حجاب به جز پوشش ظاهری، باید در رفتار و گفتار هم متجلی شود/اسلام زنان را به خانه‌نشینی مجبور نمی‌کند
حجاب به جز پوشش ظاهری، باید در رفتار و گفتار هم متجلی شود/اسلام زنان را به خانه‌نشینی مجبور نمی‌کند

[ad_1] نماینده و لی فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: اسلام زنان را به خانه نشینی فرا‌نمی‌خواند بلکه حضور آنها در اجتماع را مشروط به حجاب در رفتار و گفتار می‌داند. به گزارش قلم پرس،از تبریز، حجت الاسلام سیدمحمدعلی  آل هاشم امشب در نشست شورای فرهنگ عمومی استان اظهار داشت: در رابطه با عفاف و حجاب در […]

[ad_1]


نماینده و لی فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: اسلام زنان را به خانه نشینی فرا‌نمی‌خواند بلکه حضور آنها در اجتماع را مشروط به حجاب در رفتار و گفتار می‌داند.

به گزارش قلم پرس،از تبریز، حجت الاسلام سیدمحمدعلی  آل هاشم امشب در نشست شورای فرهنگ عمومی استان اظهار داشت: در رابطه با عفاف و حجاب در میان دانشمندان مسلمان و بزرگان معاصر افرادی هستند که با نگاهی جامع به جامعه و مسائل مربوط به آن می‌نگرند و تلاش می‌کنند تا آموزه‌های دینی را در قالبی نیکو و آراسته و برحسب علاقه و رغبت مردم در جامعه نهادینه کنند که یکی از این شخصیت‌های جامع و برجسته مقام معظم رهبری هستند.

وی افزود: ایشان با بصیرتی مثال زدنی و تحسین‌برانگیز به جامعه ما بصیرت دادند و با بینشی شایسته آموزه‌های نابی را در باب حجاب و عفاف در اختیار جامعه قرار داده‌اند که این آموزه‌ها نیازمند بررسی مفصل و تبیین گسترده است.

آل هاشم در ادامه به برخی رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه عفاف و حجاب و همچنین سخنان ایشان در طی سالهای گذشته در این حوزه اشاره کرده و افزود: ایشان با تبیین مفهوم حجاب برداشتهای نادرست را از آن جدا می کنند.

وی افزود: ایشان می‌فرمایند اسلام می‌خواهد رشد اجتماعی و فکری و فرهنگی زنان به حد اعلا برسد و می‌فرمایند مفهوم حجاب به معنای منزوی کردن زن نیست ،حجاب به معنای عدم حضور زن در فعالیتهای اجتماعی نیست بلکه اسلام ارتباط میان زن و مرد در محیط خارج از خانه را منوط و مشروط به حجاب در رفتار و گفتار می‌داند.

وی همچنین به سخنان شهید مطهری در این راستا اشاره کرد و گفت: اسلام محیط اجتماع را صرفا برای کار و فعالیت مناسب می‌داند و می خواهد محیط خانه و اجتماع را تفکیک کند .

آل هاشم با اشاره به آیات و روایات،‌تصریح کرد:  اسلام زنان را به خانه نشینی فرا نمی خواند بلکه حضور آنها در اجتماع را مشروط به حجاب در رفتار و گفتار می داند و تاکید دارد حجاب تنها برای زن نیست بلکه شامل زن و مرد است و تنها به پوشش اکتفا نمی کند بلکه باید در رفتار و گفتار هم متجلی شود.

وی تاکید کرد: حفاظ و حجابی بین زن و مرد وجود دارد و این به معنای این نیست که زنان عالم جداگانه ای نسبت به مردان دارند بلکه زنان در کنار مردان فعالیت اجتماعی می کنند اما آن حفاظ و حجاب در بیرون از محیط خانه و خانواده باید حفظ شود و این نکته اصلی در الگوسازی اجتماعی است.

آل هاشم گفت: در دیدگاه اسلام خانواده یعنی زن و مردی که براساس عقل و تعهد شرعی و قانونی زیر یک سقف زندگی می کنند اما فرهنگ غرب ناقض این دیدگاه است.

امام جمعه تبریز، وضع فعلی حجاب در جامعه را نامطلوب برشمرد و گفت: عدم تبیین صحیح معنا و اهمیت حجاب وضع فعلی را به وجود آورده و بررسی موانع و  مشکلات عفاف و حجاب در استان و ارائه برنامه‌ها و ایده‌ها و برنامه‌ها و راهکارهای مناسب و همچنین عملی نمودن این پیشنهادات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در این نشست همچنین حجت‌الاسلام “مهدی بیاتی”، دبیر کارگروه عفاف و حجاب شورای فرهنگ عمومی طی سخنانی با اشاره به تصویب مصوبه‌ای با عنوان تشکیل کارگروه زیست عفیفانه در شورای فرهنگ عمومی  کشور اظهار داشت: در این زمینه سه راهبرد را انتخاب کرده‌ایم که راهبرد اول، بحث پایه چرخش گفتمانی از مسئله حجاب است و چرخش گفتمانی یعنی به‌جای صحبت از حجاب، از امنیت و آرامش خانواده صحبت کنیم و به نظر می‌رسد این مسئله از نکات بسیار مهم است.

وی ضمن تبیین دسترس‌پذیری پوشاک عفیفانه در سطح اجتماع به عنوان راهبرد دوم، گفت: معنی این راهبرد این است که  زنان و دختران ما برای به دست آوردن پوشاک عفیفانه به دردسر نیفتند.

وی درباره راهبرد سوم، گفت: اثرپذیری تعزیر و درمان افراد فوق هنجارشکن (مانکن) که ادامه راهبرد اول خواهد بود و افراد فوق هنجارشکن تفهیم تخلف شده و به مراکز کلینیکی و اصلاحی ارجاع داده می‌شوند که در قالب مشاوره، مددکاری، کارگاه تبیینی به تقویت روحیه خودکنترلی و قانون پذیری آن‌ها پرداخته می‌شود.

انتهای پیام/م


[ad_2]