بیش از ۲ میلیون جمعیت شهری و روستایی تحت‌تاثیر زلزله تبریز / ضرورت پایش فعالیت‌های لرزه‌ای گسل شمالی تبریز
بیش از ۲ میلیون جمعیت شهری و روستایی تحت‌تاثیر زلزله تبریز / ضرورت پایش فعالیت‌های لرزه‌ای گسل شمالی تبریز

به گزارش قلم پرس از تبریز، علی بیت‌اللهی رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جزئیاتی از زلزله تبریز که امروز ۱۸ خرداد ساعت ۳:۱۳ در عمق ۸ کیلومتری و به فاصله ۱۸ کیلومتری تبریز، ۲۰ کیلومتری صوفیان، ۲۲ کیلومتری سردرود و در فاصله مستقیم ۵۴۰ کیلومتری تهران رخ داد را توضیح داد. رئیس […]

به گزارش قلم پرس از تبریز، علی بیت‌اللهی رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جزئیاتی از زلزله تبریز که امروز ۱۸ خرداد ساعت ۳:۱۳ در عمق ۸ کیلومتری و به فاصله ۱۸ کیلومتری تبریز، ۲۰ کیلومتری صوفیان، ۲۲ کیلومتری سردرود و در فاصله مستقیم ۵۴۰ کیلومتری تهران رخ داد را توضیح داد.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه یک شهر با جمعیتی معادل یک میلیون و ۵۵۸ هزار و ۶۹۳ نفر و ۴۰ آبادی تحت‌تاثیر این زمین‌لرزه قرار گرفتند، گفت: تعداد کل جمعیت شهرهای تبریز، صوفیان و سردرود واقع در شعاع نیم درجه که حدود ۵۵ کیلومتری عمق زلزله قرار دارند یک‌میلیون و ۹۸۰ هزار و ۹۰۱ نفر است همچنین تعداد کل واحدهای مسکونی این سه شهر ۶۱۰ هزار و ۳۳۶ واحد است که ۱۳۸ هزار و ۶۴۸ واحد آن فاقد اسکلت هستند.

 بیت‌اللهی ادامه داد: مجموع جمعیت شهری و آبادی‌ها در شعاع نیم درجه (حدود ۵۵ کیلومتری) ۲ میلیون و ۳۰۷ هزار و ۱۹۴ نفر و تعداد کل واحدهای مسکونی شهری و روستایی ۷۰۲ هزار و ۲۰۳ نفر برآورد شده که از این میان تعداد ۱۸۶ هزار و ۶۶۸ واحد مسکونی فاقد اسکلت است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی متذکر شد: گسل شمال تبریز و گسل میشو شمالی گسل مسبب زلزله تبریز به بزرگی ۴.۲ ریشتر بودند و از زمان وقوع تاکنون ۵ پس‌لرزه به وقوع پیوسته است که بزرگترین آنها ۳.۲ ریشتر گزارش شده است.

به گفته وی، در ۱۵ سال گذشته یک‌هزار و ۵۵۲ زلزله با بزرگی ۲.۵ و بالاتر در منطقه رخ داده است که ۶ زلزله از این تعداد با بزرگی ۵ و بالاتر و ۶۵ زلزله با بزرگی ۴ تا ۵ بودند.

بیت‌اللهی با تاکید بر لرزه‌خیزی بالای کشور در منطقه در بیان پیشنهادهای مرکز تحقیقات، اعلام کرد: گسل شمال تبریز گسل فعال و با سابقه لرزه‌خیزی ویرانگری است که ضرورت دارد، فعالیت‌های لرزه‌ای این گسله کاری و فعال و لرزه‌زا به دقت پایش شود. پایش فعالیت این گسله به ویژه در شعاع ۱۰۰ کیلومتری اطراف شهر تبریز با زلزله شامل تغییرات در سطح آب زیرزمینی و تغییرات رنگ آن، سنجش میدان الکترومغناطیسی، گاز رادون و سایر پیش نشانگرهای دیگر می‌تواند انجام شود.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات بر آموزش عمومی رفتارهای صحیح در برابر زلزله تاکید کرد و یادآور شد: ارتقا کیفی ساخت‌وساز و به ویژه کیفیت واحدهای مسکونی شهری و روستائی، یک ضرورت مستمر برای کشور لرزه‌خیز ایران است و مقاوم‌سازی باید با اولویت مناطق با خطر بالای زلزله باید به‌طور پیوسته دنبال شود.

وی ادامه داد: در محدوده اطراف مرکز زلزله بیش از ۷۰۰ هزار واحد مسکونی فاقد اسکلت (براساس آمار ۱۳۹۵) وجود دارد. نظر به لرزه‌خیزی بالای منطقه، ضرورت اقدام عاجل در جهت ارتقاء شاخص کیفی لرزه‌ای ساختمان‌های مسکونی واقع در سکونتگاه‌های شهری و روستائی وجود دارد.

بیت‌اللهی خاطرنشان کرد: با توجه به رخداد ۵ پس‌لرزه در پی زلزله ۴.۲ تبریز، احتمال رخداد زلزله‌ای بزرگ در منطقه کمتر است، اما هیچ‌گونه قطعیتی در این خصوص وجود ندارد، بنابراین به مسوولان و مردم ساکن در محدوده اطراف و مرکز زلزله توصیه می‌شود، هوشیاری لازم را در خصوص هرگونه رخداد لرزه‌ای داشته باشند.

انتهای پیام/۶۰۰۰۱/س