جاذبۀ نظامی را باید در حافظۀ جهانی همچون حافظۀ داخلی بیش از پیش بشناسیم
جاذبۀ نظامی را باید در حافظۀ جهانی همچون حافظۀ داخلی بیش از پیش بشناسیم
وزیر فرهنگ در پیامی به مناسبت دومین هفته بزرگداشت حکیم نظامی گفت: نام حکیم نظامی به گونه¬ای زیبا با ادب و فرهنگ ایرانی ـ اسلامی گره خورده و آثار فاخر او نه¬تنها بیانی از فرهنگ ایران¬زمین که میراث مشترک تمامی بشریت است.

به گزارش قلم پرس، در متن پیام محمدمهدی اسماعیلی آمده است:

«خرد هر کجا گنجی آرد پدید              ز نام خدا سازد آن را کلید

(اقبال­نامۀ حکیم نظامی)

شعر و ادبیات یکی از جلوه­ گاه ­های فرهنگ و تمدن بشری است که ترنم آن جان ­فزاست و به­ سان آینه ­ای بی­ زنگار، فرصت تماشای دیگرگونۀ هستی را به آدمی می­بخشد. شعر نزد ایرانیان مرتبتی بی­ مثال دارد؛ زیرا نه­ تنها عنصر برسازندۀ هویت ملی است که عصارۀ  ایمان و ارزش­ های جاودانی این ملت و تمدن بزرگ و دیرینه نیز به­ شمار می ­رود.

حکیم نظامی، شاعر بلندآوازۀ سدۀ ششم هجری، یکی از ستون ­های افراشتۀ زبان ادب فارسی است که میراث حِکمی و ادبی او در ستایش و نکوداشت انسانی کامل و رسیدن به کمال بشری است. سخنوری که «پنج گنج» او، سرشار از آموزه ­های سترگ عرفانی، تعلیمی و اخلاقی و راز ورزی­ هایش گویای بینش عمیق دینی و قرب به مقام رُبوبی و تلمیحات و تصریحات قرآنی او نشانگر وسعت دانش قرآنی و حدیثی اوست.

نام حکیم نظامی به گون ه­ای زیبا  با ادب و فرهنگ ایرانی ـ اسلامی گره خورده و آثار فاخر او نه ­تنها بیانی از فرهنگ ایران­ زمین که میراث مشترک تمامی بشریت است. بنای اندیشه ­های این سخنور یگانۀ بزم نامه ­سرا، بر وطن­ دوستی استوار شده و ایمان به آموزه­ های ناب اسلامی در سطر به سطر آثارش به چشم می­ خورد.

نظامی از دیدگاه ما، حلیۀ پیوند و دوستی میان اقشار گسترده ­ای از جامعۀ بشری به­ ویژه ملت­ های ایران، تاجیکستان، افغانستان و آذربایجان است و بدون شک تلاش­های ارزندۀ کشورهای فارسی­ زبان هم می­ تواند راهی برای پاسداشت مؤلفه­ های فرهنگی مشترک قلمداد شود. بر این منوال، روز بزرگداشت حکیم نظامی یکی از روزهای پاسداشت مقام رفیع زبان و ادب فارسی است که گسترۀ آن مرزهای ایران فرهنگی را با آن سابقه و پیشینۀ تمدنی غنی، درنوردیده و شعاع آن  بخش­ های وسیعی از جهان امروزی را در برگرفته است.

خرسندیم که دولت انقلابی و مردمی، فصل نوینی را در پاسداشت زبان فارسی و مفاخر آن در همۀ ابعاد آغاز کرده و بر این باور است که زبان فارسی همانند همۀ زبان­ های دیگر، به زایش و نوسازی نیاز دارد.

امروز برای صیانت از این میراث گرانبها نیازمند جهادی تبیینی و فرهنگی هستیم. از این­رو عزم راسخ دولت هم بر بازنگری در حوزۀ هنرهای اصیل ایرانی و پرهیز از نگاه ویترینی و توجه به محتوا و زیرساخت­ هاست. اکنون که این میراث سترگ از غرقاب طوفان ­زای تاریخ به دست ما رسیده، بر ماست که جایگاه شاعرانی چون حکیم نظامی را در تاریخچۀ غنی شعر فارسی بازخوانی و میراث غنی شعری و اندیشگی این سخنور بزرگ را در کنار آثار ارزشمند دیگر گویندگان و نویسندگان پارسی تحلیل کنیم. باید جاذبۀ نظامی را در حافظۀ جهانی همچون حافظۀ داخلی بیش از پیش بشناسیم و به آن ارج نهیم. معرفی شاعرانی چون حکیم نظامی از سطح نخبگانی به سطح عمومی جامعه از دیگر ضروریات است که البته صدا و سیما و سایر رسانه­ ها در این زمینه نقش مهمی می­ توانند ایفا کنند.

۲۱ اسفندماه تنها روز برای گرامی­داشت نام یک شاعر و احترام به مقام فراخناک سخنوری بزرگ نیست که فزون­تر از آن، روز گرامی­داشت عواطف ناب انسانی و نکوداشت اندیشه و پاسداشت جان آدمی و عظمت گوهر انسانی است.

در پایان تلاش­ های سخت­کوشان و دست­ اندرکاران دومین دورۀ بزرگداشت حکیم نظامی را در جای­ جای میهن عزیز و در خارج از مرزهای ایران اسلامی گرامی می­ دارم و بزرگ می­ شمارم. همچنین از همکارانم در ستاد مرکزی بزرگداشت حکیم نظامی، ستادهای استانی و نیز انجمن­ ها و مؤسسات فرهنگی و ادبی، دستگاه­ های مختلف، صدا و سیما، رسانه­ های مکتوب و برخط و خبرگزاری­ ها که با پیش­ بینی و اجرای برنامه ­های متنوع برای بزرگداشت این شاعر و داستان­ سرای پارسی­ گوی حوزۀ تمدنی ایران  سنگ تمام گذاشته ­اند، قدردانی می­ کنم. هم زمانی نیمۀ شعبان و سالروز ولادت باسعادت حضرت مهدی(عج) را با آیین­ های هفتۀ بزرگداشت حکیم نظامی به فال نیک می­ گیرم و امیدوارم این تقارن، فرصتی برای افزایش نشاط اجتماعی و امیدآفرینی مردم عزیز ایران فراهم سازد.

بهترین خاتمۀ سخن در بزرگداشت این شاعر عزیز و دردانۀ سخن پارسی، تک ­بیتی زیبا از خود اوست که فرمود:

 

فاتحۀ فکرت و ختم سخن                            نام خدایست بر او ختم کُن»