افطارلیق، بهانه رمضانی مردم تبریز برای مهربانی
افطارلیق، بهانه رمضانی مردم تبریز برای مهربانی
همزمانی بهار قرآن و بهار طبیعت، زمینه نزدیکی هر چه بیشتر دست و دل‌های مهربان مردم تبریز و مسافران نوروزی شهر و موجب رهایی تعدادی از هموطنان دربند به مدد همدلی و بخشندگی شده است.

قلم پرس: آنهایی که ایمانشان را به عمل صالح گره زدند تا زندانیان در بند را به آغوش گرم خانوادهایشان باز گردانند.

شهرداری تبریز با همکاری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز و همراهی سازمان ها و مناطق تابعه این خانواده بزرگ، میزبان شهروندان و مهمانان بهاری در اقصی نقاط شهر در ویژه برنامه افطارلیق است.

مجموعه تاریخی تفریحی ائل گلی این روزها میزبان خیلی عظیم مسافران نوروزی و همچنین مردم شهر تبریز است و هر شب جشنواره نوروزی تبریز، بهشت ماندگار در قالب ویژه برنامه افطارلیق در این پارک برگزار می‌شود.

برای آگاهی از نحوه برگزاری این جشنواره به این پارک سر می زنیم. نوای زیبایی در سنگفرش ائل گلی ما را به سمت محل برگزاری این برنامه می کشاند، حال و هوای اصیل و سنتی حال و هوای خاصی به فضای این قسمت از پارک بخشیده است.

مردم سرپا  ایستاده و یا نشسته بر روی صندلیها مشغول تماشای این ویژه برنامه بودند.

بعضی ها پتو به دور خود پیچیده بودند و برخی دستهایشان را از سرما به هم می ساییدند و مادرانی هم  با فرزند کوچکی که در اغوش داشتتند برنامه را تماشا می کردند.

جو فرهنگی و شادی برقرار است و هنرمندان با انرژی خاصی به اجرای برنامه می پردازند. گروه های تواشیح و سرود که اکثر اعضایشان را نوجوانان تشکیل می دهند مشغول اجرای برنامه هستند و مردمی که گاه با هنرمندان در خواندن همراه و همصدا می شوند.

سراغ مردم می روم تا با آنها گفتگویی داشته باشم:

مرد و زنی حدودا ۴۵ ساله که نوجوانی حدودا یازده ساله نیز در کنارشان ایستاده است توجهم را به خود جلب می کنند. این مرد که قد بلندی هم داشت  به محض آنکه از او میخواهم با من مصاحبه ای داشته باشد می گوید: ترکی بلد نیست و از شهر تهران مسافر شهرمان است و امسال با خانواده برای مسافرت تبریز را انتخاب کرده اند.

او ادامه می دهد: آوازه پارک ائل گلی را شنیده بودیم اما هنگامی که از تبریزی ها آدرس پرسیدیم نمی دانستیم از این برنامه جذاب هم بهره مند خواهیم شد.

او در ادامه می گوید: یک مساله ای که توجهم را در این برنامه به خود جلب کرد طرحی است که برای آزادی زندانیان جرایم مالی غیر عمد در نظر گرفته شده است و  این خیلی اتفاق خوبی است؛  چرا که یک عده هستند که ندانسته و ناخواسته مرتکب جرمی شده اند و واقعا به نظرم اقدام پسندیده ای است که انشالله بتوانند با کمک مردم در این ایام از زندان رهایی یابند و به آغوش خانواده شان برگردند.

در این حین همسرش نیز به صحبت ها ملحق می شود و می گوید: به نظرم برگزاری این برنامه ها در شناخت سنت ها و فرهنگ ها برای مسافرانی که از مکانهای دیگر می آیند خیلی کمک کننده است  مردم با فرهنگها، سنت ها و  موسیقی مردم آن شهر آشنا می شوند.

او  ادامه می دهد :در سایر شهرهای بزرگ هم مثل شیراز برنامه هایی به این سبک و سیاق برگزار می شد و تبریز هم بالاخره شهر بزرگ با فرهنگ غنی است و انتظار برگزاری چنین برنامه هایی از این شهر وجود دارد.

او در ادامه از بستن زود هنگام مغازه ها گلایه می کند و می گوید : در تبریز یا مغازه ها بسته بودند یا خیلی زود تا ساعت ۵ بعد از ظهر مغازه ها را می بندند که برای مسافرانی که قصد خرید دارند مشکلاتی ایجاد کرده است.

باب سخن را  در خصوص این برنامه اینبار با جوانی که حدودا ۳۷ ساله بنظر می رسد  باز می کنم.

او می گوید: برنامه های مفرح نیاز هر جامعه ای است،  مخصوصا در  شرایط کنونی که وضعیت اقتصادی بر همه فشار می آورد؛  مردم ساعتی می توانند فارغ از مشکلات با این برنامه ها روحیه بگیرند و تاثیر این نوع برنامه ها در ایجاد نشاط در جامعه خیلی زیاد است.

کمی خودش را مچاله شده از سرما نشان می دهد  و می گوید : سردم شده است کاش برنامه در فضا سربسته برگزار می شد.

به استقبال خوب مردم از این برنامه اشاره می کند  و ادامه می دهد:  استقبال خویی از این برنامه شده و  اکثر مردم همانطور که می بینید  سرپا برنامه را تماشا می کنند و هر چقدر صندلی هم بچینند جوابگو نخواهد بود.

او به جمع آوری کمک های مردمی برای ازادی زندانیان اشاره می کند و می گوید : خودم فکر نمی کردم کمک چندانی در این زمینه  از سوی مردم  صورت بگیرد، اما وقتی دیدم مردم چه عاشقانه کمک می گند واقعا خوشحال شدم که آن  روحیه نوع دوستی با وجود مشکلات زیاد اقتصادی که خانواده ها با آن درگیرند وجود دارد و هنوز مردم اگر واقعا  کمکی اگر از دستشان بر آید دریغ نمی کنند.

او را آقا مرتضی صدا می زنند،  دستگاه پز در دست در بین مردم  می چرخد و کمک های مردمی را جمع می کند. می گوید: مردم در این شرایط  اقتصادی واقعا کمک می کنند  تا گره از کار همشهریان دربند خود باز کنند حتی در حد ۱۰ هزا تومان، اما وقتی ان کمک ها جمع گردد می شود سند آزادی یک انسان در بند!

مدیر روابط عمومی سازمان سیما، منظرو فضای شهرداری تبریز با بیان اینکه این برنامه جزو برنامه های مستمر و پر مخاطب مجموعه است، از حضور گسترده شهروندان و مسافران قدردانی کرد.

علیرضا عباس نژاد افزود: امسال نیز با توجه به تقارن نوروز،  این بهار طبیعت با رمضان و بهار قران این برنامه با حال و هوای خاصی ادامه پیدا می کند  و شهرداری تبریز و سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز، در نقاط مختلف شهر با همراهی مناطق و سازمان‌های شهرداری در قالب جشنواره نوروزی تبریز بهشت ماندگار ویژه برنامه افطارلیق را مناسب حال و هوای این ایام تدرک دیده و اجرا می کند.

وی ادامه داد: سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز نیز برنامه افطارلیق را در پارک ائل گلی اجرا می کند  و در نظر داریم در طول ماه مبارک رمضان در قالب جشنواره نوروزی بهشت ماندگار و یژه برنامه افطارلیق در  بعد از افطار یعنی  از ساعت ۲۰:۳۰ که شامل مجموعه برنامه های فرهنگی متنوع است با کیفیت هر چه تمام تر برگزار کنیم.

وی با اشاره به اینکه مهمانان زیادی از اقصی  نقاط کشور به پارک ائل گلی می آیند گفت: در تلاشیم در این ایام مهمانانی که به شهرمان آمده اند لحظات شاد و مفرحی در این مجموعه سپری می کنند  و همزمان برنامه های متناسب با ماه مبارک رمضان نیز  اجرا می شود و هدف اصلی این است که با هماهنگی ستاد دیه استان، کمک های مردی برای آزادی زندانی جرایم مالی غیر عمد جمع آوری و زمینه آزادی تعدادی از این عزیزان فراهم شود.

او با اشاره به اینکه تعدادی از زندانیان جرایم مالی غیر عمدی در برنامه افطارلیق با همراهی شهروندان آزاد شده اند گفت: مجموعه ائل گلی مورد توجه شهروندان و مسافران است و در ایام نوروز پذیرایی از خیل عظیمی و هموطنان است که هم همشهریان و هم میهمانان نوروزی به صورت پرشور و گرم استقبال می کنند و خواسته شان این است که این برنامه ها استمرار داشته باشد.

ویژه برنامه رمضانی افطارلیق سالهای گذشته تنها در یک منطقه شهرداری تبریز اجرا شده بود و به عنوان تجربه‌ای موفق، امسال با دستور شهردار کلانشهر تبریز، این برنامه به صورت منسجم با برنامه ریزی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز و همراهی مناطق و سازمانهای تابعه شهرداری، با محوریت برنامه های معنوی و جشن گلریزان در حال برگزاری است.

انتهای پیام/