«دانشنامه هنر عاشیق‌لار» به چاپ رسید
«دانشنامه هنر عاشیق‌لار» به چاپ رسید
رئیس انجمن فرهنگی و هنری عاشیقلار گفت: با توجه به کمبود منابع عمومی و تخصصی در حوزه موسیقی و ادبیات عاشیقی، مجموعه کتاب شش جلدی «دانشنامه هنر عاشیق‌لار» برای استفاده عموم مردم و هنرمندان به چاپ رسید.

به گزارش قلم پرس به نقل از آذرانجمن، دکتر محمد عبادی آلیشیق، رئیس انجمن فرهنگی و هنری عاشیقلار استان آذربایجان شرقی درخصوص چاپ «دانشنامه هنر عاشیق‌لار» گفت: «دانشنامه هنر عاشیق لار» با همکاری تعدادی از دوستداران فرهنگ آذربایجان و هیات عملی مجرب، تحت نظارت پروفسور علی اصغر وهاب زاده «علی پولاد» در طول زمان سه نیم سال گردآوری و به چاپ رسید.

وی افزود: تمام هزینه های مالی این اقدام فرهنگی و پژوهشی بر عهده علی پولاد بوده و وی در راستای ارج نهادن به فرهنگ آذربایجان این مسئولین را بر عهده گرفته‌ است.

دکتر محمد عبادی؛ با بیان اینکه این دانشنامه در شش جلد به چاپ رسیده است، توضیح داد: در جلد اول این مجموعه به بررسی تاریخ، ادبیات، عرفان و موسیقی عاشیق‌ها و همچنین نقش عاشیق ها در اجتماع و ویژگی‌های سازهای عاشیقی پرداخت شده است. در جلد دوم این دانشنامه نیز، زندگینامه ۲۸۵ آشیق از کشورهای ایران، ترکیه، جمهوری آذربایجان و گرجستان که تاثیرات عمیقی در هنر عاشیقی داشته‌اند گردآوری شده است. همچنین چهار جلد دیگر این دانشنامه، شامل کتاب های نت موسیقی عاشیقی به نویسندگی چنگیز مهدی پور و علی خداداد می‌باشد.

وی اشاره کرد: در این برنامه پژوهشی، علاوه بر چاپ دانشنامه ۶ جلدی هنر عاشیقی، ۱۰۰۰ «هاوا» آهنگ عاشیقی بدون تکرار و با کیفیت بالا از شهرهای مختلف ایران از جمله، تبریز، زنجان، سولدوز، اورمیه، اردبیل، ساوه، قشقایی، خراسان، ترکمن‌صحرا و همچنین از شهرهای قارص، ایغدیر، آرداهان ترکیه، جمهوری آذربایجان و گرجستان ضبط شده است که این مجموعه نیز به صورت یک فلش در اختیار هنرمندان و علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

وی افزود: این دانشنامه همراه با فلش موسیقی و یک لباس سنتی عاشیقی طی مراسماتی در شهرهای مختلف استان و همچنین دیگر استان های کشور به عاشیق‌ها هدیه داده خواهد شد. همچنین علاقه‌مندانی که می‌خواهند این کتاب را تهیه کنند با پرداخت مبلغ یک میلیون تومان به حساب «موسسه کودکان سرطانی تبریز» و با ارائه فیش آن به انجمن عاشیق‌لار در تبریز می‌توانند این دانشنامه را دریافت کنند.

رئیس انجمن فرهنگی و هنری عاشیقلار درخصوص اهداف چاپ این دانشنامه گفت: این ‌مجموعه ارزشمند در درجه اول به معرفی فرهنگ و هنر عاشیقی و در درجه دوم جهت استفاده به عنوان منابع درسی به مراکز علمی کشور ارائه خواهد می باشد.

وی با بیان اینکه، دانشگاه الف در تبریز و چند دانشگاه هنر و موسیقی در کشور برای ایجاد رشته عاشیقی اعلام آمادگی کرده‌اند، اضافه کرد: در همین راستا، اقداماتی در جهت ایجاد رشته تحصیلی آشیقی برداشته شده که در صورت نهایی شدن، این دانشنامه منبع مناسبی برای این رشته هنری خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه، هنر عاشیقی، صرفا عبارت از موسیقی نیست و جنبه های مختلفی از جمله ادبیات، داستان خوانی و… دارد، تاکید کرد: موسیقی و ادبیات عاشیقی قابل تفکیک از یکدیگر نیست، بلکه مکمل یکدیگر می‌باشد و الزامیست که دانشجویان هنر عاشیقی در هر دو حوزه ادبیات و موسیقی آموزش ببیند.

گفتنی است؛ در روزهای آینده در خصوص چاپ این دانشنامه گفتگویی با پروفسور علی اصغر وهاب زاده «علی پولاد» انجام خواهد گرفت و مخاطبان محترم می‌توانند از سایت و شبکه‌های اجتماعی آذرانجمن این مصاحبه را مطالعه کنند.

انتهای پیام/