باید از طریق نما، هویت و تاریخ شهر را معرفی کنیم
باید از طریق نما، هویت و تاریخ شهر را معرفی کنیم
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تبریز گفت: کمیته‌های موازی در حوزه نما و هویت شهری موجب موازی‌کاری، پراکنده‌کاری و بلاتکلیفی شهروندان می‌شود.

به گزارش قلم پرس، فریدون بابایی‌اقدم صبح امروز در حاشیه اجلاس سازندگان و طراحان تبریز اظهار کرد: یکی از موضوعات مهمی که از سال ۹۷ در ایران و به محوریت شهرداری تهران آغاز شده و در حوزه صنعت راه و ساختمان که یک تشکیلات ملی است به آن پرداخت شده است، نما و هویت شهری است.

وی افزود: آنچه که مهم است ما به‌ واسطه نمای ساختمان‌ها که در واقع پوسته خارجی ساختمان‌ است، معماری و حوزه سازه را با طراحی شهری و به لحاظ سیما و منظر شهری و اینکه می‌تواند موجب زیبایی شهر شود، ارتباط می‌دهیم.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تبریز گفت: به عبارتی دیگر وقتی ما از هویت شهری صحبت می‌کنیم، مبنای ما این است در یک شهر باید وضعیت و شرایطی باشد و طراحی‌ها به گونه‌ای باشد که آن را از دیگر شهرها متمایز کند و این نما است که به ما در مورد این موضوع کمک می‌کند.

وی ادامه داد: هر چند نمای شهری را معادل هویت شهری دانستن هم درست نیست، اما در شناسایی هویت شهری نقش دارد.

بابایی‌اقدم خاطرنشان کرد: امروز اگر تبریز به عنوان شهری تاریخی در ایران و دنیا مطرح است، یک بخش هویت تاریخی آن را می‌تواند به واسطه نما نشان دهد، اما باید سازه‌ای به نام ساختمان باشد که ما با نما آن را پوشش دهیم.

وی افزود: ساختار ما طوری است که در آن سازندگان، طراحان و مالکان اگر بخواهند در یک ساختمان نما کار کنند، با چند دستگاه دولتی از جمله سازمان نظام مهندسی ساختمان، حوزه راه و شهرسازی استان، در بافت‌های تاریخی سازمان میراث فرهنگی و به‌ویژه شهرداری تبریز طرف هستند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تبریز تأکید کرد: با توجه به موارد بالا و در مقطع آغاز به‌کار شورای ششم و مدیریت شهری تبریز، نیاز به یک گفتمان‌سازی با مجموعه‌های درگیر با نمای شهری داریم.

وی اضافه کرد: از طرفی با مالکان، طراحان و سازندگان نیز باید فضای گفتمانی ایجاد کنیم تا در کنار استماع گلایه‌ها و انتقادات آنها، راهکارهایی اتخاذ کنیم تا از طریق نما بتوانیم هویت، تاریخ و گذشته شهر را معرفی کنیم.