تهدیدات سایبری به گروگان‌گیری اطلاعات از طریق هکرها/ فضای مجازی بزرگ‌ترین آسیب‌ اجتماعی
تهدیدات سایبری به گروگان‌گیری اطلاعات از طریق هکرها/ فضای مجازی بزرگ‌ترین آسیب‌ اجتماعی

مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری آذربایجان شرقی در بخش تهدیدات سایبری به گروگان گیری اطلاعات از طریق هکرها اشاره کرد و گفت: هکرها از این طریق باج خواهی کرده و اطلاعات را با اخذ پول پس می دهند که لزوم آگاه سازی در این بخش وجود دارد. به گزارش قلم پرس، احمد جهانسری  در سخنرانی […]

مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری آذربایجان شرقی در بخش تهدیدات سایبری به گروگان گیری اطلاعات از طریق هکرها اشاره کرد و گفت: هکرها از این طریق باج خواهی کرده و اطلاعات را با اخذ پول پس می دهند که لزوم آگاه سازی در این بخش وجود دارد.

به گزارش قلم پرس، احمد جهانسری  در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه تبریز در مصلای اعظم امام خمینی(ره) این شهر با اشاره به فرارسیدن هفته پدافند غیرعامل اظهار داشت: این هفته به دستور مقام معظم رهبری در سال ۸۳  از ۶ تا ۱۲ آبان ماه نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه زمانی که از امنیت صحبت می‌کنیم، یک بخش آن مربوط به حاکمیت است، افزود: اگر حاکمیت مقتدر باشد، امنیت برقرار خواهد بود همچنین بخش دیگر به قدرت ارتش و نیروهای مسلح بستگی دارد و دیگر تامین امنیت یک کشور به توجه به مسائل نوپدید و نوظهور است که اگر توجه نشود با مشکل روبه رو خواهیم شد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان‌شرقی با تاکید به دو تهدید فضای زیست محیطی و فضای سایبری در زمان حاضر گفت: فضای مجازی در یک دهه اخیر به یک تهدید بزرگ در دنیا تبدیل شده ولی تهدید فضای زیست محیطی از زمان‌های گذشته وجود داشته است.

وی اذعان داشت: در دهه‌های گذشته حمله به یک کشور از طریق نیروهای نظامی صورت می‌گرفت ولی اکنون به تهدیدهای غیرسیستمی تبدیل شده است به طوریکه می‌خواهند با فاصله‌اندازی بین مردم و حاکمیت توطئه خود در کشور مدنظر را اجرایی کنند.

جهانسری ادامه داد: کشوری عاقل است که برنامه‌های درست در جهت تامین امنیت داشته باشد و اگر زیرساخت مناسب در مقابل این تهدید نباشد در کانون از بین رفتن قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه اگر مدل امنیتی را به گونه‌ای اجرایی کنیم که دچار انحراف نشویم، مدیریت قوی داریم، تصریح کرد: ما باید در کشور رفتار غیرسیستمی را تمرین کنیم و اجازه ناپایداری را ندهیم.

این مسؤول با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد مردم کشور در شهرها زندگی می‌کنند، گفت: اگر دشمن انرژی، آب، برق و گاز ما را مورد هدف خود قرار داده، باید آگاه‌‌سازی در این زمینه نیز ایجاد شود که پدافند غیرعامل از جمله سازمان موثر در این مسیر است.

وی افزود: وقتی در استان ما بیماری آنفلوآنزا وجود دارد همه مسؤولان دست در دست هم داده و آن را ریشه‌کن می‌کنند تا مشکل زیست محیطی برای کشور ایجاد نشود و اگر این رسیدگی نبود قطعاً مشکلاتی از قبیل قحطی داشتیم.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان شرقی اذعان داشت: در چهار ماه آینده رزمایش زیست محیطی در استان خواهیم داشت که هدف از این رزمایش آگاه‌سازی مردم از توطئه‌های دشمن در زمینه انتقال ویروس و بیماری به کشور است.

وی در بخش تهدیدات سایبری، به گروگانگیری اطلاعات از طریق هکرها اشاره کرد و افزود: هکرها از این طریق باج‌خواهی کرده و اطلاعات را با اخذ پول پس می‌دادند که لزوم به آگاه‌سازی در این بخش وجود دارد.

جهانسری تاکید کرد: یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌های اجتماعی، فضای مجازی است که اولین قربانی را از کودکان و جوانان خود ما می‌گیرند.

وی اضافه کرد: چرا باید گوشی پدر و مادر بسیار ساده بوده ولی قیمت گوشی فرزندشان بسیار گرانبها باشد و متناسب با تکنولوژی روز شود.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان‌ شرقی با اشاره به اینکه خانواده‌ها نباید برخورد چکشی با فرزندان خود داشته باشند بلکه با زبان فرزندانشان به آنها حرف بزنند، افزود: در برخی خانواده‌ها نیز دیده می‌شود که پدر و مادرها سرشان در فضای مجازی گرم بوده و در طول شبانه‌روز هیچ گفت‌وگویی با یکدیگر ندارند.

وی ادامه داد: اخاذی و جرایم اینترنتی و قربانی شدن فرزندان از لحاظ اخلاقی از دیگر آسیب‌های فضای مجازی به جامعه است.

جهانسری با تاکید به اینکه اگر از طریق فضای مجازی هویت خود را از دست دهیم، دیگر قدرت نظامی کشور هیچ کاری نمی‌تواند بکند، بیان کرد: باید خانواده‌ها به این موضوع توجه کنند و مشورت خانواده با مشاوران در زمینه تربیت فرزندانشان در اولویت قرار گیرد.

وی اضافه کرد: باید کنترل مستمر روی فرزندان داشته باشیم و بدانیم کجا و با چه کسانی حشر و نشر دارند همچنین زمان‌بندی برای استفاده از فضای مجازی برای فرزندان تعیین کنیم.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان‌شرقی ابراز کرد: در فضای مجازی باید هدفمند برخورد کرد، اسم کارمان را وبگردی نگذاریم بلکه این نمونه بارز ولگردی است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه این فضای مجازی است که ما را هدایت می‌کند در حالی که ما باید او را هدایت می‌کردیم.

جهانسری با اشاره به اینکه پدافند غیرعامل استان در سه سال اخیر در جهت آسایش مردم اقدامات موثری انجام داده است، ادامه داد: هر سازه‌ای که توسط دولت ساخته می‌شود، بدون پیوست پدافند غیرعامل اجازه بهره‌برداری نخواهد داشت.