«توقف توسعه اراضی کشاورزی» شاه کلید احیای دریاچه ارومیه است
«توقف توسعه اراضی کشاورزی» شاه کلید احیای دریاچه ارومیه است
مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کشاورزی ۹۰ درصد آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه را مصرف می‌کند و با توجه به این حجم بالای مصرف آب، توقف توسعه اراضی کشاورزی، شاه کلید احیای دریاچه ارومیه است.

به گزارش  قلم پرس؛ آرزو اشرفی‌زاده، مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در برنامه تلویزیونی “مثبت سلامت” در خصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه اظهار کرد: شرایط دریاچه ارومیه اسفناک است و تراز آبی آن از سال گذشته نیز کمتر شده و نیم متر پایین‌تر آمده است. ۲ بخش شمالی و جنوبی دریاچه ارومیه به طور کامل از یکدیگر جدا شده‌اند و در حال حاضر تراز آب دریاچه ارومیه به ۱۲۷۰/۲ متر بالاتر از سطح ‌آب‌های آزاد است که این مقدار ۴ متر پایین‌تر از سطح تراز اکولوژیک است.

وی در خصوص مهم‌ترین عواملی که وضع کنونی دریاچه ارومیه را رقم زده‌اند، توضیح داد: علاوه بر بحث‌های اقلیمی و کاهش بارش‌ها در کشور، کشاورزی نقش اصلی را در رقم خوردن این شرایط دارد. مقدار مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز ارومیه ۹۰ درصد است که این آمار کشاورزی را به بزرگ‌ترین مصرف‌کننده آب تبدیل می‌کند. از زمان بحرانی شدن اوضاع دریاچه ارومیه حدود ۱۳۹ هزار هکتار به وسعت زمین‌های زیر کشت این حوضه آبریز اضافه شده که از این مقدار، ۴۷ هزار هکتار در سال‌های اخیر بوده است.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: همزمان با افزایش اراضی کشاورزی، بارش‌ها در کشور کاهش یافته و تبخیر نیز افزایش پیدا کرده است. همه این موارد دست به دست هم داده‌اند تا شرایط فعلی برای دریاچه رقم بخورد. بحث تغییر اقلیم حدود ۱۵ تا ۱۸ درصد بر شرایط فعلی دریاچه تأثیر می‌گذارد و بنابراین موضوع مصرف آب در حوضه آبریز ارومیه مهم‌ترین دلیل وضعیت اسفناک دریاچه است.

اشرفی‌زاده در رابطه با پیامدهای خشک شدن دریاچه ارومیه بیان کرد: در صورت خشک شدن دریاچه، کانون‌های گردوغبار نمکی ایجاد می‌شود و چاه‌های آب اطراف دریاچه نیز شور خواهد شد؛ حیات وحش منطقه نیز آسیب شدیدی از این شرایط می‌بینند. تبعات اجتماعی این اتفاق و آسیب به سلامت مردم نیز دیگر موردی هستند که در صورت خشک شدن دریاچه اتفاق خواهند افتاد.

وی تصریح کرد: مردم و رسانه‌ها باید در مورد احیای دریاچه ارومیه مطالبه‌گر باشند و محور اصلی این مطالبه‌گری‌ها باید در خصوص پرداخت حق‌آبه دریاچه توسط وزارت نیرو باشد. حق‌آبه دریاچه ارومیه ۳٫۴ میلیارد مترمکعب است اما در سال جاری تنها ۱٫۱ میلیارد متر مکعب تحقق پیدا کرده است.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: رئیس جمهور بارها اعلام کرده است که احیای دریاچه ارومیه در اولویت‌های دولت مردمی است و جلسات مهمی با حضور معاون رئیس جمهور در این خصوص برگزار شده است. ستاد احیا نیز به تازگی تشکیل جلسه داده و کارگروه احیای دریاچه ارومیه در خصوص ارزیابی اقدامات مدیران قبلی ستاد احیا برگزار شده است.

اشرفی‌زاده خاطرنشان کرد: موضوع انتقال آب به دریاچه برای تأمین حق‌آبه در دستور کار قرار دارد و تخصیص ۳٫۴ میلیارد متر مکعب آب باید محقق شود. توقف توسعه زمین‌های کشاورزی نیز شاه‌کلید احیای دریاچه ارومیه است که باید با مشارکت مردم و مطالبه‌گری مردم و رسانه‌ها انجام شود. اگر بخواهیم که دریاچه ارومیه را سرزنده ببینیم به مشارکت مردم و همه دستگاه‌های مسئول نیاز است.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : تسنیم