تعداد پرستاران زن چقدر از مردان بیشتر است؟
تعداد پرستاران زن چقدر از مردان بیشتر است؟

رئیس اداره پرستاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه ۷۳ درصد پرستاران خانم و ۲۷ درصد آقا هستند، گفت: بیش از ۱۱ هزار پرستار آذربایجان‌شرقی در ۴۳ بیمارستان و ۷ هزار تخت در حال فعالیت هستند. اشرفی گفت: بیش از ۵ هزار بیمار در بیمارستان داریم که پرستاران از آنها مراقبت می‌کنند. […]



رئیس اداره پرستاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه ۷۳ درصد پرستاران خانم و ۲۷ درصد آقا هستند، گفت: بیش از ۱۱ هزار پرستار آذربایجان‌شرقی در ۴۳ بیمارستان و ۷ هزار تخت در حال فعالیت هستند.

اشرفی گفت: بیش از ۵ هزار بیمار در بیمارستان داریم که پرستاران از آنها مراقبت می‌کنند.

به گزارش قلم پرس،از تبریز، یوسف اشرفی، رئیس اداره پرستاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی امروز در سخنرانی پیش از خطبه نماز عبادی و سیاسی تبریز اظهار کرد: ما افتخار می‌کنیم که روزمان به نام بانوی صبر و استقامت نامگذاری شده است. 

وی با بیان اینکه خانواده زینب کبری(س) تماما الگو برای زندگی هستند،گفت: این بانو اوج کارش را در واقعه عظیم عاشورا نشان داد؛ آن زمانی که دشمن خبیث از همه جهات هجوم آورده بود، چنان ایستاد و پرستاری از نهضت عطیم عاشورا کرد که تاریخ‌ساز شد.

رئیس اداره پرستاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: اگر خانم زینب(س) روایتگر نهضت عاشورا نبود، واقعه عاشورا در کربلا مانده بود. 

وی با اشاره بر اینکه پرستاری از جمله مشاغلی است که در سخنان حضرت امام خمینی (س) نیز بازتاب داشته و ایشان در برخی سخنرانی‌هایشان به اهمیت، قداست و ارزش شغل پزشکی و پرستاری اشاره کرده اند، افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره قدردان جایگاه والای پرستاران زحمتکش کشور بوده‌اند و این احترام و منزلت در بیانات ایشان به‌ وفور دیده می‌شود. 

اشرفی با تاکید بر اینکه جامعه سلامت اعمال شنیع دشمن صهیونیست را محکوم می‌کند، ادامه داد: ۲۰۰ همکار بیمارستانی در غزه شهید شدند و از جامعه جهانی که ادعای حقوق بشر دارند، می‌پرسم چرا اینقدر خاموش بوده و سکوت کرده است؟ افسوس بر دولت‌های اسلامی که این کشتار را می‌بینند و کاری نمی‌کنند. 

وی گفت: از حکمرانان ایران و جهان می‌خواهیم جهت ارائه خدمت به مردم غزه و‌ شرایط حضور در آنجا را برای متقاضیان  فراهم کنند. 

رئیس اداره پرستاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیان داشت: پرستاری یک علم و آگاهی در برای تندرستی است و ارائه خدمات مطلوب عنوان و از اهداف پرستاری است. 

وی ادامه داد: در سال ۱۲۹۴ اولین مدرسه پرستاری در ارومیه تاسیس شد ولی همه دانش‌آموزان آن مجموعه از تبریز فارغ‌التحصیل شدند. 

فعالیت ۳۵۰ هزار پرستار در کشور و ۲۲۱ دانشکده پرستاری

اشرفی  با بیان اینکه در حال حاضر ۳۵۰ هزار پرستار در کشور در حال فعالیت هستند، افزود: ۲۲۱ دانشکده پرستاری در مقاطع مختلف در حال پرورش پرستاران هستند به طوریکه  ۶۰ درصد تربیت پرستای برعهده دانشگاه دولتی و ۴۰ درصد بر عهده دانشگاه آزاد است. 

وی ابراز کرد: بیش از ۱۱ هزار پرستار در استان آذربایجان‌شرقی در ۴۳ بیمارستان و ۷ هزار تخت در حال فعالیت هستند. 

رئیس اداره پرستاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد: پرستاران در مراکز شبانه‌روزی هم فعالیت می‌کنند که ۷۳ درصد پرستاران خانم و ۲۷ درصد آقا هستند. 

اشرفی با اشاره بر اینکه  یکی از شاخص‌های پرستاری نسبت پرستار به تعداد تخت بیمارستانی است، افزود: این شرایط در کشور و استان ما کم است از این‌رو ما نیاز به جذب نیروی جدید داریم. 

وی خاطرنشان کرد: طی پیگیری نماینده ولی‌فقیه در استان و استاندار آذربایجان‌شرقی برای استخدام آتی در پرستاری این مشکل کمبود  به سرانجام خواهد رسید. 

رئیس اداره پرستاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز ابراز کرد: به علت اینکه موضوع جوانی جمعیت بسیار مهم است از این‌رو به علت اینکه پرستاران در  سن باروری هستند به همه آنها مرخضی زایمان می‌دهیم و این خود ما را با کمبود نیرو روبرو می‌کند از این‌رو باید شرایطی فراهم شود تا با جذب نیروها این مشکل هم رفع شود. 

وی یادآور شد: در یکسال اخیر استخدام ۱۴۰ نفر پرستار و ۶۰۰ نیروی دیگر، استخدام شد و ما جزو اولین دانشگاه‌های علوم پزشکی هستیم که سال گذشته تمامی طلب پرستاری را پرداخت کرده است. 

اشرفی در ادامه به عملکرد یکساله اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی کلینیک پرستاران، برگزاری ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، راه‌اندازی بخش‌های جدید از جمله کارهای انجام گرفته است. 

وی اضافه کرد: جذب نیروهای استخدامی، به‌روزرسانی پرداخت‌ها، بهبود وضعیت و معیشت پرستاران، هم جزو خواسته‌های ماست. 

پایان پیام/۶۰۰۲۷