حمله سراسری یک باج‌افزار جدید/”پتیا” خطرناک‌تر از “واناکرای” است
حمله سراسری یک باج‌افزار جدید/”پتیا” خطرناک‌تر از “واناکرای” است

شیوع باج‌افزاری جدید تنها چند هفته بعد از حمله گسترده باج‌افزار “واناکرای” مجددا موجب اختلال در رایانه‌های نهادهای زیادی در سراسر دنیا شده است. به گزارش قلم پرس به ننقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، باج‌افزار جدید با نام “پتیا” در حال حمله به بانک‌ها، فرودگاه‌ها و سازمان‌های تامین کننده انرژی است و […]

شیوع باج‌افزاری جدید تنها چند هفته بعد از حمله گسترده باج‌افزار “واناکرای” مجددا موجب اختلال در رایانه‌های نهادهای زیادی در سراسر دنیا شده است.

به گزارش قلم پرس به ننقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، باج‌افزار جدید با نام “پتیا” در حال حمله به بانک‌ها، فرودگاه‌ها و سازمان‌های تامین کننده انرژی است و موجب اخلال در عملکرد آن‌ها شده است.

“پتیا” حتی سیستم مانیتورینگ تشعشعات هسته ای در پایگاه چرنوبیل را هک کرده است.

کارشناسان معتقدند این ویروس جدید پیچیده‌تر از “واناکرای” است و جلوگیری از شیوع و توقف آن سخت‌تر است.

این حملات ابتدا از اوکراین و روسیه آغاز شده و سپس به غرب اروپا سرایت کرده است. آزمایشگاه شرکت “کسپراسکای” در حال شناسایی این ویروس است و تاکنون دریافته که این باج‌افزار روش‌ متفاوتی را برای آلوده کردن رایانه‌ها به کار می‌گیرد.

باج‌افزار “پتیا” از سال ۲۰۱۶ در حال گردش در فضای مجازی است اما به نظر می رسد به تازگی برای اثرگذاری بیشتر بروزرسانی شده است.

این باج‌افزار نیز به روال دیگر باج افزارها اطلاعات رایانه را کدگذاری و قفل می‌کند و با پدید آوردن پیامی روی صفحه نمایشگر در ازای آزادسازی اطلاعات درخواست ۳۰۰ دلار پول می‌نماید و کسانی که مورد حمله قرار گرفته‌اند بایستی پس از پرداخت اینترنتی پول با فرستادن یک ایمیل به آدرسی که هکرها داده‌اند، انتقال پول خود را خبر داده تا رایانه‌شان آزاد شود.

البته معمولا هکرها بعد از دریافت پول هم اطلاعات را آزاد نمی‌کنند.

متخصصان امنیت سایبری بدافزارها که مسئولیت شناسایی و جلوگیری از “واناکرای” را بر عهده داشتند اعلام کردند خاستگاه این باج‌افزار کشور اوکراین است و از این کشور به دیگر کشورها سرایت کرده است.

“کسپراسکای” اعلام کرد تا کنون بیش از ۲۰۰ سازمان در سراسر دنیا مورد حمله “پتیا” قرار گرفته‌اند.