افزایش یک متری تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته
افزایش یک متری تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته
مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیا دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به بارش‌های مناسب در اوایل سال جاری و اقدامات زیربنایی یک متر نسبت به سال گذشته تراز دریاچه افزایش یافته است.

به گزارش قلم پرس، خلیل ساعی امروز در نشست شورای فرهنگی  و اجتماعی ستاد احیا دریاچه ارومیه آذربایجان‌ شرقی با با بیان اینکه دریاچه ارومیه در سال‌های ۱۳۸۴ به این طرف با وجود بارندگی‌های تراز منفی داشته تا زمانی که ستاد احیا شکل گرفت اظهار داشت: در ۲ سال ابتدایی هدف بر تثبیت بود که با همکاری نهادهای محلی این کار به خوبی پیش رفت .

وی افزود: با توجه به بارش‌های مناسب در اوایل سال‌جاری نیز و اقدامات زیربنایی یک متر نسبت به سال گذشته تراز دریاچه افزایش یافته است.

مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیا دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه از اعتبارات تعیین شده تنها ۴۲ درصد تخصیص داده شده است، اضافه کرد: این موضوع موجب شده تا پروژه‌ها به طور کامل اجرا نشود در حالی که  مسیل‌های بسیاری می‌توانست لایروبی شده و حجم قابل توجهی آب به سمت دریاچه روانه کند.

ساعی گفت: وسعت  دریاچه در سال ۹۳ عدد ۲هزار و ۱۳۰ کیلومتر مربع بود که در نهایت در تیر ماه سال ۹۸ به ۲ هزار و ۳۸۰ کیلومتر مربع رسید.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع موجب نشاط و شادی در جامعه شد و شاهد حضور گردشگران در کنار دریاچه بودیم.

ساعی بیان کرد: تراز سطح آب دریاچه در ۱۰ آبان سال جاری ۱۲۷۱٫۲۳ متر بوده و که نسبت به مشابه سال گذشته یک متر بوده و حجم آب موجود در دریاچه ارومیه در ۱۰ آبان سال جاری ۳ میلیارد و ۲۴ میلیون متر مکعب بوده که نسبت به مشابه سال گذشته ۲٫۲۵ میلیارد متر مکعب افزایش یافته است.

وی ادامه داد: از مهم‌ترین اقدامات در این زمینه انتقال تمام مسیرهای لایروبی شده به پیکره دریاچه ارومیه و رهاسازی ۲٫۴ میلیارد متر مکعب به سمت پیکره دریاچه ارومیه بود که تراز دریاچه را مثبت کرد.

مدیر دفتر منطقه ای ستاد احیا دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی با اشاره بر مطالعات رفتارسنجی بستر دریاچه ارومیه در سال ۱۳۹۷  اضافه کرد: بر اساس مطالعات سازمان فضایی کشور با توجه به ورود آب شیرین به بستر دریاچه، انحلال نمک رخ داده و دریاچه عمیق‌تر شده است.