افطار در جوار سپیدمویان فراموش شده شهر…
افطار در جوار سپیدمویان فراموش شده شهر…
ماه ضیافت الهی را بهانه ای کردیم تا بار دیگر سری به سالمندان شهرمان بزنیم، سالمندانی که فراموش شده اند و این روز ها نیز با وجود انبوهی از تیترها و اخبار و شایعات مربوط به اتفاقات شورای شهر و شهرداری تبریز و تبریز ۲۰۱۸ ، اصلا دیده نمی شوند.

بار دیگر، ماه مهمانی خدا، ماه مبارک رمضان فرا رسیده است، ماهی که سراسر مهر و رحمت و امید و نعمت است، ماه مبارک رمضان، هدیه‌ای از جانب پروردگار است که فرصت یک تحول و دگرگونی درونی را به ما می‌بخشد و خوشا به حال کسانی که این موقعیت را غنیمت شمرده و لحظه‌ای تردید به خود راه نمی‌دهند.
رمضان ماه مهربانی و نزدیک شدن دل های مومنین به یکدیگر است، بی‌شک در تاروپود و سرشت هر انسانی، مهربانی وجود دارد تا آن را به هم نوع خود هدیه دهد ودر این طریقت مهربانی گوش دادن به درد و دل انسان هایی که در مسیر و گذر زمان عمر و زندگی، گرد و غبار فراموشی اطرافشان را گرفته والاترین مهربانی هاست، مردان و زنانی که جوانان دیروز بودند و سالمندان امروز، نیازمند محبت هستند.
هر مناسبتی می تواند بهانه ای باشد برای عیادت و احوالپرسی از این عزیزان، حال این روز ها فرا رسیدن ماه ضیافت الهی را بهانه ای کردیم تا بار دیگر سری به سالمندان شهرمان بزنیم، سالمندانی که فراموش شده اند و این روز ها نیز با وجود انبوهی از تیترها و اخبار و شایعات مربوط به اتفاقات شورای شهر و شهرداری تبریز و تبریز ۲۰۱۸ ، اصلا دیده نمی شوند.
سپید مویانی که لرزش دست هایشان تکرار لالایی مهربانی است، دستهایی که با مهرورزی و نوازش صورت کوچک فرزندانشان، آنان را به خواب می برد! همان هایی که بوسه مهربانی بر پیشانی فرزندان خود می نواختند و شب ها را به امید آینده ای درخشان برای فرزندان به خواب می رفتند و این روزها نگاهشان به نقطه ای خیره مانده است، نقطه ای کوچک به بزرگی روزهای سپری شده عمرشان.

نگاهشان همیشه مملو از انتظار آمدن کسی است، به این امید فرزندانشان تا یادی از آنها بکنند! در گوشه ی خانه سالمندان ثانیه ها را لحظه شماری می کنند! ثانیه هایی از جنس تکرار روزهای تنهایی و مرور خاطرات زندگی! گاهی اوقات آشنایی که وارد می شود، لبخندی بر لبهایشان می نشیند، وقتی فرزندی برای دیدن والدینش می آید، امیدی در دل هایشان جوانه می زند.
چین و چروک های نشسته بر چهره معصومشان را که می نگری، نشاط جوانی آنها را در ایام نه چندان دور می توانی بشماری!
چهره منتظرشان را که نگاه میکنی تو را میهمان نگاه عمیق و مهربان خود می کنند و بی اراده لبخندی بر چهره شما می نشیند. ناگفته های زیادی برای گفتن دارند، پای صحبتشان که می نشینی و خاطراتشان را مرور می کنی، ناخداگاه بغض تلخی گلویت را می فشارد! بغضی از جنس غربت! غربتی که بر قلبت چنگ می اندازد.
از نامهربانی های فرزندانشان می گویند! مهربانی هایشان را که در دفتر خاطرات زندگیشان ورق میزنی به اوج نامهربانی دنیا با این عزیزان در این وانفسای زندگی پی می برید.
دیدن پدرانی که روزی مرد خانه هایشان بودند و نان آور همسر و فرزندان خود، در حالیکه در اتاقشان نشسته و از پنجره به بیرون می نگریستند و خستگی یک عمر در چهره شان نمایان بود و مادرانی که عزت نفس و غرورشان اجازه نمی داد بپذیرند که فرزندان در شلوغی زندگی روزمره آنها را فراموش کرده اند! برای هر کسی سخت و درد آور است.


حتما داستان سبد و پسرک را شنیده اید، داستانی که بی شک برای خیلی از فرزندان در این چرخه و حرکت دوار زندگی اتفاق افتاده، در روزگارهای نه چندان دور، پدری پدر پیرش را داخل سبد گذاشت تا از خانه بیرونش کند، پسرش گفت : پدر می شود این سبد را برایم بازگردانی؟ و زمانی که پدر علت را جویا شد پسرک در پاسخ وی، گفت: می خواهم وقتی پیر شدی، تو را داخل این سبد بگذارم و ازخانه بیرونت کنم! این داستان همچنان ادامه دارد اما به روش های مختلف در بین آدمها اتفاق می افتد.
اما با وجود این باز هم امیدواریم هیچ پدر و مادری سال های عمر خود را در تنهایی نگذرانند، آن هم در کشور ما که همیشه بر این باور بوده اند گذشتگان که وجود سالمندان در خانه ها موجب کثرت نعمت و برکت می شود.
ما نیز در کنار گروه نوع دوستی تبسم در کنار این عزیزان برای عیادتشان آمدیم تا شاید بتوانیم جرعه ای مهربانی به این عزیزان هدیه کنیم، البته این گروه بصورت هفتگی و ماهانه با همکاری اعضای نوع دوستش از خانه های سالمندان دیدار می کنند، این بار در اقدامی ابتکاری با گرد هم آوردن سالمندان در لحظات افطار نسبت به ترویج فرهنگ سفره مهربانی با سالمندان اقدام کردند.
در حاشیه این سفره مهربانی گفتگوهایی انجام دادیم که خواندن آنها خالی از لطف نیست.

 

اسرا طریقیان مدیر گروه نوع دوستی تبسم در گفتگو با خبرنگار عصر گفت: “گروه نوع دوستی تبسم” گروهی خود جوش است که تلاش می کند بر حسب موقعیت های مختلف به افراد و مراکز نیازمند مثل پرورشگاه ها و خانه های سالمند، بیماری های خاص و مستضعفین کمک کرده و ضمن ارایه خدمات پزشکی و درمانی، برگزاری جشن ها و گردهم آیی هایی در مناسبت ها و فرصت های مختلف و رفع معضلات و مشکلات مالی و اجتماعی هم نوعان نیازمند و مستحق بتواند لبخند و تبسم را به این عزیزان هدیه کنند.
وی گفت: تکریم به سالمندان و نیازمندان باید در جامعه فرهنگ‌سازی شود و تا زمانی که این بستر فرهنگی ایجاد نشود افراد نسبت به نوع رفتار با سالمندان و نیازمندان اطلاعات درستی نخواهند داشت.


طریقیان افزود: در همین راستا گروه نوع دوستی تبسم با اجرای برنامه‌های خاصی برای تقویت فرهنگ سازی و توجه به تکریم سالمندان تلاش می کند تا به ارتقاء روحی، روانی و جسمی سالمندان کمک کرده تا آنها دچار احساس سرخوردگی، افسردگی و ناتوانی نشوند.
مدیر گروه نوع دوستی تبسم با اشاره به برنامه های آتی این گروه گفت:در هفته ایی که گذشت گروه نوع دوستی تبسم در ۴روز و ۴ مراسم متفاوت به وقت گلبانگ اذان برای صرف افطاری میزبان ایتام کمیته امداد و بهزیستی و همچنین سالمندان بهزیستی بود و امروز در رستوران عمارت ائل گولی تبریز که برای هر تبریزی تداعی کننده ی بهترین سال های زندگیش هست، پذیرای سالمندان مراکز تبریز بودیم و سفره مهربانی برای عزیزان سالمند مرکز فیاض بخش، مهر و آنا و دختران معلول ذهنی فیاض بخش برگزار شد.
طریقیان تصریح کرد:برنامه ای که لحظه لحظه ی آن پر از تبسم و شادی کسانی بود که سال ها در حصار چهار دیواری مراکزی که برای آنان در حکم زندان داشته و زندانی بودند، و ما هر وقت به دیدارشان میرفتیم در درد و دلهایشان با ما اشاره میکردند که دوس دارند باردیگر ائل گلی را ببینند و حالا امروز به همت تیم اجرایی گروه تبسم این آرزوی کوچک این عزیزان محقق شد.


مدیر گروه نوع دوستی تبسم افزود:امشب برق شادی و هیجان وصف ناپذیر در چشم های نا امید این عزیزان به راحتی دیده می شد.
دختران فیاض بخش از دیدن ائل گلی و شهربازی و استخر ائل گلی هیجان زده شده بودند و مداوم تشکر می کردند.

بچه‌هایی که غذاهای خود را می‌برند تا با مادرانشان تقسیم کنند

طریقیان خاطرنشان ساخت: روز به یاد ماندنی بود، اما تلخ ترین تجربه ی ما، در مراسم ایتام کمیته امداد بود، ایتام کمیته امداد یا بی سرپرست هستند یا بدسرپرست، این بچه ها در روز ضیافت، نه غذاهایشان را خوردند، نه شله زرد، نه میوه و نه دسرهایشان و در برابر تمام اصرار های ما مقاومت کردند و در آخر مراسم سهمشان را با خودشان بردند تا با مادران و خانواده شان که در منزل چشم به راهشان بودند بخورند، این همه مهربانی و فداکاری از بچه هایی که شاید چندین سال بود توت فرنگی یا زردآلو نخوردن بودند اما نفس خود را کنترل کردند عجیب دردناک بود.


وی در ادامه ضمن تشکر از آقای عزیززاده رییس بهزیستی شهرستان تبریز، آقای شریف مدیر روابط عمومی کمیته امداد، آقای بجانی مسوول بازرسی بهزیستی شهرستان تبریز و خانم پریچهر آذری از فعالترین اعضای گروه تبسم، در همراهی و مساعدت در برگزاری سفره مهربانی، خواستار مشارکت شهروندان در این امر خیر شد.
مدیر گروه نوع دوستی از سازمان های مسئول خواست تا با رویکردی جدید و حمایتی ازگروه های داوطلب مردمی که با هدف خدمت رسانی و کمک به هم نوعانشان شکل میگرند حمایت و همکاری کنند و بستر فعالیت و توسعه سازمان های مردم نهاد در کشور را فراهم آورند.
وی در پایان گفت: همانطور که مستحضر هستید گروه های مردم نهاد یکی از شاخص های ارزیابی توسعه یافتگی کشورهاست و ایران از نظر این شاخص جایگاه خوبی ندارد و علارغم اینکه با عنایت به شعر سعدی فرهنگ نوع دوستی در ایران ریشه دیرینه ای دارد و نمود آن در شعر بنی آدم اعضای یکدیگرند متبلور است، لذا با صراحت میتوان گفت پتانسیل بالایی برای توسعه این شاخص و فرهنگ نوع دوستی در ایران زمین وجود دارد و میتوان ازاین فرصت برای رقابت با سایر کشورهای در حال توسعه به خوبی استفاده کرد.امیدوارم در آینده نه چندان دور شهر ما خالی از هر نیازمند مستضعفی باشد.

حسین سعادت صادقی مدیر عامل و رییس هیات مدیره مرکز نگهداری سالمندان فیاض بخش نیز در گفتگو با خبرنگار عصر گفت:ما در موسسه فیاض بخش ۱۲۵نفر مددجو داریم که در این موسسه نگهداری می شوند.این موسسه توسط شورای خیرینی که به نام موسسه فیاض بخش تبریز تاسیس شده اداره می شود.علاوه بر این ۱۲۵نفر از اسفند ماه سال گذشته، ۳۵۰خانوار نیز که توسط بهزیستی معرفی شده بودند،تحت پوشش موسسه قرار گرفتند که شامل افراد قطع نخاع، از کار افتاده و خانه نشین می باشند.
وی گفت: موسسه این افراد را با کمک هایی از قبیل خوراک و پوشاک و کمک های مالی حمایت می نماید که افزایش روز افزون این کمک ها جزو اهداف و سیاست های این موسسه می باشد.


سعادت افزود:با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان این موسسه با تهیه سبد کالاهای حمایتی شامل اقلامی همچون گوشت، برنج، روغن و سایر ملزومات این ماه پر خیر و برکت، مددجویان را تحت پوشش قرار داده است.
مدیر عامل مرکز فیاض بخش تصریح کرد:این موسسه از محل مازاد وسایل باقی مانده به یاری سایر بخش ها و مراکز هم نوع در سایر شهرستانها از قبیل اهر و کلیبر شتافته است و این مراکز را ازطریق این کمکها یاری نموده است.
رییس هیات مدیره مرکز فیاض بخش خاطرنشان ساخت: خوشبختانه با عنایت خدا و دعای عزیزان، خیرین محترم به ما اعتماد و اطمینان کامل پیدا کرده اند و در این امر مخصوصا مردم خیر تبریز بسیار همراهی نموده اند و ما را در این مسیر همواره پشتیبان بوده اند.
وی در ادامه گفت: کارکنانی که سابقا سیصد هزار تومان حقوق دریافت می نمودند، اکنون پایه حقوق را دریافت میکنند و به آنها تسهیلاتی از قبیل وام از ۲۰تا ۵۰میلیون ریال ارایه میشود.


همچنین در این مدت دو مورد هم بازسازی صورت گرفته که انشاالله در آینده ای نزدیک حدود ۵۰نفر از سالمندان مرد در این اماکن پذیرش خواهند شد.
وی در پایان از گروه نوع دوستی تبسم بخاطر تدارک سفره مهربانی برای سالمندان مراکز بهزیستی تقدیر و تشکر کرد.
گزارش: پویا خوش پیمان/علی سلیمی
عکس: سعید بابازاده