در اجرایی شدن دقیق سند تحول قضایی، همکاری همه دستگاه‌ها لازم است
در اجرایی شدن دقیق سند تحول قضایی، همکاری همه دستگاه‌ها لازم است

خبرگزاری میزان – سی و هفتمین همایش سراسری کانون های وکلای دادگستری های کشور در اصفهان برگزار شد. محمدرضا حبیبی رییس کل دادگستری استان اصفهان  در این همایش به اهمیت نقش وکیل در اجرای عدالت پرداخت و بیان داشت: در متن سوگندنامه‌ای که قاضی و وکیل در ابتدای شروع به کار خود یاد می‌کنند یک […]

خبرگزاری میزان – سی و هفتمین همایش سراسری کانون های وکلای دادگستری های کشور در اصفهان برگزار شد.

محمدرضا حبیبی رییس کل دادگستری استان اصفهان  در این همایش به اهمیت نقش وکیل در اجرای عدالت پرداخت و بیان داشت: در متن سوگندنامه‌ای که قاضی و وکیل در ابتدای شروع به کار خود یاد می‌کنند یک هدف مشترک آمده است و آن تلاش جهت کشف حقیقت و احقاق حق و اجرای عدالت است و از همین رو طرح و القاء تقابل میان دستگاه قضایی و کانون وکلا در جامعه بی معناست.

وی افزود: بی شک نقش وکیل در کنار قاضی به عنوان کمک و یاری رسان برای کشف حقیقت مؤثر و ارزشمند است و بر همین اساس معتقدیم پیوند قاضی و وکیل به اجرای صحیح عدالت در جامعه کمک می‌کند.

وی وجود هر گونه تقابل و اختلاف میان جامعه وکالت و قضاوت را مخرب دانست و بیان داشت: هنجارشکنان، سودجویان و افرادی که قانون را بر نمی‌تابند اگر احساس کندد زمینه نفوذ در قاضی فراهم است و یا احساس کنند وکلایی هستند که بر خلاف سوگندی که یاد کرده اند به جای تلاش و کمک به قاضی در کشف حقیقت به دنبال جابجا کردن حق و باطل هستند و زمینه ساز نفوذ در قاضی می‌شوند و اصطلاحاً وکالت تضمینی را رواج می‌دهند، قطعاً جسور می‌شوند و زمینه انحراف هر دو نهاد را هر چند ناپیز از مسیر واقعی در اجرای عدالت فراهم می‌سازند.

رییس دستگاه قضایی استان ادامه داد: راهکار مصون ماندن از این آسیب توجه به خودکنترلی با تقویت تقوا و بهره گیری از ابزار نظارت درونی و بیرونی در هر دو بخش است؛ البته با محور قرار دادن امر پیشگیری.

وی در بخش دیگری از سخنانش بر فرهنگ سازی استفاده از وکیل تأکید و خاطرنشان ساخت: بایستی تلاش در جهت فرهنگ سازی استفاده از وکیل نه صرفاً در دفاع بلکه در راستای بهره گیری مشاوره‌ای و جلوگیری از تحقق جرم یا هر گونه اختلاف حقوقی میان افراد باشد؛ که اگر چنین شود هم با کمبود وکیل مواجه شده و هم کاهش چشمگیر ورودی پرونده به محاکم را شاهد خواهیم بود.

حبیبی اصلاح قوانین و مقررات را در همه بخش‌ها از جمله جامعه وکالت ضروری دانست و اظهار داشت: تصویب پاره‌ای از قوانین و مقررات به ده‌ها سال قبل بر می‌گردد که با تغییر سبک زندگی و شرایط اجتماعی و عناوین جرایم و مجازات نیازمند اصلاح است و برگزاری چنین نشست‌ها و همایش‌هایی می‌تواند در اصلاح صحیح قوانین یاریگر باشد.

عالی‌ترین مقام قوه قضاییه در استان در پایان خواستار همراهی و همکاری سازنده جامعه وکلا در اجرایی شدن هر چه بهتر سند تحول قضایی ابلاغی ریاست  قوه قضاییه شد و گفت: در اجرایی شدن دقیق سند تحول قضایی همکاری همه دستگاه‌ها لازم است و کانون وکلا نقش مهمی در این امر دارد و می‌تواند در رسیدن به اهداف عالی دستگاه قضایی در اجرای این سند کمک رسان باشد.

شایان ذکر است در این همایش تفاهم نامه سه جانبه‌ای میان دادستانی، کانون وکلا و دانشگاه با موضوع حفظ و دفاع از حقوق عامه به امضا رسید.

انتهای پیام/