جلیلی: خیال کشاورزان از فروش محصول‌شان باید راحت باشد
جلیلی: خیال کشاورزان از فروش محصول‌شان باید راحت باشد

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، سعید جلیلی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، عصر امروز (چهارشنبه ۱۹) در جمع کشاورزان روستای عشق‌آباد شهر ری، پس از شنیدن اظهارات اهالی روستا، اظهاراتی مطرح کرد. محور اظهارات جلیلی را در ادامه می‌خوانید: – نکات و مشکلاتی که مطرح شد، برای من تازگی نداشت. چرا که این […]

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، سعید جلیلی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، عصر امروز (چهارشنبه ۱۹) در جمع کشاورزان روستای عشق‌آباد شهر ری، پس از شنیدن اظهارات اهالی روستا، اظهاراتی مطرح کرد.

محور اظهارات جلیلی را در ادامه می‌خوانید:

– نکات و مشکلاتی که مطرح شد، برای من تازگی نداشت. چرا که این اولین روستایی نبوده که ما آمده‌ایم. در این هشت سال، روستاهای متعددی را در جای جای کشور از نزدیک دیده‌ایم.

– همکار ما آقای رضاپور ۱۸ ماه در استان خوزستان زندگی کرده است تا به صورت عمیق مسائل روستا را بررسی کند. همچنین ۱۵ ماه در روستاهای کرمانشاه و بعد در روستاهای هرمزگان و چند ماه در کپرهای استان کرمان زندگی کرده است.

– دیگر همکار ما، آقای اسدی، ۶ هزار روستا را از نزدیک دیده است.

– حضور ما در روستا به خاطر انتخابات نیست. در سال‌های گذشته مثلاً راجع به صیادی به‌طور مفصل از شمال کشور تا جنوب جلسات مفصل داشته‌ایم.

– ماحصل این بررسی‌ها یک جمع‌بندی بوده است و آن اینکه ما به یک جمع‌بندی رسیدیم. جمع‌بندی ما این است که کشور را می‌توان دو‌ جور اداره کرد؛ یک روش به صورت روزمره، یک شیوه دیگر اینکه می‌توان کشور را جهش داد.

– اگر‌ روستایی ما گندم تولید نکند، مجبور می‌شویم آن با ارز ۲۵ هزار تومنی وارد کنیم.

– امروز به قوت این دامداری و کشاورزی است که جلوی تحریم می‌ایستیم.

– وقتی از جهش کشور سخن می‌گوییم این جهش با جهش تک‌تک‌ روستاها امکان پذیر است.

– وقتی روستایی ما احساس کند محیطی آرام و مرفه برای زندگی دارد، مهاجرت معکوس می‌شود، آن هم نه از حاشیه شهرها به روستا، بلکه از وسط شهر به روستا.

– کشوری که یک چهلم ایران مساحت دارد، هفت برابر درامد نفت ما از کشاورزی درآمد کسب می‌کند. پس اینکه می‌گوییم هر روستای ما سلول جهش کشور است یک شعار نیست، بلکه باور ماست و این هم برنامه می‌خواهد هم مجاهدت.

– برنامه‌ای که ما در روستا به آن رسیده‌ایم، مدل باشگاه کشاورزان جوان است. بر اساس این مدل، در هر روستا جوانان ما منتظر انتخابات و تعیین دولت و فرمانده نمانند، بلکه خود، فهرست‌ نیازمندی‌های روستا و اینکه چطور درآمد سرانه روستا را افزایش دهند و اشتغال را بیشتر کنند، مشخص کنند. درواقع سند توسعه روستای خود را بنویسند.

– مدل باشگاه کشاورزان جوان در یک استان کشور پیاده شد و سپس در استان‌های خوزستان و کرمانشاه هم تکثیر شد.

– در روستای کریم آباد رشتخوار که در هفتاد کیلومتری مرز افغانستان قرار دارد، مدل باشگاه کشاورزان جوان، بسیار موفق بوده است و من تا از نزدیک ندیدم، باور نکردم. ۲۸ خانوار این روستا که به حاشیه شهر مهاجرت کرده بودند، برگشتند. همچنین سطح زیرکشت از ۳۰ هکتار به ۱۲۰
 هکتار رسید.

– این اقدامات فقط توسط اهالی روستا صورت گرفته است، حالا اگر دولت هم تمام توان خود را پای کار بیاورد، چه جهشی در روستا شکل می‌گیرد.

– در زمینه کشاورزی و مسائل روستائیان به شکل ریز فهرست کرده‌ایم که تک‌تک دستگاهها و وزارتخانه‌ها چه وظایفی برعهده دارند. وظایفی که اصلاً فراموش شده‌اند.

– اگر کشاورز، محصولی می‌کارد باید خاطرش از بابت خرید محصولش جمع باشد. این موضوع  که دغدغه شما هم بود را از مجلس پیگیری کرده‌ایم و نامه نوشته‌ایم.

انتهای پیام/