ایجاد شهرک تخصصی ۲۰۰ هکتاری مس در ورزقان
ایجاد شهرک تخصصی ۲۰۰ هکتاری مس در ورزقان
مدیرعامل شرکت مس سونگون آذربایجان گفت: برای نخستین بار در شرکت صنایع ملی مس ایران، شهرک تخصصی مس در ورزقان در ۲۰۰ هکتار ایجاد می شود و پردیس فناوری نیز برای نخستین بار در تاریخ مس ایران در این شرکت راه اندازی خواهد شد که به تایید وزارت عتف هم رسیده است.

به گزارش قلم پرس،از تبریز، معبود عباس زاده شب گذشته در گفت و گو با خبرنگاران پس از اعلام تشکیل شرکت مس آذربایجان توسط رئیس جمهور در سفر دوم استانی، اظهار کرد: سفر ریاست‌جمهوری اتفاق مبارکی برای استان بود چرا که آرزوی دیرینه مردم و بخش خصوصی استان در زمینه تشکیل شرکت مس آذربایجان محقق شد.

وی با بیان اینکه تنها هشت تا ۹ درصد اکتشافات در بزرگ ترین معدن مس کشور و خاورمیانه صورت گرفته، افزود: باید در زمینه اکتشافات بیش از پیش اقدام صورت گیرد و با تلاش های صورت گرفته در این زمینه، خبرهای خوشی در مورد ذخایر این معدن در روزهای آینده منتشر می شود.

عباس زاده اضافه کرد: حوزه اکتشافات ارتباط مستقیمی با تجهیزات معدنی که در حال حاضر به ۲۰ دستگاه مالکیتی ارتقا یافته و همچنین آزمایشگاه جامع معدنی دارد که خوشبختانه در این زمینه در معدن مس سونگون کارهای خوبی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه به رغم ظرفیت های بالا در این معدن، در زمینه تولید وضعیت خوبی در معدن وجود نداشت، گفت: باید ظرفیت این معدن را باور کرده و برای دستیابی به ۴۰۰ هزار تن کاتد مس در این معدن تلاش و برنامه ریزی جامع کنیم.

عباس‌زاده با اشاره به سابقه ۱۰ ساله این پروژه افزود: پروژه هیپ لیچینگ مجتمع مس سونگون از سال ۹۲ شروع شد و سال ۹۷ به پیمان رفت.

وی ادامه داد: در این پروژه سالانه ۳۰۰۰ تا ۳۴۰۰ تن مس کاتدی با عیار ۹۹/۹۹درصد با خلوص گرید A تولید خواهد شد.

مدیر عامل شرکت مس آذربایجان با بیان اینکه پروژه هیپ لیچینگ سونگون به معنی واقعی پروژه زیست محیطی است، اظهار کرد: با اجرای این طرح خاک‌های کم عیار برای فعالیت‌های معدنی نیز ارزشمند و قابل استفاده می‌شوند.

عباسزاده گفت: این پروژه بهترین پروژه محیط زیستی در کل کشور است زیرا اگر این تکنولوژی اجرایی نمی‌شد، باران روی ماده‌های معدنی ریخته می‌شد و آنها را به صورت طبیعی لیچینگ کرده و به طبیعت وارد می‌کرد که این به ضرر محیط زیست بود.

وی ادامه داد: این پروژه سود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به کشور دارد و باعث شده است که ۷۰۰ نفر صاحب شغل شوند. قطعا مخالفت با این پروژه یعنی ضرر هزاران میلیاردی و بیکار شدن تعداد زیادی از جوانان است.

وی در خصوص میزان هزینه‌کرد برای پروژه گفت: تاکنون برای این پروژه یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است و حتی یکی از ابهامات این بود که این پروژه غیراقتصادی است در حالیکه اقتصادی‌ترین پروژه سونگون همین پروژه است و حدودا ۷۵ درصد حاشیه سود خالص دارد.

عباسزاده با اشاره بر اینکه پروژه هیپ لیچینگ نماد توسعه آذربایجان است و هر کسی با آن مخالف باشد یعنی با توسعه آذربایجان مخالف است، ادامه داد: اگر از اینجا کاتد نتوانیم بگیریم، آن ۴۰۰ هزار تن را هم نخواهیم توانست گرفت.

وی با بیان اینکه این پروژه ترکیبی از پتروشیمی و معدن است و این موضوع در کشور بی‌نظیر است، گفت: مگر می‌شود یک قسمت از پروژه را آماده نکنیم و به فکر افتتاح باشیم؟

عباس زاده با اشاره به اینکه ارزش دارایی شرکت ۵۲۸ میلیون یورو است گفت: ۱۰ درصد مجموع ارزش شرکت در بازار سرمایه عرضه می شود که حاشیه سود آن ۶۱ تا ۶۵ درصد خواهد بود.

وی گفت: در این راستا تمام پروژه ها و شرکت ها و طرح ها را به بازار سرمایه می بریم و این اقدام موجب شفافیت بیشتر در امور خواهد شد.

شهرک تخصصی مس ایران در ۲۰۰ هکتار ایجاد می شود

عباس زاده با بیان اینکه تولید کاتد مس طبق برنامه ادامه دارد، گفت: برای نخستین بار در شرکت صنایع ملی مس ایران، شهرک تخصصی مس در ورزقان در ۲۰۰ هکتار ایجاد می شود و پردیس فناوری نیز برای نخستین بار در تاریخ مس ایران در این شرکت راه اندازی خواهد شد که به تایید وزارت عتف هم رسیده است.

مدیرعامل شرکت مس سونگون آذربایجان با اعلام اینکه این شرکت سال گذشته ۸۵ هزار میلیارد تومان در استان سرمایه گذاری کرده گفت: امسال نیز از مجموع ۲۳۵ هزارمیلیارد تومان تعهد سرمایه گذاری در استان در حضور رئیس جمهور امضا شد ۱۰۱ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری این شرکت در استان صورت می گیرد.

عباس زاده بیان کرد: ۸۵ هزار میلیارد تومان این رقم در ورزقان سرمایه گذاری می شود که چهره این شهرستان را متحول خواهد کرد.

انتهای پیام/