بررسی موارد مرتبط با بهسازی شهر برای اجرای دستورالعمل شهر دوستدار کودک
بررسی موارد مرتبط با بهسازی شهر برای اجرای دستورالعمل شهر دوستدار کودک

به گزارش قلم پرس، جلسه شورای اجرایی شهر دوستدار کودک تبریز با حضور سید کاظم زعفرانچیلر رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، گردشگری و بهبود فضای کسب‌وکار شورای شهر، تورج روشنایی سرپرست معاونت شهرسازی و معماری، رسول جوانعلی آذر سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی، مهدی قنبروند مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تبریز و جمعی از کارشناسان […]

به گزارش قلم پرس، جلسه شورای اجرایی شهر دوستدار کودک تبریز با حضور سید کاظم زعفرانچیلر رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، گردشگری و بهبود فضای کسب‌وکار شورای شهر، تورج روشنایی سرپرست معاونت شهرسازی و معماری، رسول جوانعلی آذر سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی، مهدی قنبروند مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تبریز و جمعی از کارشناسان مربوطه برگزار و موارد مرتبط با بهسازی شهر برای اجرای دستورالعمل شهر دوستدار کودک مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این جلسه، سید کاظم زعفرانچیلر با تاکید بر ارزیابی فضاهای مناسب برای اجرای شهر دوستدار کودک، گفت: لازم است تا نیاز و پراکندگی کودکان منطقه را در نظر بگیریم و ببینیم فضاهای موجود چقدر است. هدف ما ابتدا باید مشخص شود و باید بر اساس امکانات کار کنیم. برنامه یکساله و برنامه چهارساله تدوین کنیم و سپس پنل عملیاتی مطرح کنیم.

وی ادامه داد: لازم است تا بدانیم در چه معیاری باید کار عملیاتی کنیم. بر اساس امکانات و ظرفیت و بودجه باید برنامه‌ریزی کنیم تا بر این اساس هدف‌گذاری و کار کنیم. در جلسه قبلی، چهار موضوع خلاقیت، آموزش، امنیت و بازی را مطرح کرده بودم که هدف گذاری ما باید بر این اساس باشد. ما می توانیم امنیت را از دبستانها شروع کنیم و محیط دبستان را از لحاظ راهنمایی و رانندگی ایمن کنیم.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، گردشگری و بهبود فضای کسب‌وکار شورای شهر عنوان کرد: در بحث آموزش نیز می توانیم به موضوع مبلمان آموزشی شهر به شکل مفصل ورود کنیم. برای حوزه بازی و خلاقیت هم طرحهایی می توانیم داشته باشیم و در مجموع پنل عملیاتی باید بر اساس این هدف‌گذاری ها طراحی شود. نزدیک به ۴۰ نفر را در تبریز شناسایی کردیم که در حوزه کودک فعال هستند. باید در حوزه‌های خلاقیت و بازی، امنیت و آموزش وارد مباحث تئوری شویم و سپس تقسیم کار شده و با پنل عملیاتی وارد فاز اجرا شود.

تورج روشنایی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز نیز در این جلسه اظهار کرد: شهر دوستدار کودک متضمن استاندارهای بسیاری از شهر است که شاید ارتباطی به کودک هم نداشته باشد. اگر شهری مبتنی بر استانداردهای شهر دوستدار کودک ساخته شود، شهر مناسب افراد و اقشار مختلف و حتی مسن ها خواهد بود و برای همه شهروندان زندگی در آن شهر راحت خواهد بود.

وی با بیان اینکه بخش بزرگی از شهر دوستدار کودک، فرهنگی است، گفت: در بودجه ریزی امسال برای همه مناطق ردیف بودجه ای برای شهر دوستدار کودک باز کرده ایم. با این شرایط، امکان بستر قانونی برای هزینه در مناطق جهت اجرای شهر دوستدار کودک وجود دارد.

رسول جوانعلی آذر، سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی نیز گفت: بر اساس هدف‌گذاری دستورالعمل موجود، می‌توانیم از چهار گوشه شهر کار را شروع کنیم. باید فضاهای مستعد این کار از جمله فرهنگسراها و مکان های آماده را ارزیابی و رصد کنیم.

مهدی قنبروند، مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تبریز نیز در این جلسه اظهار کرد: در راستای اجرای دستورالعمل شهر دوستدار کودک، لازم است تا سازمانها و بخش‌های مختلف درگیر این موضوع، هر کدام وظایف تعریف شده و مشخصی داشته باشند و پیگیر اجرای وظایف خود باشند. در این خصوص باید ابتدا نیازسنجی صورت بگیرد و سیاستگذاری و استراتژی کلی مشخص شود.

وی ادامه داد: نقاط ضعف و قوت باید شناسایی شود و نگاه عملیاتی وجود داشته باشد و در مجموع با تلفیق عمل و نظر کار کنیم. همچنین لازم است کارگروه‌هایی مجزا در حوزه‌های خلاقیت و بازی، امنیت و آموزش مشخص و تعیین شود و جلسات جداگانه‌ای برگزار شود.

ذوالفقاری، نماینده معاونت خدمات شهری و اجرایی شهرداری تبریز نیز در این جلسه عنوان کرد: برای موفقیت در هر حیطه باید تخصصی عمل کنیم. در دانشگاهها افرادی هستند که بصورت تخصصی تحصیلات مرتبط با حوزه کودک داشته اند. همه کودکان استعداد دارند و باید زمینه های استعداد این کودکان کشف شود.

وی با بیان اینکه باید از افراد نخبه و متخصص حوزه‌های مختلف استفاده کرد و نظرات آنها را تلفیق کرد، گفت: انجام هر کاری در این راستا، مستلزم تخصیص بودجه و امکانات لازم است و تقسیم کار نیز باید به درستی انجام شود. همه کودکان خواسته‌های بحقی از ما دارند.