باید به موضوع دریاچه ارومیه فرامنطقه ای نگریسته شود
باید به موضوع دریاچه ارومیه فرامنطقه ای نگریسته شود

عضو بنیاد علمی سازمان همکاری اقتصادی (اکو) با اشاره به بازدید خود از وضعیت دریاچه ارومیه، گفت: دریاچه ارومیه نمرده و زنده است. پروفسور ‘ منظور حسین سومرو’ (Manzoor H. Soomro) روز سه شنبه در حاشیه نشست بین المللی دیپلماسی آب برای احیای دریاچه ارومیه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه […]

عضو بنیاد علمی سازمان همکاری اقتصادی (اکو) با اشاره به بازدید خود از وضعیت دریاچه ارومیه، گفت: دریاچه ارومیه نمرده و زنده است.

پروفسور ‘ منظور حسین سومرو’ (Manzoor H. Soomro) روز سه شنبه در حاشیه نشست بین المللی دیپلماسی آب برای احیای دریاچه ارومیه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در دریاچه ارومیه آب وجود دارد، اظهارکرد: در حال حاضر مساله مهم چگونگی استفاده از این آب بصورت پایدار است.
وی ادامه داد: اینکه کمبود آب ممکن است مشکلاتی ایجاد کند درست است و نباید تک بعدی حرکت کرد چرا که در اینگونه مسایل انسان، حیوان و طبیعت از آن متاثر می شوند.
پروفسور سومرووی افزود: مساله مهم دعوت برای مشارکت بیشتر از تمامی کسانی است که دراین سیستم دخیل هستند.
وی اظهارکرد: باید به موضوع دریاچه ارومیه فرامنطقه ای نگریسته شود و از تجربیات سایر کشورها و دانشمندان برای احیای آن بهره مند شد.
دریاچه ارومیه با پنج هزارکیلومتر مربع وسعت بزرگ ترین آبگیر فلات ایران است که در۲ دهه اخیر به دلیل خشکسالی ها، بهره برداری بی رویه از آبهای زیرزمینی، ایجاد سدهای مخزنی و افزایش متوسط دمای هوا با کمبود شدید آب روبرو شده است و در زمان حاضر دو سوم از وسعت این دریاچه به شوره زار تبدیل شده است.
دریاچه ارومیه، بزرگ ترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب شور دنیاست.
آب این دریاچه بسیار شور و بیشتر از رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، تلخه رود، گدار، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می شود.
عمیق ترین نقطه این دریاچه ۱۶ متر بود.
این دریاچه چند سالی است با بحران خشکی مواجه شده و بیش از ۹۵ درصد آب خود را از دست داده است، اکنون ستاد احیای دریاچه ارومیه با تصویب ۲۶ پیشنهاد درقالب مصوبه ای تلاش می کند این حوضه آبی ارزشمند را نجات دهد.
نشست بین المللی آب برای احیای دریاچه ارومیه روز سه شنبه با حضور دانشمندان آب جهان اسلام در دانشگاه تبریز برگزار شد