برگزاری آئین تحلیف ۲۶ نفر از کارآموزان قضایی در کرمان
برگزاری آئین تحلیف ۲۶ نفر از کارآموزان قضایی در کرمان

خبرگزاری میزان، دفتر کرمان- یدالله موحد در آئین تحلیف ۲۶ نفر از کارآموزان قضایی دوره چهارم استان کرمان افزود: هر فرد در جایگاه قضاوت باید همواره توجه داشته باشد که جان، مال، ناموس و سرنوشت مردم به تصمیم آن‌ها بستگی دارد. وی افزود: اقامه قسط و عدل در جوامع اسلامی از اهداف انبیاء عظام الهی […]

خبرگزاری میزان، دفتر کرمان- یدالله موحد در آئین تحلیف ۲۶ نفر از کارآموزان قضایی دوره چهارم استان کرمان افزود: هر فرد در جایگاه قضاوت باید همواره توجه داشته باشد که جان، مال، ناموس و سرنوشت مردم به تصمیم آن‌ها بستگی دارد.

وی افزود: اقامه قسط و عدل در جوامع اسلامی از اهداف انبیاء عظام الهی به شمار می‌رود، تاکید کرد: امر قضا یکی از شئونات رسالت و امامت است و از این جهت باید بدانیم در چه جایگاهی قرار گرفته ایم و در چه چارچوبی باید حرکت کنیم.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان با اشاره به اینکه نباید به عنوان یک شغل به منصب قضا نگاه کرد، ادامه داد: پس از قرار گرفتن در منصب قضا باید ضمن دقت نظر بالا برای تشخیص حکم، به آثار تصمیمات خود نیز دقت کرد.

موحد تصریح کرد: قاضی باید از کسانی باشد که ستایش فراوان آن‌ها را تحت تاثیر قرار ندهد، عنوان کرد: قاضی در شبهات باید از همه محتاط‌تر عمل کند، در یافتن و تمسک برهان و دلیل از همه مصرتر باشد، در یافتن مدارک و مستندات رای اصرار وی از همه بیشتر باشد، در کسب امور شکیبا‌تر باشد و در مسیر اجرای حق از همه قاطع‌تر باشد.

وی ادامه داد: اتقان آرای قضایی به میزان استناد قضات به اسناد، مدارک و شواهد و قرائن بستگی دارد، عنوان کرد: قاضی باید در کشف حقیقت با جدیت ورود کرده و در پس از کشف حقیقت و صدور رای، در اجرای حق و عدالت از همه قاطع‌تر باشد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با تاکید بر اینکه عناصر شرور که امنیت مردم و جامعه را هدف قرار می‌دهند، باید با انجام برخور‌های قانونی و قاطع دستگاه‌های متولی، احساس ناامنی کنند، گفت: اقتدار به معنای خشونت گفتاری و رفتاری نیست بلکه اجرای مقتدارنه قانون است و هر حرکت قانون محور دستگاه قضایی به معنای اقتدار خواهد بود.

موحد افزود: قضات به عنوان انسان‌های برجسته و فهیم که بهترین سال‌های عمر خود را در عرصه عدالت قضایی صرف می‌کنند، جایگاه بسیار رفیع و با ارزشی دارند و از همین رو است که در تعالیم دین مبین اسلام آمده است که یکساعت خدمت در عرصه عدالت بهتر از ۷۰ سال عبادت است.

وی یادآور شد:باید مقتدرانه فرهنگ قانون مداری و فرهنگ قضاوت عادلانه را در فرهنگ خود تبیین و تشریح کنیم، گفت: اگر قاضی به عنوان مدیر پروژه قضایی کار خود را در چارچوب قانون پیش برده و تصمیم صحیح بگیرد، می‌تواند از تصمیم قضایی خود دفاع کند و بنا به تاکیدات ریاست قوه قضاییه، خط قرمز ما این است که غیرمستند حرف زده و تصمیم بگیریم.

رییس کل دادگستری استان کرمان افزود: اولویت‌های قوه قضاییه در مسیر مبارزه با فساد، عنوان کرد: امر مبارزه با فساد باید به شکلی مستند، مستدل، محکم و متقن دنبال شود.

وی بر توجه به کرامت انسانی افراد در دستگاه قضایی تاکید و بیان کرد: پرهیز از توهین گفتاری و رفتاری به افراد باید همواره مد نظر قرار گیرد تا فرد در مراجعه به دستگاه قضایی قربانی مضاعف رفتار یا گفتار توهین آمیز قرار نگیرد.

رییس کل دادگستری استان کرمان خطاب به کارآموزان قضایی کرمان عنوان کرد: تلاش کنید که قضات شایسته جامعه باشید زیر آینده عدالت قضایی کشور به دست شما رقم می‌خورد و باید بنا‌ها را محکم بنا کنید تا مردم از حضور و فعالیت قضایی شما لذت برده و طعم شیرین عدالت قضایی را بچشند.

انتهای پیام/