بیدار شدن کرونا از خواب بهاری/موج هفتم نزدیک شد
بیدار شدن کرونا از خواب بهاری/موج هفتم نزدیک شد

[ad_1] رشد دوباره تعداد مبتلایان کرونا، نشان از واقعیتی تلخ و تکان دهنده دارد و آن شیوع ویروس امیکرونی است که در حال حاضر مانند آتش زیر خاکستر پنهان شده است. به گزارش قلم پرس،از تبریز، «چندماهی بیشتر از فوتی‌های سه‌رقمی و مبتلایان چهار رقمی کرونا نمی‌گذرد که خیالمان بابت این ویروس مرموز راحت شده […]

[ad_1]


رشد دوباره تعداد مبتلایان کرونا، نشان از واقعیتی تلخ و تکان دهنده دارد و آن شیوع ویروس امیکرونی است که در حال حاضر مانند آتش زیر خاکستر پنهان شده است.

به گزارش قلم پرس،از تبریز، «چندماهی بیشتر از فوتی‌های سه‌رقمی و مبتلایان چهار رقمی کرونا نمی‌گذرد که خیالمان بابت این ویروس مرموز راحت شده بود اما حالا برخی خبرها و آمارها از احتمال جدی شیوع موج جدید در ایران حکایت دارند. همزمان با بالارفتن تعداد مبتلایان در کشورهای اروپایی، در ایران هم طی دو هفته اخیر موارد ابتلا به کرونا در کشور سه برابر شده است. طی ماه‌های گذشته مردم در یک اقدام خودخواسته رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به حداقل ممکن رساندند و شاید همین رویه باعث شده یک بار دیگر موضوع افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در کشور در صدر اخبار قرار بگیرد.

دکتر مسعود یونسیان، دبیر کمیته اپیدمیولوژی کمیته علمی مقابله با کرونا، در همین زمینه احتمال داد که مانند بسیاری از مناطق جهان، در ایران هم سویه «بی ای ۴ و بی ای ۵» غالب شود.

 

دوز یادآور از یاد نرود/تشدید وضعیت کرونا با جهش امیکرون در آذربایجان شرقی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر لزوم تکمیل واکسیناسیون کرونایی و از یاد نرفتن دریافت دوز یادآور، گفت: وضعیت کرونا در آذربایجان شرقی با جهش شاخه‌ای از امیکرون در حال تشدید است.
 
بهمن نقی پور با ارائه گزارش عملکرد سه ماهه واحدهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی تبریز اظهار کرد: با تلاش کادر درمان و بهداشت استان بود که پیک قبلی کرونا در استان با کمترین عارضه تمام شد اما اکنون با افزایش تعداد بیماران کرونایی رو به رو هستیم و امیدواریم مردم با دریافت واکسن یادآور و استفاده از ماسک در فضای بسته شرایط را بهبود بخشند.

 وی با بیان این‌که طی سه هفته گذشته تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا در استان به صفر رسیده بود، افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته یک مرد اهری ۸۹ ساله که مبتلا به کرونا شده بود و آخرین زمان دریافت واکسن کرونای آن مربوط به ۸.۵ ماه گذشته بود، در استان فوت کرده است. 

نقی پور با بیان این‌که اکنون نمونه‌ای از وبا، آبله میمونی و تب کنگو در استان گزارش نشده است، ادامه داد: نگرانی‌ کنونی ما درخصوص کرونا است که سرایت بیشتری از امیکرون دارد. فعلا تعداد ۹۷ بیمار کرونایی در سطح استان بستری بوده که تعداد ۲۴ نفر از آن‌ها در بخش‌های ویژه هستند.

 

۶۱ مورد مثبت مبتلا به کرونا در آذربایجان شرقی شناسایی شد

 سیمین خیاط‌ زاده مدیر گروه پیشگیری از بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص آخرین وضعیت ابتلا به ویروس کرونا در استان اظهار کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۶۴ تست کرونا در استان انجام شد و ۶۱ مورد مثبت جدید هم شناسایی شدند.

وی افزود: تاکنون ۲۵۸ هزار و ۹۳۲ مورد ابتلای به ویروس کرونا در استان شناسایی شده است.

خیاط‌ زاده تاکید کرد: مجموع تزریق واکسن دوز اول در استان به سه میلیون و ۲۷۳ هزار و ۹۵۵ مورد، دُز دوم به سه میلیون و ۳۷۲۶ مورد، تزریق دوز سوم به یک میلیون و ۳۳ هزار و ۳۵۶ مورد و تزریق ۲۴ ساعت گذشته نیز ۵۹۹ مورد بوده است.

وی یادآور شد: شهروندان حتماً از ماسک استفاده کنند و فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در نظر داشته باشند همچنین تزریق دوز چهارم بعد از گذشت شش ماه از تزریق دز سوم ضروری است.

روند مبتلایان به ویروس کرونا در استان آذربایجان شرقی نیز صعودی است

حسین حقایی معاون بهداشت دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت استان آذربایجان شرقی گفت: استقبال از دوز چهارم و دوز سوم واکسن کرونا در آذربایجان شرقی کمتر بوده و دوز سوم هم به ۵۰ درصد جمعیت استان تزریق شده است و به دلیل شرایطی که در کشورهای همسایه حاکم است، میزان مبتلایان افزایش یافته همچنین ورود حجاج و تجمع ناشی از مراسمات آنها هم به افزایش میزان مبتلایان کمک می‌کند.

وی ادامه داد: اقدامات پیشگیرانه انجام شده و سیستم‌های مورد نظر فعال شده است تا در جهت پیشگیری از ورود موج جدید آمادگی داشته باشیم.

وی افزود: روند بستری‌ها نسبت به هفته گذشته صعودی است که نشان از احتمال افزایش مبتلایان دارد؛ بنابراین انتظار داریم، مردم از ماسک استفاده کنند و در اماکن بسته، از تهویه مناسب استفاده شود و افراد بالای ۱۸ سالی که ۶ ماه از دوز سوم آنها گذشته است، نسبت به تزریق دوز چهارم خود اقدام کنند.

حقایی خاطرنشان کرد: تمام مراکز بهداشت استان فعال هستند و تزریق واکسن کرونا انجام می‌شود اما برخی از واکسن‌ها که از یک ویال باید چندبار استفاده شود، تنها در یک مرکز تزریق می‌شوند که در تبریز این مرکز در نصف راه مشغول به فعالیت است.

وی در ادامه بیان کرد: افرادی که علائم مشکوک دارند حتما نمونه برداری انجام دهند که اگر مثبت شود باید از اطرافیان خود دور بمانند.

 

علائم امیکرون

حقایی یادآور شد: اکنون سویه امیکرون در کشور فعال است البته نوع آن اندکی تغییر کرده است و با آبریزش بینی، سرفه و همچنین علائم گوارشی همراه است اما نگرانی ما از بیماری وبا است که شیوع آن در کشورهای همسایه افزایش یافته و همزمانی آن با شیوع ویروس کرونا مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کند؛ بنابراین تقاضا می‌کنیم حتماً بهداشت فردی را رعایت کنید و از آب آشامیدنی سالم استفاده کنید و در صورت وجود هرگونه تردید، ابتدا آن را بجوشانید و سپس مصرف کنید.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز  تاکید کرد: باتوجه به اعیاد پیشرو و ورود حجاج، به مردم توصیه می‌کنیم، شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند و از ماسک استفاده کنند و از تجمعات دوری کنند.

 

کرونا از خواب بهاری بیدار شد

با ورود به تیر ماه ۱۴۰۱، به یکباره آمار کرونا دوباره روند صعودی پیدا کرد.

به نظر می‌رسد با برداشتن ماسک‌ها و عدم رعایت پروتکل‌ها، به سمت اوج گیری مجدد بیماری کرونا در کشور پیش می‌رویم که این موضوع می‌تواند زنگ خطر و هشداری برای ورود به موج هفتم بیماری باشد.

محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که کرونا هنوز یک تهدید است، گفت: ما در مرحله واکسیناسیون اولیه بسیار موفق بودیم. پوشش‌های بالای ۸۰ و حتی ۹۰ درصد در دو نوبت اول داشتیم. در نوبت سوم به این موفقیت دست نیافتیم.

وی افزود: زمانی که واکسیناسیون گروه زیر ۱۸ سال را شروع کردیم، ابتدا جمعیت ۱۲ تا ۱۸ سال را انتخاب کردیم که بسیار خوب پیش رفت و تقریباً مانند جمعیت بالای ۱۸ سال پوشش داشتیم. اما متأسفانه در جمعیت ۵ تا ۱۱ ساله هنوز آن طور که باید به موفقیت نرسیدیم. امیدواریم بتوانیم این پوشش‌ها را ایجاد کنیم. زیرا ما باید برای بعد از مرحله پاندمی برنامه‌ریزی کنیم و هنوز خیلی راه داریم.

انتهای پیام/


[ad_2]