اهتمام دستگاه قضایی آذربایجان غربی در تحقق اشتغال زایی ۸۰ درصدی زندانیان
اهتمام دستگاه قضایی آذربایجان غربی در تحقق اشتغال زایی ۸۰ درصدی زندانیان

خبرگزاری میزان – ناصر عتباتی، رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی در جلسه اشتغال زندانیان که در راستای اجرای مفاد سند تحول قضایی برای رفع نیاز‌های مالی و معیشتی خانواده‌های مددجویان تشکیل شده بود بیان داشت: بخشی از وظایف قوه قضائیه مبارزه با بزهکاری است و نمود بارز این مبارزه مجازات است و حبس نیز یکی […]

خبرگزاری میزان – ناصر عتباتی، رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی در جلسه اشتغال زندانیان که در راستای اجرای مفاد سند تحول قضایی برای رفع نیاز‌های مالی و معیشتی خانواده‌های مددجویان تشکیل شده بود بیان داشت: بخشی از وظایف قوه قضائیه مبارزه با بزهکاری است و نمود بارز این مبارزه مجازات است و حبس نیز یکی از انواع مجازات‌های کیفری است هر چند که ما تلاش داریم استفاده از اهرم حبس را به حداقل برسانیم.

عتباتی ادامه داد: بخش عمده‌ای از زندانیان، آسیب دیده هستند و تحت تاثیر فضا‌های اجتماعی، اقتصادی یا فرهنگی به طرف بزهکاری سوق داده شده اند، اشتغال واقعی برای این افراد یقیناً بسیاری از آن‌ها را از انجام بزه بازخواهد داشت.

رئیس کل دادگستری استان تاکید کرد: هر سرپرست خانواده‌ای که زندانی شود خانواده اش تحت تاثیر قرار می‌گیرند و آثار مخربی به آن‌ها وارد می‌شود. بر این اساس مسئولین شرعا، ً اخلاقاً و قانوناً در مقابل خانواده‌های آسیب دیده از بزهکاری سرپرست خانواده مسئولیت دارند و ما نمی‌توانیم به هیچ وجه بی تفاوت باشیم.

وی به هدف از تشکیل جلسات اشتغال زایی زندانیان اشاره کرد و گفت: این جلسه برای حساس نمودن مسئولین استان به امر اشتغال زندانیان و مساعدت به آنهاست و انتظار نگاه خاص و ویژه همه، خصوصاً فعالان اقتصادی را داریم. نگاه مسئولانه و اجتماع محور به مقوله اشتغال زندانیان آثار و برکاتی خواهد داشت که شامل حال همه مردم خواهد شد.

عتباتی در پایان صحبت‌های خود پرداختن به امور بانوان زندانی را هم بسیار حائز اهمیت دانست و اشتغال مددجویان زن را نیز جز اولویت‌های دستگاه قضایی شمرد.

مجیدی دادستان مرکز استان نیز در این جلسه گفت: باید با دیدگاهی مسئولانه و خداپسندانه به موضوع اشتغال زندانیان وارد شویم و نگرش مان به امر اشتغال خدا محور و انسان دوستانه باشد.

مجیدی در ادامه از فعالان اقتصادی خواست بصورت عملیاتی وارد عمل شوند و هر یک از مسئولین نحوه بکارگیری و اشتغال زندانیان را معین نمایند.

مجیدی به فعالان اقتصادی وکسانی که دست مددجویان زندانی را گرفته وبه رونق کسب وکار و خانواده آن‌ها کمک می‌رسانند اطمینان داد و گفت: افرادی که معرفی خواهند شد تحت تضمین دادسرا هستند و حسن عمل ایشان را ضمانت می‌کنیم.

در ادامه جلسه محمدی مدیر کل زندان‌های استان نیز با پرداختن به اهمیت مهارت آموزی زندانیان اظهار داشت: مهارت آموزی و حرفه آموزی زندانیان امری است که در بدو ورود زندانیان مورد بررسی قرار می‌گیرد و هر زندانی که دارای مهارتی باشد متناسب با آن در کاری گمارده می‌شود و اگر مهارتی نداشت تحت آموزش قرار می‌گیرد.

وی افزود: این مهارت آموزی، اشتغال و درآمد زایی پایدار را برای مددجو حتی برای بعد از خروج از زندان به همراه خواهد داشت و برای سال ۱۴۰۰ در برنامه‌ای که در نظر داریم فرصت اشتغال ۸۰ درصد از زندانیان فراهم خواهد گردید که فضا‌هایی که شهرک‌های صنعتی و اتاق بازرگانی می‌توانند در اختیار قرار دهند برای نیل به این هدف بسیار مهم و موثر خواهد بود.

شایان ذکر است در این جلسه مدیران کل ادارات مرتبط و برخی فعالان اقتصادی به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند و جلسه با تصویب مصوباتی به کار خود خاتمه داد.

انتهای پیام/