تکریم خانواده مددجویان زندان‌ها با اجرای ایده‌ای خاص
تکریم خانواده مددجویان زندان‌ها با اجرای ایده‌ای خاص

جعفر رئیسیان زاده، مدیرکل دفتر اقدامات حمایتی سازمان زندان‌ها در یادداشتی که به مناسبت پنجم خرداد ماه روز نسیم مهر در اختیار خبرگزاری میزان قرار داده است، نوشت: «سامانه حمایت از خانواده زندانیان» از طرح‌ها و چالش‌های محوری دوره جدید مدیریتی سازمان زندان‌هاست که به تازگی آغاز به‌کار کرده و از سه منظر دارای اهمیت […]

جعفر رئیسیان زاده، مدیرکل دفتر اقدامات حمایتی سازمان زندان‌ها در یادداشتی که به مناسبت پنجم خرداد ماه روز نسیم مهر در اختیار خبرگزاری میزان قرار داده است، نوشت: «سامانه حمایت از خانواده زندانیان» از طرح‌ها و چالش‌های محوری دوره جدید مدیریتی سازمان زندان‌هاست که به تازگی آغاز به‌کار کرده و از سه منظر دارای اهمیت است؛ یکی اجرای عملی فرمایش مقام معظم رهبری و رفع دغدغه ایشان است مبنی بر اینکه «مبادا خانواده زندانی بیچاره شود»؛ بنابراین باید بگونه‌ای اجرا یابد که نه باعث فساد بیشتر زندانی شود و نه اینکه شخصیتش ازبین برود بلکه هدف را بر حمایت از خانوده او خواهد گذاشت.

اجرای این سامانه پاسخی نیز به دستورات ریاست قوه قضائیه است با این توضیح که به حقوق خانواده زندانیان فارغ از اینکه فرد مجرم بوده و بزهی را انجام داده، باید مثل دیگر خانواده‌ها احترام و او را تحت حمایت گذاشت. دلیل سوم نیز تأکیدی است که سند تحول قوه قضائیه داشته و توجه به خانواده را به‌عنوان بحث اساسی مطرح می‌کند.

برای رسیدن به طرحی جامع، ابتدا لازم است میدان عملیاتمان را شناسایی کنیم یعنی بدانیم با چه جامعه آماری و چه میزان مخاطبی مواجه هستیم. 

ما تاکنون جامعه و بانک اطلاعاتی دقیقی از خانواده‌های نیازمند در اختیار نداشتیم که این نیز می‌تواند ناشی از بی‌اطلاعی انجمن‌های حمایتی و یا عدم دانش خانواده‌ها از وجود کمک‌ها و یا انجمن‌های حمایتی باشد.

از دلایل جدی برای سرعت‌بخشی در مسیر شناخت خانواده‌ها و تشکیل بانک اطلاعاتی آنان، طراحی چنین سامانه حمایتی بود تا نهایتا اهدافی همچون دسترسی آسان خانواده مددجویان برای اعلام دریافت حمایت، تعیین سطح نیاز خانواده‌ها و همچنین استانداردسازی خدمات محقق شود.

پس با راه‌اندازی این سامانه قرار نیست صرفا در داشتن بانک اطلاعاتی متوقف شویم. لازم به ذکر است که اطلاعات دریافتی از خانواده‌ها در ۸ سطح و ۴۸ محور اعم از بهداشتی، جسمانی، درآمدی، سکنی، نهاد‌های حمایتی و .. اخذ می‌شود.

اینجاست که باید نیاز‌ها شناسایی، سنجش و به آزمون برسد تا ارائه خدمات سطح‌بندی و بسته‌های حمایتی مناسب و متناظر با این خواسته‌ها تعیین شود؛ بنابراین مکلف شدیم سراغ طراحی سامانه‌ای برویم که ضمن دسترسی آسان بتواند بانک اطلاعاتی جامع و البته به‌روز را در اختیار بگذارد.

این نکته را مدنظر داشته باشیم که ضرورت کار برای خدمت‌رسانی ایده‌آل، داشتن جامعه آماری به‌روز است که این نیز وجود طرحی را می‌طلبید که در سریع‌ترین حالت، درخواست‌ها را دریافت کند، سپس به آزمون بگذارد و استاندارد خدمات را هم تعریف نماید. با این شرایط «سامانه حمایت از خانواده زندانیان» راه‌اندازی شد.

سازمان زندان‌ها در اجرای این سامانه، سقف عددی هم برای ثبت‌نام خانواده‌های متقاضی نخواهد داشت و سراغ چنین رویه‌ای نمی‌رود چراکه خود را در قبال حمایت از همه خانواده‌ها و آسیب‌های اجتماعی آنان مکلف می‌داند. ضمن اینکه با توجه به سیال‌بودن آمار زندانیان، عملا تعیین سقف جامعه آماری غیرممکن است پس خدمت‌رسانی‌ها به‌طور آنلاین و مستمر انجام خواهد گرفت. تنها تغییرات احتمالی در شیوه کمک‌ها به کیفیت آنان برمی‌گردد که این متوجه بازو‌های اجرایی آن به‌ویژه میزان اعتبارات و کمک‌های مردمی است که در اختیار ما قرار می‌گیرد.

ملاک ما برای شروع «ارائه خدمات» صرفا تقاضا و ثبت نام خانواده‌ها در این سامانه است که بعد از طی مسیر مشخص‌شده از تأیید اطلاعات گرفته تا تعیین سطح و استانداردسازی خدمات، بلافاصله مشمول «خدمت‌رسانی» خواهد شد.

لازم به توضیح است که برای هر خانواده نیازمند مشمول این طرح، کدی صادر و در اختیار نهاد‌های حمایتی دیگر و تحت تفاهم مثل کمیته امداد قرار می‌گیرد تا به یکپارچگی بهتر در شیوه حمایت‌ها برسیم.

خدمات ارائه شده در سامانه فوق‌الذکر در وهله نخست قرار است مبتنی بر خدمات ضروری و حیاتی به خانواده‌های مددجویان باشد. این سامانه بدون هیچگونه محدوده زمانی و عددی از نظر دامنه مخاطبان، همچنان آماده ثبت‌نام و حمایت از خانواده مددجویان زندان‌های کشور است.

انتهای پیام/