ترافیک شهر تبریز باید به شکل هوشمند مدیریت شود
ترافیک شهر تبریز باید به شکل هوشمند مدیریت شود
سیستم های نظارت ترافیک شهری در چند سال اخیر نقش مهمی در بهبود حمل و نقل ترافیک داشته و باعث شده است رویکرد به چنین سیستم هایی در اکثر شهرهای بزرگ افزایش یابد.

ایرج شهین باهر شهردار تبریز با اعلام این مطلب، گفت: تجزیه و تحلیل خودکار وضعیت ترافیک و کنترل هوشمند و بهینه آن از مزایای اصلی سیستم های نظارت ترافیک شهری است.

وی ادامه داد: نقاط تحت پوشش دوربین های نظارتی در حال حاضر نزدیک به ۱۴۵ نقطه است و روند نظارت بر نقاط یاد شده از طریق ۲۰۴ دستگاه دوربین نظارتی انجام می شود که با نصب ۲۰ دوربین دیگر در نقاط مختلف شهر بخصوص در مناطق کم برخوردار تعداد این دوربین ها به ۲۲۴ افزایش می یابد که توسط سازمان ترافیک شهرداری در مرحله اجرا است  .

شهردار تبریز مزایای هوشمند سازی ترافیکی را تسهیل در اعمال قانون و عدم نیاز به حضور فیزیکی پلیس در تقاطع، امکان اعمال یکسان قانون برای همه شهروندان در تمامی ساعات روز، بهبود وضعیت نظم و انضباط ترافیکی در تقاطع، کاستن زمان معطلی عابران پیاده و خودروها در عبور از تقاطع، تسهیل تردد و افزایش ایمنی عابران پیاده در گذر از تقاطع­ها،  مساعدت در کاهش تخلف عبور از چراغ قرمز و در نتیجه کاهش تصادفات ناشی از این تخلف و امکان تشخیص گره ترافیکی و هماهنگی با کارشناسان پلیس عنوان کرد .

ایرج شهین باهر در خصوص سامانه مکانیزه پایش تقاطع و ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز و سرعت غیرمجاز گفت: عدم توقف در پشت خط سفید، توقف خودرو بر روی خط عابر پیاده و عبور از چراغ قرمز از جمله تخلفاتی است که اغلب شاهد آن‌ هستیم. تخلفاتی که منجر به بروز حوادث جرحی، ایجاد اختلال در تردد عابران پیاده و وسایل نقلیه می­شود. پر واضح است که است بسیاری از آسیب دیدگان این تخلفات، عابران پیاده ­ای هستند که در حال عبور از تقاطع بوده‌اند.

وی افزود: نظر به اهمیت این موضوع، به راه­ اندازی سامانه هوشمند پایش تقاطع و ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز (Red Light) در تبریز اقدام کرده ایم که از جمله قابلیت‌های این سامانه به مواردی نظیر محاسبه میزان تردد خودروهای عبوری از تقاطع، ثبت تخلفاتی نظیر عبور از چراغ قرمز، توقف بر روی خط سفید و توقف بر روی خط عابر پیاده می توان اشاره کرد.