تاکید بر توسعه همکاری های قضایی و تبادل تجربیات در خصوص فن‌آوری‌های نوین
تاکید بر توسعه همکاری های قضایی و تبادل تجربیات در خصوص فن‌آوری‌های نوین
معاون اول قوه قضاییه که برای شرکت در اجلاس روسای دیوان عالی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به تاجیکستان سفر کرده است، عصر روز چهارشنبه بیست و ششم مرداد ماه با آقای لبدیف رئیس دادگاه عالی روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش قلم پرس، حجت الاسلام و المسلمین مصدق معاون اول قوه قضاییه که برای شرکت در اجلاس روسای دیوان عالی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به تاجیکستان سفر کرده است، عصر روز چهارشنبه بیست و ششم مرداد ماه با آقای لبدیف رئیس دادگاه عالی روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار که در فضایی صمیمانه و با حضور مقامات قضایی و سیاسی دو کشور برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین دکتر مصدق با اشاره به سطح بالای روابط دو کشور که و اینکه طی سالهای اخیر از رشد کمی و کیفی شایان توجهی برخوردار بوده، ظرفیت موجود در چارچوب توسعه همکاری های حقوقی و قضایی دو کشور را برای پیشبرد همه جانبه روابط دو کشور، امری بسیار مهم و یک ضرورت دانست.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به تجربه جمهوری اسلامی ایران در زمینه دادرسی الکترونیک در دوران کرونا افزود ، در طول این مدت ضمن رعایت و حفظ حقوق طرفین دعوی و مقررات قانونی، سیستم قضایی موفق شد با طراحی و اجرای سامانه های هوشمند بسیاری از پرونده ها را به صورت غیرحضوری ساماندهی کند، فرایندی که خود موجب کاهش قابل توجه مراجعات حضوری به مراکز قضایی شد.

حجت الاسلام و المسلمین مصدق با اشاره به اینکه موضوع حاکمیت مقررات آیین دادرسی در ایران قدمتی صد و بیست ساله دارد، تصریح کرد در یک دهه اخیر تحولات تقنینی زیادی در قوانین شکلی و ماهوی در ایران منجمله در حوزه عدالت قضایی، صورت گرفته است. ضمن آنکه مراکز پژوهشی از هر فرصت و ظرفیتی خصوصا ارتباط و بهره مندی از تجربیات سایر کشورهای موفق جهان در این حوزه را در دستور کار دارند.

معاون اول قوه قضاییه در ادامه گفت این قبیل نشست ها و اجلاس های بین المللی فرصتی برای خروج حقوق از انجماد و افزایش پویایی اندیشه های حقوقی است. وی ضمن اشاره به اینکه تعدادی از ایرانیان در روسیه زندانی هستند و ممکن است برخی از اتباع دو طرف دارای مشکلات قضایی باشند ، ابراز امیدواری کرد که با اجرای کامل موافقت نامه های همکاری قضایی ، راه برای انتقال محکومان و حل مشکلات مردم هموار شود.

لبدیف رئیس دادگاه عالی فدراسیون روسیه نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار و استقبال از تقویت همکاری های حقوقی و قضایی بین دو کشور ، از معاون اول قوه قضاییه دعوت کرد تا در جشن یکصد سالگی تاسیس دیوان عالی روسیه شرکت کند.

وی با اشاره به تجارب روسیه در زمینه دادرسی الکترونیک بر آمادگی کامل برای همکاری با دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه و همچنین سایر زمینه ها تاکید و اعلام کرد که برای انعقاد یادداشت تفاهم همکاری آمادگی وجود دارد.

مقام روسی ضمن اشاره به رشد فزاینده فن آوری های نوین در قرن جدید، از افزایش همکاری‌ها استقبال و آنرا ضرورت دانست.

لبدیف ضمن استقبال از پیشنهاد معاون اول قوه قضاییه برای تبادل هیات‌های کارشناسی و اعلام آمادگی برای اعزام تیم قضایی و حقوقی از روسیه به کشورمان افزود : در روسیه حق ابتکار در سیستم قضایی این کشور مورد شناسایی قرار گرفته است.

وی در پایان آمادگی روسیه را برای تبادل اطلاعات و امضای یادداشت تفاهم و همکاری، به اطلاع طرف ایرانی رساند.