داستان سه دوست/ رونق اقتصاد روستایی با احیای سنت قرض الحسنه
داستان سه دوست/ رونق اقتصاد روستایی با احیای سنت قرض الحسنه

خبرگزاری فارس، معصومه درخشان: در ۱۰ کیلومتری شهرستان شبستر آذربایجان‌شرقی، روستایی آباد و سرسبز با انبوه درختان متراکم جلوه‌گری می‌کند که سرسبزی و آبادانیش را مدیون خیرین نیکنام و نیک‌سرشت بوده که این روستا را به دارالخیرین تبدیل کرده است. وقتی نام روستای کافی‌الملک شبستر به میان می‌آید، بی‌اختیار نام‌ها و یادها به سوی خیرینی می‌افتد […]

خبرگزاری فارس، معصومه درخشان: در ۱۰ کیلومتری شهرستان شبستر آذربایجان‌شرقی، روستایی آباد و سرسبز با انبوه درختان متراکم جلوه‌گری می‌کند که سرسبزی و آبادانیش را مدیون خیرین نیکنام و نیک‌سرشت بوده که این روستا را به دارالخیرین تبدیل کرده است.

وقتی نام روستای کافی‌الملک شبستر به میان می‌آید، بی‌اختیار نام‌ها و یادها به سوی خیرینی می‌افتد که از این روستا سر برآورده و قد کشیده‌اند و جای پای این خیرین نام آشنا را می‌توان در بسیاری از نقاط ایران اسلامی مشاهده کرد، چرا که کافی‌الملک به دارالخیرین مشهور است و شاید کسی نباشد که نام این روستای با صفا را بشنود ولی یادی از خیرین این روستا نکند.

تاکنون هزینه‌ای بالغ بر پنج میلیارد تومان توسط خیر بزرگوار «حاج رمضان خوشقدم»  برای احداث شبکه بهداشت و درمان روستا هزینه شده و قرار است با هزینه‌ای بالغ بر ۸ میلیارد تومان توسط خانواده این خیر با بهترین کیفیت و استاندارد تجهیز شود

 

خیرین این روستا همیشه پای‌کارند، نشان به آن نشان که علاوه بر اقدامات بزرگ این خیرین در آبادانی روستا، ساخت سالن ورزشی، احداث شبکه بهداشت و درمان روستا، احداث ساختمان بانک ملی و …می‌توان مشارکت آنها را در فعالیت صندوق قرض الحسنه «آل یاسین» روستای کافی‌الملک مشاهده کرد.

 

همدلی دوستانه در دارالخیرین

میرعلی اکبر میرآقایی، یحیی عباس‌زاده و سید مرتضی قدیری سه دوستی هستند که در این روستا برای حل مشکلات مردم دست به کار شده‌اند. آنها تصمیم گرفتند  با راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه « آل یاسین» در روستای کافی‌الملک  کاری کنند کارستان و با دادن وام‌های خوداشتغالی محلی، زمینه‌ساز حمایت از مشاغل خانگی روستایی برای آنهایی شوند که پیش از این رنج هزینه‌های بالا و درآمدهای کم را به دوش می‌کشیدند.

احیای سنت قرض‌الحسنه

میرعلی‌اکبر میرآقایی، مسئول صندوق قرض‌الحسنه « آل یاسین» پایگاه مقاومت شهید محمودی روستای کافی‌الملک شهرستان شبستر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز در مورد ضرورت تشکیل و راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه اظهار داشت: متاسفانه بانک‌ها با وام‌های ۱۸ درصدی و بالاتر، ظلم بزرگی در حق مردم می‌کنند، در حالی که خداوند متعال در قرآن کریم بر احیای سنت قرض‌الحسنه تاکید فراوانی کرده و از وام‌هایی با بهره و سود برحذر کرده است ولی متاسفانه به این موضوع توجهی نمی‌شود.

وی افزود: مهم‌ترین هدف از راه‌اندازی این صندوق، احیای سنت قرض‌الحسنه در شهرستان شبستر و به ویژه روستای کافی‌الملک  است. قرض‌الحسنه به گردش اقتصادی منطقه، اشتغال‌زایی جوانان و راه‌اندازی کسب و کار کمک می‌کند، با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه برای راه‌اندازی این صندوق احساس نیاز کرده و با مشارکت اعضای پایگاه مقاومت به این کار اقدام کردیم.

در سال ۹۷ خودم و دو نفر از دوستانم به تنهایی این کار را شروع کردیم، به عنوان هیات موسس هر کدام ۲۰۰ هزار تومان به عنوان سرمایه اولیه به حساب صندوق واریز کردیم. سرمایه اولیه صندوق ۶۰۰ هزار تومان شد.

اطلاع‌رسانی را از خانواده‌های خودمان شروع کرده و تعداد ما به ۱۲ نفر رسید و هر کدام از آنها نیز ماهانه ۲۰ هزار تومان به حساب صندوق واریز کردند و به این ترتیب صندوق قرض‌الحسنه پایگاه مقاومت شهید محمودی روستای کافی‌الملک آغاز به کار کرد.

در سال ۹۷ به یک نفر خارج از مجموعه خانوادگی وام ضروری معیشتی  یک میلیون  تومانی پرداخت گردید، او با پرداخت ۵۰ هزار تومان عضو صندوق شد.

اطلاع‌رسانی و تبلیغات صورت گرفته در مورد صندوق کم کم اثر خودش را نشان داد و این فرد نیز خودش حالا در مورد ویژگی‌های صندوق تبلیغ  می‌کرد. بعد از آن بود که دوستان، آشنایان و جوانان محل و منطقه نسبت به صندوق تمایل و رغبت نشان داده و کار صندوق رونق گرفت.

وی ادامه داد: در ابتدا می‌خواستیم وام‌های یک میلیونی به افراد پرداخت کنیم ولی فقط به دو نفر وام یک میلیونی داده شد، به مرور سقف وام قرض‌الحسنه افزایش پیدا کرد و وام‌های دو و سه میلیونی پرداخت گردید و اکنون سقف وام قرض‌الحسنه به پنج میلیون تومان رسیده است و هر متقاضی وام پنج میلیون تومانی دریافت می‌کند.

 پرداخت یک میلیارد تومان وام به ۲۵۵ نفر

میرآقایی، مهم‌ترین عامل موفقیت صندوق قرض‌الحسنه «آل یاسین» را شفاف‌سازی فعالیت، عملکرد مدیریت و عوامل اجرایی آن ذکر کرد و افزود: در این راستا از ظرفیت فضای مجازی استفاده کردیم. کانال صندوق در تلگرام و واتساپ فعال بوده و حساب و کتاب صندوق قرض‌الحسنه به صورت دقیق، تعداد وام‌های پرداختی، اقساط بازپرداختی، گردش حساب و … به صورت شفاف به صورت روزانه، ماهانه و سالیانه به اعضای صندوق اطلاع‌رسانی می‌شود.

مسوول صندوق قرض‌الحسنه « آل یاسین» پایگاه مقاومت شهید محمودی با اشاره به گردش کار صندوق خاطرنشان کرد: در مجموع  یک میلیارد و ۱۰ میلیون تومان وام به ۲۵۵ نفر پرداخت شده و در هر ماه ۷۵ تا ۸۰ میلیون تومان وام به اعضای صندوق پرداخت می‌شود.

وی از افزایش سقف وام‌های پرداختی از اول خرداد ماه خبر داد و گفت: از اول خرداد ماه سال‌جاری مبلغ وام‌های پرداختی به هفت میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند.

موسسه « فاطمه قشقائی» کافی‌الملک که بزرگترین مجموعه نگهداری معلولان ذهنی حرکتی استان آذربایجان شرقی که دو ساختمان چهار طبقه و به مساحت ۳۰۰۰ متر مربع است اکثرا با کمک خیرین روستا اداره می‌شود

 

بنا به گفته وی، وام‌های صندوق قرض‌الحسنه عبارتند از وام معیشتی، کمک هزینه تهیه جهیزیه، خرید احشام، وام درمانی، وام تعمیر و ساخت مسکن، وام تحصیلی، اشتغال‌زایی و کارآفرینی و …است.

میر آقایی با اشاره به فعالیت چشمگیر خیرین روستای کافی‌الملک در صندوق قرض‌‌الحسنه «آل یاسین» تصریح کرد:  تعداد زیادی از اعضای صندوق به عنوان خیرین مبالغی در حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون در صندوق سپرده‌گذاری کرده‌اند تا به عنوان قرض‌الحسنه به متقاضیان پرداخت شود و جا دارد از همه این خیرین زحمتکش و بزرگوار تشکر و قدردانی کنم.

 

وام ازدواج خارج از نوبت پرداخت می‌شود

مسوول صندوق قرض‌الحسنه برای دختران و پسران جوان هم خبر خوشی داشت که در مورد آن گفت: وام‌های ازدواج خارج از نوبت پرداخت می‌شود، هر زوجی که سند ازدواج خود را به صندوق ارائه کند به محض ثبت‌نام در صندوق وام کمک هزینه ازدواج به مبلغ پنج میلیون تومان خارج از نوبت در طی یک هفته به آنها پرداخت می‌شود.

وی در مورد چگونگی افزایش سقف وام‌های پرداختی یادآور شد: افزایش وام‌ها طبق سازوکار خاصی است، قبلا اعضای  صندوق ۳۰ هزار تومان حق عضویت پرداخت می‌کردند، سقف وام نیز سه میلیون تومان بود، بعد حق عضویت ۵۰ هزار تومان شد و مبلغ وام نیز به پنج میلیون تومان افزایش پیدا کرد و به همین ترتیب در صورت افزایش حق عضویت مبلغ وام‌ها نیز زیاد می‌‌‌شود و از اول خرداد ماه حق عضویت ۷۰ هزار تومان و مبلغ وام نیز هفت میلیون تومان می‌شود.

میرآقایی ادامه داد: متاسفانه وام‌های بانکی با درصد بالا، کمر تولید را می‌شکند، ما در صندوق قرض‌الحسنه به خانواده‌های چهار نفری توصیه می‌کنیم کمی خودشان سرمایه اولیه داشته باشند تا ما نیز به چهار نفر آنها وام داده که با همت و مشارکت همدیگر یک کارگاه راه‌اندازی کنند.

بنا به گفته وی، وام‌های زیادی به افراد داده شده که از جمله آنها می‌توان به پرداخت وام برای برپایی دارقالی، راه‌اندازی کارگاه پرندگان زینتی، خرید دام، احداث دامداری سنتی، کمک هزینه تحصیلی، معیشتی و… اشاره کرد.

 

وام‌هایی که زندانی مهریه  را آزاد کرد

وی با ذکر مثالی از مشارکت اعضای صندوق در رفع مشکلات همدیگر متذکر شد: یک آقایی به علت مشکل مهریه در زندان بود، سه نفر از اعضای صندوق قرض‌الحسنه در جهت کمک به آن فرد و گره‌گشایی از مشکل او هر کدام  سه میلیون تومان وام گرفته و در کل به مبلغ ۹ میلیون تومان سکه طلا خریداری و باعث گردید با پرداخت این سکه‌ وی از زندان آزاد شد‌، آن سه نفر نیز وام‌ها را خودشان بازپرداخت کردند.

بنا به گفته وی، در این صندوق وام‌های پرداختی با یک درصد سود بوده و وام پنج میلیونی در اقساط ۲۰ ماهه و وام هفت میلیونی در اقساط ۲۴ ماهه بازپرداخت می‌شود.

سود یک درصد نیز برای هزینه‌های جاری صندوق قرض‌الحسنه صرف می‌شود و در کنار آن از سود حاصل شده  ماهانه  مبلغ ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان نیز به حساب صندوق واریز شده و پس‌انداز می‌شود، در حال حاضر ۵۷۲ نفر عضو صندوق قرض‌الحسنه «آل یاسین» هستند.

تاسیس شرکت تعاونی صندوق قرض‌الحسنه

وی در ادامه یکی از عمده‌ترین ثمرات نیک صندوق قرض‌الحسنه را ورود به کار تولید و ایجاد شرکت تعاونی ذکر کرد و افزود: یکی از اهداف عالیه ما تاسیس یک شرکت تعاونی و تولیدی است. در این راستا یکی از خیرین منطقه یک قطعه زمین مرغوب به متراژ سه هزار و ۳۰۰ متر مربع اهدا کرده است.

میرآقایی بیان داشت: شرکت تعاونی به نام « آل یاسین» تاسیس شده و ۹۰ نفر نیز عضو آن هستند و در مرحله دوم افزایش سرمایه و تعداد اعضاء را خواهیم داشت. در حال حاضر هر کدام از اعضا مبلغ ۶۰۰ هزار تومان به عنوان سرمایه اولیه به حساب شرکت تعاونی واریز کرده‌اند تا شرکت تعاونی به ثبت برسد.

 مسوول صندوق قرض‌الحسنه «آل یاسین» کافی‌الملک  در ادامه از تولید نهال میوه خبر داد و ابراز کرد: کار تولیدی برای کشت پاییزه از تولید نهال میوه‌های مثمر مانند هلو، شفتالو و …آغاز می‌کنیم، به همین منظور یک قطعه زمین تهیه شده و از پاییز امسال این کار عملیاتی می‌شود و مصمم هستیم ۱۰هزار نهال GN تولید کنیم و باید گفت، سرمایه اولیه این کار تولیدی از محل سرمایه  شرکت تعاونی تامین می‌شود.

کافی‌الملک را به دارالخیرین می‌شناسند

میر آقایی در ادامه با اشاره به مشارکت خوب خیرین در انجام کارهای عام‌المنفعه در این روستا و شهرستان شبستر اذعان داشت: روستای کافی‌الملک به مردمان مهمان نواز،خیر و خیرخواه مشهور است، شاید تنها روستائی است  که مستمند ندارد و خیرین برای کمک همیشه پیشقدم هستند.

 موسسه « فاطمه قشقائی» کافی‌الملک که بزرگترین مجموعه نگهداری معلولان ذهنی حرکتی استان  که دو ساختمان چهار طبقه و به مساحت ۳۰۰۰ متر مربع است اکثرا با کمک خیرین روستا اداره می‌شود

 

کافی‌الملک روستای مدرن و توریستی است که تمام زیرساخت‌های روستا با کمک اهالی انجام شده و هیچ وقت بار مالی برای دولت نداشت است.حتی بانک ملی شعبه کافی‌الملک با کمک خیرین احداث و تجهیز شده و در احداث تمام مدارس و مرکز بهداشت نیز نام نیک خیرین می‌درخشد.

بیشتر خیرین منطقه از اهالی روستای کافی‌الملک هستند. موسسه « فاطمه قشقائی» کافی‌الملک که بزرگترین مجموعه نگهداری معلولان ذهنی حرکتی استان آذربایجان شرقی که دو ساختمان چهار طبقه و به مساحت ۳۰۰۰ متر مربع است اکثرا با کمک خیرین روستا اداره می‌شود.

میرآقایی با اشاره به احداث شبکه بهداشت و درمان روستا افزود: تاکنون هزینه‌ای بالغ بر پنج میلیارد تومان توسط خیر بزرگوار «حاج رمضان خوشقدم»  برای احداث شبکه بهداشت و درمان روستا هزینه شده و قرار است با هزینه‌ای بالغ بر ۸ میلیارد تومان توسط خانواده این خیر با بهترین کیفیت و استاندارد تجهیز شود.

 

همچنین زمین چمن مصنوعی روستا که زیرسازی و حصارکشی آن با هزینه‌ای بالغ بر ۳۰۰ میلیون تومان توسط «برادران خانی»  انجام گرفته و چمن آن بالغ بر۳۰۰ میلیون تومان توسط آقای «حسین طالبی» اهدا گردیده و زمین تهیه شده جنب چمن مصنوعی که در آینده‌ای نزدیک به عنوان مجموعه ورزشی سرپوشیده مورد استفاده قرار می‌گیرد، با مشارکت خیرین احداث خواهد شد، سالن سرپوشیده هم با هزینه پیش‌‌بینی شده ۶ میلیارد تومان با مشارکت همین خیرین احداث می‌شود.

مسوول صندوق قرض‌الحسنه « آل یاسین» کافی‌الملک مشارکت خیرین در مورد تامین اعتبار فاز دوم  روشنایی جاده روستا اظهار داشت: طی جلسه‌ای که در تاریخ دهم اردیبهشت ماه امسال و در محل دفتر دهیاری  روستا در خصوص اجرای فاز دوم تامین روشنائی جاده کافی‌الملک برگزار شد و مقرر گردید با همکاری دهیاری روستا و با کمک خیرین در خصوص تامین اعتبار پروژه، فاز دوم تا پایان خرداد به مرحله بهره‌برداری برسد.

 

میر آقایی افزود: مشارکت خیرین در این روستا به اندازه‌ای چشمگیر است که آنها در هر فراخوانی جهت مشارکت، حضور فعال و سازنده دارند و این امر باعث شده تا روستای کافی‌الملک به دارالخیرین مشهور شده و به زیباترین و توسعه یافته‌ترین روستای شهرستان شبستر تبدیل شود.

وی در پایان صحبت‌هایش  از تمام دوستان خود مخصوصا آقای یحیی عباس‌زاده که در اجرای طرح‌ها و برنامه‌های صندوق قرض‌الحسنه «آل یاسین» تلاش و کوشش فراوانی داشته  تشکر و قدردانی کرد.

انتهای پیام/۶۰۰۲۰/س