، که این حرف یعنی همان مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی در مقابل مردم.

پزشکیان همچنین به بخش دیگری از سخنان حضرت علی(ع) اشاره کرد و گفت: همچنین ایشان فرمودند؛ نسبت به تمام جریان‌هایی که درون حکومت قرار دارد شناخت دارم، درواقع اگر فردی این شناخت را داشته باشد و تقوا نیز پیشه کند به‌یقین به موفقیت خواهد رسید.

به زبان مدیریت، تقوا یعنی حرکت بدون خطا در اقتصاد، فرهنگ، پزشکی، کشاورزی و … در واقع بهترین رفتار و تصمیم، معنای تقوا را دارد
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در نمازجمعه‌ها مردم را مرتبا به تقوا دعوت می‌کنند اما سوال می‌کنم این تقوا چیست، یک فرد متقی باید چه کند؟ و اصلا تقوا یعنی چه؟ افزود: نمی‌شود من پزشک شوم و بعد از مدتی دیگر پزشک نباشم. اینکه یکی را بالا می‌کشند و بعد از مدتی زیرپایش را خالی می‌کنند چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟، یک فرد یا توانمند است یا نیست. در واقع اگر افراد سوار اسب وحشی شوند اما افسار دستشان نباشد به زمین خواهند خورد.

به زبان مدیریت “تقوا” یعنی گرفتن بهترین تصمیم

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: به زبان مدیریت، تقوا یعنی حرکت بدون خطا در اقتصاد، فرهنگ، مدیریت، پزشکی، کشاورزی و … در واقع بهترین رفتار و تصمیم معنای تقوا را دارد.

در ساختار کنونی کشور کسی مسئولیت‌پذیر نیست

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: در رابطه با مدیریت با دو مقوله روبه‌رو هستیم؛ ابتدا “صرفاً حرف خوب زدن و تصمیم خوب گرفتن” و دوم آن که “تصمیم خوب را خوب اجرا کردن”، این در حالی است که کسی در ساختار کنونی کشور مسئولیت‌پذیرنیست، به عنوان مثال در پزشکی زمانی بیماری کشف می‌شود که کار از کار گذشته، چرا اینگونه می‌شود؟ چون مدیریت درستی وجود ندارد، هرچند مسئولیت اصلی پزشک خانواده تشخیص بیماری قبل از رشد آن است اما پزشک خانواده این کار را به درستی انجام نمی‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه پاسخگویی در مدیریت باید بر مبنای نظر مشتری و مراجعه‌کننده باشد، درواقع اگر پزشک در یک روز کاری خود کوتاهی کرد، همان روز توبیخ شود، افزود: برون‌داد دانشگاه‌ها متناسب با نیاز جامعه نیست چراکه مثلاً فوق‌العاده جذب، فوق‌العاده آموزش و تسهیلات متناسب با بدی آب و هوا را گرفته اما خروجی کارشان کیفی نیست این موضوع در رابطه با دیگر ارگان‌ها و نهادها نیز وجود دارد چرا که می‌گویند چه کار کنیم و چه کار نکنیم، حقوق‌مان سر جایش است!

انتقاد از بی‌عدالتی در مکانیزم پرداختی‌ها

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بی‌عدالتی در مکانیزم پرداختی‌ها، توضیح داد: من باوجود آنکه عضو هیئت علمی دانشگاه هستم، اگر دو ساعت در کلاس تدریس کنم پول خاصی به دست نمی‌آورم اما با دیدن یک عکس رادیولوژی بیمار در ۵ دقیقه پول خوبی می‌گیرم لذا این چه مکانیزم مدیریتی در کشور است؟ بنابراین می‌توان نسبت به بی‌عدالتی در این سیستم اذعان کرد.

باید در مقابل شواهد علمی و معتبر پیشرفت، سر خم کرد

پزشکیان با تأکید بر اینکه باید در مقابل شواهد علمی و معتبر پیشرفت سر خم کرد، افزود: من به عنوان پزشک باید از مسیری بروم که شواهد بهبودی بیشتر بیماران را نشان می‌دهد نه آن که صرفاً به دنبال اجرای تجربه‌های شخصی خود باشم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با استناد به آیات قرآن کریم، گفت: قرآن می‌فرماید -کسی ظالم‌تر از آدمی که دروغ بگوید و اگر حرف درست زده شد این حرف را تکذیب کند- وجود ندارد و می‌فرماید؛ جهنم جای کافران است اما کافر کسی است که تصمیم و روش درست که به مردم کمک می‌کند را نپذیرد و متقی فردی است که حرف درست بزند، حرف درست را بپذیرد و درست و بدون خطا اجرا کند لذا اگر همین مفاهیم را تاکنون اجرایی کرده بودیم این همه بلا سر ما نمی‌آمد و دچار گرفتاری‌های کنونی نمی‌شدیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: می‌دانید چرا ما با هم مدام دعوا داریم چون جاهلیم و حرف یکدیگر را نمی‌پذیریم در حالی که اگر شواهد علمی حرفی را تصدیق می‌کند باید آن را پذیرفت اما متأسفانه برخی از افراد به دلیل نداشتن علم و آگاهی، از رو جهل با آن مخالفت کرده و آن را رد می‌کنند.

برای استناد به شواهد علمی و معتبر در دنیا معیار “اندازه‌گیری” وجود دارد

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه برای پذیرفتن و استناد به شواهد علمی و معتبر در دنیا معیار اندازه‌گیری وجود دارد، اضافه کرد: باید خودمان را به بهترین و بالاترین شواهد تطبیق داده و آنها را اجرایی کنیم لذا اگر جسارت و بینش این پذیرش را داشته باشیم و دنبال بهترین‌ها رویم به یقین تغییرات مثبتی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در کتاب مدیریتی که با بهترین‌های دنیا در هر رشته‌ای مصاحبه کرده بود، مصاحبه با یک بسکتبالیست را خواندم که از او پرسیده شد که چه کردی که بهترین بهترین‌ها شده‌ای و او در پاسخ گفته بود من قبل از اینکه وارد میدان شوم برای خود چند هدف در نظر می‌گیریم و بعد از خروج از میدان از ۱۰۰ بیش از ۶۵ امتیاز به خود امتیاز نمی‌دهم، ابتدا شاخص‌هایی را مشخص کرده و در ادامه به خود سخت می‌گیرد، اما ما در ایران از ۱۰۰ به خودمان ۲۰۰ امتیاز می‌دهیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه زمانی می‌توانیم خود را بالا بکشیم که مرتبا وضعیت موجود خود را نقد کنیم، توضیح داد: این نقد به معنای ضعیف بودن یا کم بودن ما نیست بلکه باید پذیرفت همیشه می‌شود بهتر از قبل شد لذا باید نقاد بوده و نقد را پذیرفت.

سیستم نظارتی و ارزیابی در ایران صرفا مچ‌گیری است/پیدا کردن مقصر دردی را دوا نخواهد کرد

پزشکیان با بیان اینکه سیستم نظارتی و ارزیابی در ایران صرفا مچ‌گیری است، گفت: از صدا و سیما گرفته تا دیگر دستگاه‌ها چنین شیوه‌ای را اتخاذ کرده‌اند چرا که می‌خواهیم صرفاً مقصر را پیدا کنیم در حالی که در پزشکی ما به دنبال مقصر نیستیم بلکه به دنبال کشف مشکل می‌رویم، مدیریت در بخش‌های مختلف کشوری نیز باید اینگونه باشد چرا که پیدا کردن مقصر دردی را دوا نخواهد کرد.

با اصلاح سیستم داده‌ها دیگر کسی نمی‌تواند قاچاق، رشوه‌خواری و هر نوع فساد اقتصادی دیگر را انجام دهد
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اعتقاد بر اینکه در صورت اصلاح سیستم داده‌های کشور دیگر کسی نمی‌تواند قاچاق، رشوه‌خواری و هر نوع فساد اقتصادی دیگر را انجام دهد، گفت: اکنون اطلاعات دارایی من و دیگر افراد در وزارت دارایی وجود دارد اما در صورت ایجاد سیستم داده‌ها اگر پولی بیش از حد معمول به حساب من بیاید مورد سوال قرار رفته و می‌گویند طبق داده‌ها شما نمی‌توانید بیش از این میزان ثروت داشته باشید و در رابطه با پول آمده به حساب فرد را بازخواست خواهند کرد اما اکنون چندین هزار میلیارد گم یا دزدیده می‌شود اما معلوم نیست کجا رفته است.

مدیریت بدون نظارت معنا دارد/ داده‌های مالی باید در اختیار افراد متخصص قرار گیرد

این نماینده مردم در مجلس دهم با تأکید بر اینکه مگر مدیریت بدون نظارت معنا دارد، افزود: داده‌های مالی باید در اختیار افراد متخصص قرار گیرد چرا که هر علمی باید کارشناسان مخصص به خود را داشته باشد نه آن که هر کسی از نماینده گرفته تا دیگر افراد در موضوعاتی همچون اقتصاد، فرهنگ، پزشکی، کشاورزی و … اظهارنظر کند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داد در جامعه مشکلات متعددی همچون ورشکستگی بنگاه‌های اقتصادی وجود دارد لذا پیشنهاد می‌کنم این بنگاه‌ها به دانشگاه‌های مدیریتی عرضه شوند و فعالیت خود را زیر نظر آنها پیش برند چرا که گمان می‌کنم در این شرایط به بهره‌برداری و کارایی خواهند رسید.

وی ادامه داد: ما آماده‌ایم مدیریت فضاهای مختلف را در اختیار دانشگاه‌ها قرار دهیم و اگر توانستند مشکلی را حل کنند درصدی از درآمد و سود به آنها برسد.