بزرگترین تهدید جامعه امروز فضای مجازی است/پدافند غیرعامل به دنبال ایجاد پایداری در جامعه است
بزرگترین تهدید جامعه امروز فضای مجازی است/پدافند غیرعامل به دنبال ایجاد پایداری در جامعه است

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان‌شرقی از اختصاص یک درصد از بودجه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان به طرح‌های پدافند غیرعامل و حمایت مطلوب سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از این طرح‌ها خبر داد. به گزارش قلم پرس، احمد جهانسری ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بخشی از امنیت جامعه را قدرت حاکمیت تامین می‌کند که در […]

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان‌شرقی از اختصاص یک درصد از بودجه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان به طرح‌های پدافند غیرعامل و حمایت مطلوب سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از این طرح‌ها خبر داد.

به گزارش قلم پرس، احمد جهانسری ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بخشی از امنیت جامعه را قدرت حاکمیت تامین می‌کند که در کشور ما نیروهای مسلح ارتش، سپاه و نیروی انتظامی در این ارتباط همواره با تمام توان در خدمت تامین آرامش مردم هستند اما بخش دیگری از امنیت در جای دیگری است.

وی افزود: این تهدایدات شامل تهدیدات نوپدید، زیست محیطی، سایبری و تهدیدات مردم محور است که اگر به این موارد توجهی صورت نگیرد باید خسارات مادی و معنوی هنگفتی را در آینده تحمل کنیم.

جهانسری با اشاره به نقش مردم در تامین امنیت جامعه، تصریح کرد: تمام قدرت‌ها تلاش می کنند جهت سلطه بر جهان بین دولت و مردم کشورها فاصله بیندازند تا امنیت را در این کشورها از بین ببرند و اگر تهدیدکننده زیرساخت‌های اصلی یک کشور مثل مخابرات، آب، برق و سیلو را از بین ببرد و حاکمیت نتواند جبران کند، این امر نشان دهنده ضعف حاکمیت و وجود فاصله بین مردم و حاکمیت کشور است.

این مسئول با بیان اینکه ما معمولا در شیوه مدیریت نقصی نداریم اما به هنگام بحران این شیوه بهم می‌خورد، افزود: هدف پدافند غیر عامل حفظ انسجام و تدبیر مدیریت به هنگام بحران است و اگر به راهبردهای پدافند غیرعامل به طور کامل عمل شود هنگام رخ دادن بحران خسارات احتمالی به حداقل می‌رسد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان‌شرقی یادآور شد: پدافند غیرعامل ماه‌ها قبل به متصدیان مجلس هشدار داده بود که شما ضعف دارید ودر سیل آذرشهر نیز ما ۶ ماه قبل هشدارهای لازم را داده بودیم ولی مورد غفلت قرار گرفت و تلفات انسانی و مادی این بحران کل جامعه را آزاد داد.

وی بزرگترین تهدید جامعه را تهدیدات مربوط به فضای مجازی عنوان و اضافه کرد: وقتی شبکه‌های مجازی در اختیار حاکمیت نباشد این تهدیدات زیادتر خواهد شد؛ ما نمی‌توانیم در فضای مجازی مهندسی افکار را به درستی انجام دهیم و در نتیجه شاهد برخی از اتفاقات ناخوشایند در این فضا هستیم.

جهانسری در عین حال خاطرنشان کرد: پدافند غیرعامل به دنبال ایجاد پایداری در جامعه است که با رسیدن به فهم مشترک از تهدیدات نوپدید و سایر تهدیدات به دست می‌آید.

این مسئول در بخش دیگری از صحبت‌های خود توضیح داد: دو سال پیش هیچ شرکت گریددار پدافند غیرعامل در استان وجود نداشت ولی با تلاش‌های صورت گرفته امروز بیش از ۱۳ شرکت بزرگ دارای گرید پدافند غیرعامل در استان فعالیت می‌کنند و هیچ پروژه دولتی بدون پیوست پدافند غیرعامل اجرا نمی‌شود.

وی ادامه داد در بخش تهدیدات سایبری انواع و اقسام شرکت‌ها به ارائه خدمات سایبری می‌پردازند و طی فراخوانی که منتشر کرده‌ایم به دنبال ساماندهی این شرکت‌هاهستیم و بعد از این تمام سازمان‌ها باید دارای مشاور سایبری باشند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان‌شرقی متذکر شد: خانواده‌های ما در فضای مجازی دچار آسیب می‌شوند و لازم است سواد سایبری را در استان بالا ببریم ولی متاسفانه اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی ما در فضای مجازی ضعیف است.

جهانسری از تشکیل دو قرارگاه زیستی و سایبری در استان خبر داد و گفت: در تهدیدات زیستی، آب، خاک، محیط و انسان دخیل هستند و هر کشوری بهتر بتواند این تهدیدات را کنترل کند موفق تر خواهد بود.

این مسئول با اشاره به ارائه آموزش‌های تخصصی زیستی، سایبری و هسته‌ای در جهت پیشرفت پدافند غیرعامل در استان افزود: در دو سال گذشته به بیش از ۳ هزار مدیر مدرسه موارد مربوط به پدافند غیرعامل را آموزش داده‌ایم.