تحصیل ۱۰۰ دانشجوی خارجی از ۹۴ کشور جهان در دانشگاههای ایران
تحصیل ۱۰۰ دانشجوی خارجی از ۹۴ کشور جهان در دانشگاههای ایران

مدیر کل امور دانشجویان بین المللی سازمان امور دانشجویان گفت: هم اکنون بیش از ۱۰۰ هزار دانشجوی خارجی از ۹۴ کشور جهان در دانشگاه های کشور تحصیل می کنند. به گزارش قلم پرس،از تبریز، جعفر رازقی در نخستین نشست مجمع مدیران ارتباطات علمی و همکاری های بین المللی دانشگاه های آذربایجان شرقی که با ابتکار […]



مدیر کل امور دانشجویان بین المللی سازمان امور دانشجویان گفت: هم اکنون بیش از ۱۰۰ هزار دانشجوی خارجی از ۹۴ کشور جهان در دانشگاه های کشور تحصیل می کنند.

به گزارش قلم پرس،از تبریز، جعفر رازقی در نخستین نشست مجمع مدیران ارتباطات علمی و همکاری های بین المللی دانشگاه های آذربایجان شرقی که با ابتکار دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد اظهار کرد: در حال حاضر بیشترین دانشجویان خارجی از کشور های همسایه ما هستند و دانشجویانی از کشور های عراق، افغانستان، سوریه، لبنان، پاکستان، ترکیه، هند، یمن و… در کشور ما در حال تحصیل هستند.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت توجه به مرجعیت علمی و ترویج زبان فارسی خاطرنشان کرد: جذب دانشجویان خارجی می تواند در تحقق این دو مهم تاثیر بسزایی داشته باشد.

وی توجه به فرهنگ سازی در بین عموم مردم در خصوص جذب دانشجوی خارجی را مورد تاکید قرار داد و گفت: یک درصد از دانشجویان خارجی بورسیه بوده و ۹۹ درصد آنها شهریه پرداز هستند و در جامعه این موضوع آنگونه که باید و شاید تبیین نشده است.

رازقی از دانشجویان به عنوان سفیران فرهنگی و سیاسی نامبرد و افزود: نگاه ما به دانشجویان خارجی صرف اقتصادی نیست و نگاه ما تمدن ساز است و دانشجویان خارجی در تمدن نوین اسلامی می توانند نقش آفرین باشند.

مدیر کل امور دانشجویان بین المللی سازمان امور دانشجویان، خواستار معرفی توانمندی های علمی دانشگاه های استان آذربایجان شرقی در دیگر کشورها شد و گفت: انتظار می رود دانشگاه ها در امر معرفی توانمندی های خود در دیگر کشور ها فعال تر عمل کنند.

فرماندار شهرستان تبریز نیز در این نشست با اشاره به جایگاه ویژه علمی دانشگاه های شهر تبریز گفت: باتوجه به پیشینه علمی و تخصصی دانشگاه های تبریز، انتظار می رود دانشگاه ها در بحث جذب دانشجویان خارجی فعال تر عمل کنند.

یونس فاتح، تعاملات فرهنگی و زبانی را حلقه وصل دانشگاه های تبریز با دانشجویان خارجی کشورهای همسایه دانست و افزود: دین و زبان مشترک می تواند به عنوان حلقه اتصال شهر تبریز با این دانشجویان باشد.

وی توجه به دیپلماسی عمومی را مورد تاکید قرار داد و افزود: باید فرهنگ عمومی جامعه در خصوص جذب دانشجویان خارجی مورد توجه قرار گیرد.

خداداد خدادادی مدیر روابط بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این نشست با اشاره به اهتمام این دانشگاه بر حضور دانشجویان خارجی گفت: دانشگاه علوم پزشکی تبریز توانسته است با برنامه ریزی های صورت گرفته در طی ماه های گذشته از کشورهای همسایه دانشجویان متعددی را جذب کند.

وی تامین زیرساخت های رفاهی ویژه دانشجویان خارجی را ضروری دانست و گفت: دانشگاه علوم پزشکی تبریز در تامین امکانات رفاهی به صورت فعال عمل کرده است و تلاش می کنیم خوابگاه اختصاصی نیز برای این دانشجویان تامین کنیم.

خدادادی با اشاره به اهداف برگزاری این نشست گفت: تسهیل و تقویت ارتباطات میان بخشی میان سازمانی در استان و کلان منطقه شمالغرب و رفع موانع موجود، ایجاد وحدت رویه و هم افزایی در برنامه ها، تعیین و تعریف اهداف مشترک، بررسی تخصصی مشکلات احتمالی و …از جمله اهداف تعریف شده تشکیل مجمع مدیران ارتباطات علمی و همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه های استان است.

رزاقی در این نشست به صورت ویدیو کنفرانس بوده و در ادامه نشست کارشناس وزارت امور خارجه دفتر تبریز، نماینده امور کنسولی، مدیر حراست دانشگاه علوم پزشکی، مدیران ارتباط بین الملل دانشگاه های تبریز، هنر، آزاد اسلامی و مراغه به بیان نکته نظرات خود در این خصوص پرداختند.

پایان پیام/