ترکیه ۱۷ روزنامه‌نگار را به زندان محکوم کرد
ترکیه ۱۷ روزنامه‌نگار را به زندان محکوم کرد

ترکیه روز شنبه (۹ مرداد) ۱۷ روزنامه‌نگار را به اتهام عضویت در یک «گروه تروریستی» به زندان برگرداند. به گزارش قلم پرس به نقل از پرس تی وی فارسی، این در حالی است که رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه به منتقدان غربی که از سرکوب بی‌امان مخالفان در پی کودتای نافرجام در این کشور […]

ترکیه روز شنبه (۹ مرداد) ۱۷ روزنامه‌نگار را به اتهام عضویت در یک «گروه تروریستی» به زندان برگرداند.

به گزارش قلم پرس به نقل از پرس تی وی فارسی، این در حالی است که رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه به منتقدان غربی که از سرکوب بی‌امان مخالفان در پی کودتای نافرجام در این کشور انتقاد می‌کنند، گفت «از مداخله در این زمینه بپرهیزند».

با این وجود اردوغان دو هفته پس از کودتای ۲۶ تیر همچنین اعلام کرد از پیگیری هزاران پرونده شکایت علیه افرادی که به توهین به وی متهم هستند، صرفنظر می‌کند.

اردوغان افزود: «من قصد دارم از پیگیری تمامی پرونده‌های مرتبط با توهین‌های بی‌ادبانه علیه خودم صرفنظر کنم.»

ترکیه در پی کودتای نافرجام در این کشور بیش از ۱۸ هزار نفر را دستگیر کرده است. آنکارا، فتح‌الله گولن شخصیت مخالف اردوغان را عامل کودتا در این کشور می‌داند؛ اتهامی که گولن آن را رد می‌کند. سرکوب‌گری بی‌امان ترکیه پس از کودتا موجب شد بروکسل درباره احتمال به مخاطره افتادن تلاش آنکارا برای عضویت در اتحادیه اروپا هشدار دهد.

هم‌زمان با افزایش نگرانیهای بین‌المللی از هدف قرار گرفتن خبرنگاران در پی کودتای نافرجام در ترکیه، دادگاهی در استانبول روز شنبه این ۱۷ روزنامه نگار را به علت ارتباط با جنبش گولن در زندانهای سراسر این شهر دوباره به بازداشتگاه فرستاد.

به گزارش خبرگزاری دولتی آناتولی در جلسۀ دادگاه روز جمعه (۸ مرداد) که تا نیمه شب ادامه داشت، به اتهامات ۲۱ روزنامه نگار رسیدگی شد. هر چند حکم آزادی ۴ نفر از این روزنامه نگاران صادر شد اما ۱۷ نفر باقیمانده که پیش از جلسه دادگاه زندانی شده بودند به «عضویت در یک گروه تروریستی» متهم شدند.

در میان این روزنامه نگاران می‌توان به نازلی ایلیجاک، روزنامه نگار سرشناس ترکیه‌ای و حنیم بوصرا اردال، خبرنگار سابق روزنامه زمان اشاره کرد.

در میان روزنامه نگاران آزاد شده هم می‌توان از بولنت مومای، مفسر مطرح ترکیه‌ای نام برد که با استقبال چشمگیر طرفدارانش مواجه شد.

خبرگزاری دوغان به نقل از مومای گزارش داد: «من هرگز تصور نمی‌کردم که به چنین چیزی متهم شوم. این نوعی جنون بود. دستگیری روزنامه نگاران، کار درستی نیست – این کشور نباید یک اشتباه را بار دیگر تکرار کند.»

مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه ضمن حمایت از بازداشت خبرنگاران می‌گوید جدا کردن کودتاچیان از کسانی «که با روزنامه نگاری واقعی سر و کار دارند»، ضروری بود.

مقام‌های ترکیه سال جاری میلادی از پیگرد قانونی بیش از ۲ هزار نفر به اتهام توهین به اردوغان خبر داده بودند.

پس از کودتای نافرجام ۲۶ تیر در ترکیه که حدود ۳۰۰ کشته و صدها زخمی برجای گذاشت، دولت آنکارا در سرکوب عوامل مرتبط با کودتاچیان، ده ها هزار تن از نیروهای نظامی، پلیس، قضات، اساتید دانشگاه، معلمان، روزنامه نگاران و کارمندان دولت را بازداشت، اخراج یا تعلیق کرده و یا تحت پیگرد قرار داده است.

این رویکرد سختگیرانه اردوغان انتقاد غرب و حتی سازمان ملل را برانگیخته است.