افزایش تراز دریاچه ارومیه نسبت به چهار سال گذشته
افزایش تراز دریاچه ارومیه نسبت به چهار سال گذشته

تجریشی از تلاش سازمان حفاظت محیط زیست برا هماهنگی با وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی به‌منظور انتقال آب به دریاچه ارومیه از محل صرفه‌جویی مزارع خبر داد. به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری خانه ملت، مسعود تجریشی، در تشریح وضعیت دریاچه ارومیه با بیان اینکه تراز این دریاچه نسبت به چهار سال گذشته بالاتر رفته است […]

تجریشی از تلاش سازمان حفاظت محیط زیست برا هماهنگی با وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی به‌منظور انتقال آب به دریاچه ارومیه از محل صرفه‌جویی مزارع خبر داد.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری خانه ملت، مسعود تجریشی، در تشریح وضعیت دریاچه ارومیه با بیان اینکه تراز این دریاچه نسبت به چهار سال گذشته بالاتر رفته است گفت: ما یک برنامه فنی داشتیم که قرار بود براساس آن در طول مدت سه سال شرایط دریاچه ارومیه تثبیت شود، از سوی دیگر از سال آبی گذشته قرار بود برنامه های اجرایی به سمت افزایش این تراز پیش برود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، ادامه داد: برای افزایش تراز دریاچه ارومیه به لحاظ فنی مشکلی وجود ندارد، ولی به این دلیل که منابع مالی آن باید از محل ماده ۱۰۱۲تامین شود که مختص شرایط بحران است، اما امسال وقوع زلزله کرمانشاه و فشار ناشی از خشکسالی شرایط خاصی را ایجاد کرد.

وی تصریح کرد: از سال گذشته تقریبا حدود ۳۵ درصد از منابع مالی که دولت برای احیای دریاچه ارومیه تعیین کرده بود، محقق شد، همچنین در آخرین جلسه کارگروه نیز آقای جهانگیری به آقای نوبخت دستور داد سازمان برنامه و بودجه پرداخت ۶۰ درصد این منابع را تعهد کند که در شرایط کنونی در حال پیگیری این میزان افزایش منابع هستیم.

تجریشی با اشاره به اینکه قرار است بخش اعظمی از منابع مالی مورد نیاز برای احیای دریاچه ارومیه از محل صرفه‌جویی آب مزارع تامین شود یادآورشد: تاکنون محل صرفه‌جویی آب عمدتا سازه‌های بالادستی بوده که در اختیار وزارت نیرو است، اما ما به دنبال این هستیم که از محل صرفه‌جویی در مزارع بتوانیم آب را به سمت دریاچه ارومیه بفرستیم.

وی خاطرنشان کرد: برای حرکت آب از مزارع دو مشکل عمده در تامین منابع مالی و نحوه همکاری دستگاه‌های اجرایی وجود دارد مبنی بر اینکه ما نتوانستیم آنها را در فضای عملیاتی به سمتی ببریم که به کشاورزان در جهت ترویج، تامین منابع و استفاده از فناوری با ارائه مشاوره کمک کنند تا محصولی که تولید می‌کنند در داخل زنجیره ارزش قرار بگیرد تا بتوانند آن را صادر کنند و این مشکلی است که برای کل کشور وجود دارد.

تجریشی افزود: برای رسیدن به این هدف باید در وهله اول مسئولان اجرایی با مردم تعامل داشته باشند، در غیر این صورت باید با بیانی تحکمی از آنها خواسته شود که آب کمتری مصرف کنند و این همان موضوعی است که دستگاه‌های اجرایی را با مشکل مواجه کرده است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با هماهنگی‌هایی که با آقای اردکانیان و آقای حجتی داشته، انتقال آب به زاینده‌رود و دریاچه ارومیه را در دستورکار خود قرار داده است./