درختان باغ ۲۹ بهمن، درختان به صورت عامدانه خشکانده شده‌اند 
درختان باغ ۲۹ بهمن، درختان به صورت عامدانه خشکانده شده‌اند 

عضو شورای شهر تبریز گفت: آنچه نقشه‌ها و تصاویر نشان می‌دهد، حاکی از آن است که در باغ ۲۹ بهمن، درختان به صورت عامدانه خشکانده شده‌اند در حالی که در این منطقه به دلیل وجود قنات، مشکل تامین آب وجود ندارد. به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، نود و چهارمین نشست شورای […]

عضو شورای شهر تبریز گفت: آنچه نقشه‌ها و تصاویر نشان می‌دهد، حاکی از آن است که در باغ ۲۹ بهمن، درختان به صورت عامدانه خشکانده شده‌اند در حالی که در این منطقه به دلیل وجود قنات، مشکل تامین آب وجود ندارد.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، نود و چهارمین نشست شورای شهر با موضوع بررسی قطع گسترده درختان یک باغ در منطقه ۲۹ بهمن  و همچنین سوال یک عضو شورا از شهردار به ریاست شکور اکبر نژاد برگزار شد.

در این نشست علی مدبر، رئیس سازمان پارک‌ها و فضاهای سبز شهرداری تبریز، در توضیح اتفاقات اخیر عنوان داشت: باغی که در منطقه ۲۹ بهمن واقع است، از سه سال قبل توسط مالک خریداری شده است. طبق تایید کارشناسان گیاه پزشکی و با مجوز کمیسیون حفظ و گسترش فضاهای سبز، ۱۹۱ اصله درخت در این باغ دارای آفت و یا خشک شده بوده‌اند که قطع و امحای آنها ضرورت داشت.

وی افزود: از این تعداد ۵۳ اصله قطع شده‌اند و ما بقی درختان خشک شده نیز در ماه‌های آتی و بعد از آنکه خشک شدن آنها کاملا مشخص شود، قطع خواهند شد.

باید به زمین و املاک به چشم ابزارِ سرمایه نگاه کرد، نه خود سرمایه!

محمد اشرف‌نیا، عضو شورای شهر در ادامه با پرداختن به دلیل اصلی قلع و قمع درختان در تبریز، عنوان کرد: بحث بر سر  باغات تا زمانی که زمین به عنوان سرمایه و ثروت شمرده شود، به همین صورت خواهد بود از این رو باید به زمین و املاک به چشم ابزارِ سرمایه نگاه کرد، نه خود سرمایه!

وی عنوان داشت: راه‌حل این است که شهرداری به صورت معوض این باغ‌ها را تملک کند و گرنه هیچکدام از این جلسات و توضیحات فایده‌ای نخواهد داشت.

درختان باغ ۲۹ بهمن، درختان به صورت عامدانه خشکانده شده‌اند 

سونیا اندیش نایب رئیس شورای شهر هم با طرح این سوال که اگر شهرداری امکان ورود به موضوع باغات خصوصی را دارد، چرا تا پیش از بروز تهدید و خشکاندن درختان به موضوع ورود پیدا نمی‌کند؟!، گفت: آنچه نقشه‌ها و تصاویر نشان می‌دهد، حاکی از آن است که در باغ ۲۹ بهمن، درختان به صورت عامدانه خشکانده شده‌اند در حالی که در این منطقه به دلیل وجود قنات، مشکل تامین آب وجود ندارد.

قصد نداریم قبح قضیه را بیش از این بیرون بکشیم

سعید نیکوخصلت عضو شورای شهر تبریز نیز با ابراز نگرانی از وضعیت فضاهای سبز در شهر تبریز، عنوان کرد: همه ابعاد قضیه روشن است منتهی ما قصد نداریم که قبح قضیه را بیش از این بیرون بکشیم.

وی ادامه داد: همه امکانات لازم برای حفظ باغ ۲۹ بهمن وجود داشته از این رو مشخص است که خشکاندن و قطع اشجار نمی‌توانسته غیرعامدانه باشد.

قلع و قمع درختان در حضور مدیران شهرداری تبریز

فرج محمدقلی زاده دیگر عضو شورا نیز شهرداری را موظف به حفظ فضاهای سبز دانست و خاطر نشان کرد: در صورتی که ثابت شود درختان به صورت عامدانه خشکانده  شده‌اند، این باغ باید طبق قانون به نفع شهرداری مصادره شود.

وی گفت: فیلم‌هایی که در فضای مجازی وجود دارد نشان می‌دهد که در حضور مدیران شهرداری به اسم هرس درختان قلع و قمع شده‌اند!

عبداله تقی پور دیگر عضو شورا نیز طی سخنانی عنوان داشت :گام اول در راستای صیانت از درختان این است که آمار دقیقی از فضاهای سبز شهر داشته باشیم.

وی همچنین در خصوص قطع درختان باغ ۲۹ بهمن نیز عنوان کرد: درباره امحای درختان گرفتار آفات، شهرداری باید طبق مصوبه کمیسیون ماده ۷ عمل کند، درباره باغ ۲۹ بهمن به هیچ عنوان موضوع تغییر کاربری مطرح نیست و کمیسیون مربوطه تنها به جایگزینی درختان رای داده است.

اگر شهرداری مجوزی برای قطع یا جابه‌جایی اشجار دارد، چرا این کار به صورت شبانه از سوی شهرداری اجرا می‌شود

شکور اکبرنژاد رئیس شورای شهر نیز در تذکری به شهردار عنوان داشت: اگر شهرداری مجوزی برای قطع یا جابه‌جایی اشجار دارد، چرا این کار به صورت شبانه از سوی شهرداری اجرا می‌شود تا شائبه‌های مختلف را به ذهن شهروندان متبادر کند؟!

وی تاکید کرد: شهرداری پس از کسب مجوز باید به صورت کاملا شفاف و حتی با اعلام قبلی اقدام کند تا راه را برای شیطنت‌های بعدی ببندد.

شهین باهر در پاسخ به این تذکر عنوان داشت: قطع شبانه درختان برای خود بنده نیز سوال انگیز بود و مدیری که تصمیم به قطع شبانه درختان گرفته بود، بلافاصله عزل شد، از این پس هم حتما با مدیرانی که بخواهند با اعمال شیطنت آمیز اعتماد مردم را خدشه دار کند، برخورد می کنیم.