تلاش شهرداری تبریز برای آغاز آموزش‌های شهروندی از دوران کودکی است
تلاش شهرداری تبریز برای آغاز آموزش‌های شهروندی از دوران کودکی است
شهردار تبریز گفت: اعتقاد داریم آینده و توسعه همه شهرها وابستگی کاملی به کودکان آن شهر دارد و ما باید بیشترین سرمایه گذاری خود را در همین حوزه انجام دهیم که بر اساس این اعتقاد آموزش شهروندی باید از دوران کودکی آغاز شود.

ایرج شهین باهر در «نشست تخصصی بررسی فرصت‌های پیوستن تبریز به ابتکار شهرهای دوستدار کودک» اظهار داشت: این اتفاق در بسیاری از کشورهای توسعه یافته افتاده و کودکان از همان ابتدا یاد می گیرند در شهر و چالش‌های موجود در آن، چطور زندگی و برخورد کنند.

او با بیان اینکه آموزش های شهروندی را در تبریز به عنوان پایلوت و برای نخستین بار در کشور به شکل رسمی در مدارس شروع کردیم، افزود: سال گذشته به عنوان پایلوت تعداد ۸۱ مدرسه تبریز برای این موضوع آماده و تعداد ۲۴ کتاب با همکاری مشترک شهرداری تبریز و اداره کل آموزش و پرورش برای دانش آموزان تدریس شد. امسال نیز در تمام مدارس تبریز از مقطع کودکستان تا پایان دبیرستان، کتابهای مذکور مثل تمامی دروس توسط مدرسانی که شهرداری تبریز آموزش داده، برای دانش آموزان تدریس می شود.

ایرج شهین باهر خاطرنشان کرد: خوشبختانه بیشتر کارهایی که در حوزه کودکان امروز مد نظر کشورهای توسعه یافته است، در دهه‌های قبل استارت آنها در تبریز زده شده است.

شهردار تبریز با اشاره به اینکه تبریز به عنوان شهر اولین‌ها در حوزه‌های مختلف اولینی دیگر در بحث شهر دوستدار کودک نیز دارد، تصریح کرد: اولین کودکستان و نخستین مدرسه ناشنوایان کشور در تبریز احداث و ایجاد شده و شروعی برای کل کشور داشته است.

او همچنین یادآور شد: مدیریت شهری و شهرداری نیز در همین راستا سعی می‌کند برنامه هایی داشته باشد و اقداماتی نیز در سطح شهر انجام شده است. تلاش ما ایجاد فضای تفریحی، آموزشی، نشاط بخش برای کودکان است در سال های اخیر ما سعی کرده ایم این فضاها را افزایش دهیم و همجوار با خانه هایی که کودکان زندگی می کنند، این فضاها را احداث کنیم.

ایرج شهین باهر ادامه داد: ایجاد این فضاها در کنار بافت‌های کم برخوردار و نقاطی که کودکان محروم دسترسی به امکانات ورزشی، تفریحی و رفاهی را ندارند در اولویت کاری ما قرار دارد.

شهردار تبریز با بیان اینکه سال گذشته شاهد احداث و افتتاح ۱۵ پارک محله ای در تبریز بودیم، گفت: برای سال ۹۸ نیز احداث ۲۰ پارک محله‌ای را در دستور کار قرار داده‌ایم تا کودکان به شکل ایمن و راحت و با فاصله‌ای کمتر دسترسی پیدا کنند. در تبریز پارکهای زیادی داریم ولی اینکه آیا کودک بدون نیاز به حضور والدین بتواند از این فضاها استفاده کند، مطرح است. ایجاد فضاهای ورزشی و تفریحی در محلات، مخصوصا محلات کم برخوردار یکی از اهداف مهم شورای شهر و شهرداری تبریز است.

او خاطرنشان کرد: در کنار این پارکها همچنین پارکهای ویژه‌ای برای کودکان بیماری خاص اعم بیماران تالاسمی و اوتیسم تدارک دیده شده که سعی داریم در کنار اینها فضای مناسبی برای کودکانی که بیماری‌ها و نیازمندی‌های خاصی دارند، فراهم کنیم.

ایرج شهین باهر یادآور شد: شهرداری تبریز همکاری خوبی با سمن ها دارد و سعی می کند از پتانسیل‌ها و توانمندی مجموعه‌های مردم نهاد در راستای همین اهداف استفاده کند. این موضوع یکی از اولویت‌های مدیریت شهری به شمار می رود که سعی داریم به طور منسجم با همکاری شورای شهر تبریز اتفاق افتد تا بتوانیم به اهداف تعریف شده در موضوع شهر دوستدار کودک دست یابیم