بلاتکلیفی  کارخانه ماشین سازی تبریز  ۵ ساله شد/ ۲۵۶۰ طرح صنعتی در آذربایجان‌ شرقی در دست اجراست
بلاتکلیفی  کارخانه ماشین سازی تبریز  ۵ ساله شد/ ۲۵۶۰ طرح صنعتی در آذربایجان‌ شرقی در دست اجراست
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: پدافند غیرعامل یعنی اینکه واحدهای صنعتی و تولیدی ارزشمند و مادری چون گروه صنعتی ماشین سازی و شرکت ریخته گری آن را از وضعیت بلاتکلیف فعلی درآوریم و آنها را با هدف توسعه و افزایش تولید حفظ کنیم.

به گزارش قلم پرس، صابر پرنیان ظهر امروز شنبه در همایش پدافند غیرعامل گروه ماشین‌سازی تبریز اظهار داشت: پدافند غیرعامل یعنی اینکه از داشته‌های خود حفاظت و تولید تداوم یابد و بر همین اساس اولین قدم در این زمینه برای گروه صنعتی ماشین سازی و شرکت ریخته‌گری آن این است که این شرکت‌ها را از وضعیت بلاتکلیف فعلی درآوریم و حداقل پنج سال بحث واگذاری آن با هدف توسعه و افزایش تولید در هر دو شرکت را متوقف کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه صنعت، معدن و تجارت کشور ۷۵ هزار طرح صنعتی در حال اجرا و در مراحل ساخت سوله، نصب ماشین آلات و یا افتتاح هستند و در حوزه معدن نیز پنج هزار و ۲۰۰ محدوده بلاتکلیف در حال تعیین تکلیف است و در این میان آذربایجان شرقی استان اشتغال، صادرات و صنعت و توسعه است و ۴۰۰ سال پیش تبریز مرجع کشف قیمت از خاورمیانه تا هندوستان بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرق خاطرنشان کرد: در سفرنامه های معروف مورخان و صیاحان از تبریز به عنوان شهری صنعتی نام برده‌اند و در دوره صفویه اصفهان به دست تبریزی‌ها صنعتی شده و امروز نیز در حوزه صنعت حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و تنها در حوزه کفش بیش از ۶۰ درصد کفش چرم کشور در تبریز تولید می‌شود.

وی با اشاره به اجرای دو هزار و ۵۶۰ طرح صنعتی در دست در استان ادامه داد: هفته گذشته اعلام کردیم که بیش از ۸۰۰ مورد از این طرح‌ها آماده آغاز تولید هستند و امروز این تعداد به ۹۶۰ مورد رسیده و در حالی که ۲۰ سال پیش برای تعویض یک شیشه در تبریز باید حواله می‌گرفتیم و از این شیشه بری به آن یکی می‌رفتیم و معلوم هم نبود در نهایت موفق به یافتن شیشه شویم یا نه، امروز بزرگ‌ترین شرکت شیشه آسیا در یکصد هکتار اراضی تبریز در حال توسعه است و در هر بازدیدی از واحدها و کارخانجات شاهد داخلی‌سازی در همه حوزه‌ها به دست مهندسان و متخصصان هستیم.

پرنیان با تاکید بر اینکه صنعت کشور مدیون شرکت ماشین‌سازی تبریز و حفظ این شرکت ضروری است، تصریح کرد: ماشین‌سازی مدرسه تربیت مهندسان و نیروهای متخصص است و کارگران آن برای سایر مجموعه‌ها در حکم نیروی متخصص هستند و کمترین کار برای حفظ این مجموعه خارج کردن شرکت از وضعیت فعلی و ایجاد زمینه توسعه و بروزرسانی آن است.

وی در خصوص ریشه و علت هجمه‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی اخیر علیه کشور نیز گفت: انقلاب صنعتی در کشور در حال رخ دادن است و بیشترین میزان مراجعات به ما برای سرمایه‌گذاری و رفع موانع تولید است و ۶ هزار سرمایه گذار جدید سال گذشته وارد کشور شده اند و همه اینها در کشوری می تواند اتفاق بیافتد که امن است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرق افزود: در استان ما نیز در ۱۱ ماه گذشته دو هزار و ۱۰۰ مجوز سرمایه گذاری و چهار هزار پروانه خدماتی صادر شده که اگر روزهای تعطیل و حتی تاسوعا و عاشورا را هم در نظر بگیریم، روزانه هفت مجوز سرمایه گذاری و ۱۳ فقره پروانه صادر شده و همه اینها نشان از امید و میل به سرمایه گذاری و رویش جوانه های دانش بنیان است.

وی با اشاره به توجه و تاکید مقام معظم رهبری بر موضوع تولید در نامگذاری سال‌های اخیر تصریح کرد: یکی از موانع تولید همین است که شرکتی مانند ماشین سازی بلاتکلیف است و بیشتر این مشکلات داخلی و از خود ماست و همان طور که موضوع ارتباط علم و صنعت تنها یک اسم و ادعاست، بحث پدافند غیرعامل نیز وضعیتی مشابه دارد، در حالی که این موضوع باید با تمام شئون زندگی ما اجین شود.

پرنیان افزود: مهمترین ظرفیت ما نیروی انسانی کارآمد و متخصصی است که با دیدن یک فیلم، مهندسی معکوس می‌کند و استعداد و پشتکار مردم ما بی‌نظیر است و اگر با رفع موانع تولید کشور را در مسیر توسعه کسب و کار قرار دهیم، اهداف گام دوم انقلاب که از سوی مقام معظم رهبری کاملا هوشمندانه تبیین شده، قابل تحقق است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرق با اشاره به تاثیر دو اتفاق مهم جنگ اوکراین و تغییر نظام یارانه ای بر شرایط کلی کشور گفت: با عزم دولت سیزدهم برای تغییر توزیع یارانه از حلقه اول به حلقه آخر دست های نامبارک ۴۰ ساله ای به این بهانه در جیب مردم برده می شد، قطع گردید و اکنون با وجود افزایش قیمت چند برابری آرد، صادرات شیرینی و شکلات ما ۴۰ درصد افزایش یافته است.

مشکل تامین نیروی انسانی برای واحدهای تولیدی

وی خاطرنشان کرد: اگر داشته‌های خود را قدر بدانیم، اقدامات و تلاش‌ها برای ایجاد ناامیدی از طریق فضای مجازی هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت چرا که همین امروز و در همین تبریز مشکل تامین نیروی انسانی برای واحدهای تولیدی داریم و باید این ظرفیت ها را در مسیر ساخت ایران و اقتصاد قوی با استفاده از تقویت پدافند غیرعامل به کار گیریم.

پرنیان گفت: دولت باید با رفع موانع به عنوان تسهیل‌گر راه‌اندازی کسب و کار و تولید عمل کند و هر چند وضعیت خوبی در این زمینه نداریم، اما در دولت سیزدهم اقدامات خوبی صورت گرفته و تغییر شرایط و وضعیت گروه ماشین سازی و شرکت ریخته‌گری آن در یکی دو سال گذشته نتیجه همین رویکرد است و امیدواریم با همکاری عوامل این مجموعه و همراهی همه مسئولان شاهد بازگشت ماشین‌سازی تبریز به گذشته باشکوه خود باشیم.

انتهای پیام/