ایران ۶۴ میلیون راس دام سبک دارد/به ازای هر ایرانی ۰٫۷۵ دام سبک در کشور وجود دارد
ایران ۶۴ میلیون راس دام سبک دارد/به ازای هر ایرانی ۰٫۷۵ دام سبک در کشور وجود دارد

[ad_1] معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: به ازای هر ایرانی ۰٫۷۵ دام سبک در کشور وجود دارد اما با دوقلو زایی، زایمان خارج از فصل و دو بار زایمان در سال باید تولید را افزایش داده و استمرار دهیم. به گزارش قلم پرس،از شبستر،  حسین دماوندی‌نژاد شامگاه امروز در مراسم افتتاح فاز اول […]

[ad_1]


معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: به ازای هر ایرانی ۰٫۷۵ دام سبک در کشور وجود دارد اما با دوقلو زایی، زایمان خارج از فصل و دو بار زایمان در سال باید تولید را افزایش داده و استمرار دهیم.

به گزارش قلم پرس،از شبستر،  حسین دماوندی‌نژاد شامگاه امروز در مراسم افتتاح فاز اول گوسفندداری صنعتی ۱۶ هزار و ۲۰۰ رأسی آذربایجان خاوری که با حضور نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی و فرماندار شبستر برگزار شد،  اظهار کرد: ایجاد ۱۵ واحد مانند این مجموعه، در سراسر کشور، نگرانی تأمین‌کنندگان امنیت غذایی را برای همیشه رفع خواهد کرد.

دماوندی نژاد در خصوص ظرفیت بی‌نظیر و استعداد جغرافیایی کشور در حوزه دام و طیور گفت: ۶ کشور دامپرور جهان می‌توانند در دامنه‌های البرز و زاگرس مستقر شوند.

وی نگاه وزارت جهادکشاورزی به مجموعه‌های دام و طیور مانند آذربایجان خاوری را نگاهی استراتژیک و راهبردی دانست و ادامه داد: پایه این نگاه توجه ویژه به مسئله امنیت غذایی و نقشی که این واحدها در تأمین امنیت غذایی دارند، هست.

دماوندی نژاد آمار منتشرشده توسط مرکز آمار ایران را معتبر دانست و افزود: در آذر ۱۴۰۱ این مرکز تعداد دام سبک کشور را ۶۶ میلیون و ۵۰۰ هزار رأس اعلام کرده است که به ازای هر نفر حدود ۰.۷۷ رأس دام سبک داریم و بر اساس آمار وزارت جهادکشاورزی۶۴ میلیون رأس دام سبک داریم که به ازای هر نفر ۰.۷۵ رأس است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: جمعیت دامی ما در کشور کم نیست و در مقاطعی مازاد تولید داشته و در برخی مواقع نیز مشکل‌ داریم.

افزایش ۸ درصدی زنجیره ارزش در بخش طیور

وی با بیان اینکه زنجیره ارزش در بخش طیور را از سال گذشته از ۱۷ درصد به ۲۵ درصد افزایش داده‌ایم اضافه کرد: در زنجیره ارزش حلقه‌هایی که به هم متصل هستند بخش‌های مختلف را مدیریت می‌کنند و مرغدار فقط به پرورش و تولید می‌پردازد.

دماوندی نژاد دوقلوزایی، زایمان دو بار در سال و زایمان خارج از فصل را از موارد حائز اهمیت در حوزه دام دانست و ادامه داد: این اقدامات می‌تواند زمینه‌ساز یک تولید مستمر در تمام سال باشد و عدالت را در زمینه تأمین غذایی ایجاد کند.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص ایجاد تحول در امور دام گفت: برای اینکه بتوانیم در حوزه امور دام از خاک‌ریز اقتصادی عبور کنیم، باید به دنبال تولیدکنندگان بزرگ برویم و برای اینکه عدالت نیز رعایت شود، تولیدکنندگان خرد را هم به تولیدکنندگان عمده وصل کنیم.

جعفر راستی، پاک دستی، کار جهادی و تلاش شبانه‌روزی را در عبور از خاک‌ریز اقتصادی دارای اهمیت دانست و افزود: امیدوارم با برنامه‌ریزی بتوانیم علاوه بر تأمین نیاز داخلی به گوشت قرمز و سفید، به صادرکننده این حوزه تبدیل شویم.

وی گفت: ما باید از این سرمایه‌گذاران که بدون اینکه از دولت کمک خاصی دریافت کنند، چنین پروژه­ای را راه‌اندازی کرده‌اند، حمایت کنیم.

وی امنیت غذایی را شاه‌کلید امنیت کشور و مهم‌تر از امنیت نظامی دانست و ادامه داد: اراده‌ای وجود داشته است که اجازه نداده، ۴۴ سال بعد از انقلاب اسلامی ما در زمینه نهاده‌های دامی خودکفا شویم و اگر دشمن برای ما مشکلی در زمینه تأمین نهاده‌های دامی ایجاد کند، آسیب خواهیم دید.

راستی با اشاره بر اهمیت خودکفائی در نهاده‌های دامی، بر ضرورت اجرای کشت قراردادی و اصلاح الگوی کشت تأکید کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز کوچک بودن واحدهای تولیدی را یکی از چالش‌های حوزه دام و طیور در آذربایجان شرقی، دانسته و اضافه کرد: این کوچک بودن باعث می‌شود این واحدها در ظرفیت اقتصادی نباشند چراکه بیشتر آن‌ها حدود ۲۰  تا ۴۰ هزار ظرفیت دارند در حالی ‌که مرغداری که امروز در این مجموعه در حال اجراست بیش از ۶ میلیون قطعه ظرفیت دارد که یک میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه در فاز اول آن به بهره‌برداری خواهد رسید.

اکبر فتحی بخش اعظم گوسفندداری استان را متکی به مراتع دانست و افزود: گوسفندداری استان بیشتر با تعداد حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار رأس دام سبک، متکی به روستاییان و عشایر است و البته باید گفت این آمار نیز دقیق نیست چراکه یکی از گره‌های ما در این حوزه، نبود آمار دقیق است و پلاک گذاری انجام‌شده نیز نتوانست این مشکل را حل کند و باید با برنامه‌ریزی، یک‌بار برای همیشه این مشکل را حل کنیم.

وی آمار حوزه طیور را نزدیک به واقعیت توصیف کرد و گفت: اگر به سازمان جهادکشاورزی دسترسی به سامانه جوجه ریزی و کنترلی که توسط دامپزشکان در زمان تخلیه طیور انجام می‌شود، جهت رصد و پایش داده شود، آمار این حوزه نیز دقیق خواهد شد.

فتحی بیان کرد: قیمت تمام‌شده تولید در واحدهای کوچک بالاست و این واحدها توانایی ایستادگی در برابر اجرای طرحی مانند مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها را نخواهند داشت.

وی ادامه داد: واحد آذربایجان خاوری یک واحد اقتصادی است که به دلیل پایین بودن قیمت تمام‌شده، گوشت را با قیمت پایین‌تری به‌صورت مستقیم عرضه می‌کند.

پایان پیام/


[ad_2]