افتتاح نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی آقکند در میانه
افتتاح نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی آقکند در میانه
وزیر نیرو با اشاره به اینکه نیروگاه‌های تجدیدپذیر نقش مهمی در حفاظت از محیط زیست‌ دارند، گفت: حدود 30 هزار مگاوات ظرفیت احداث نیروگاه بادی در کشور شناسایی شده که امیدواریم با استفاده از توان متخصصان داخلی بتوانیم در آینده تمام این ظرفیت را محقق و به مدار بیاوریم.

رضا اردکانیان عصر امروز در ارتباط ویدیو کنفرانسی با رئیس‌جمهور برای افتتاح نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی آقکند میانه، اظهار داشت: این نیروگاه همزمان با هفتمین هفته پویش هر هفته_الف_ب_ایران و با اعتباری بالغ بر ۹۶۰ میلیارد تومان در استان آذربایجان‌شرقی به بهره‌برداری رسیده است که امیدواریم با توجه به توان متخصصان داخلی بتوانیم در آینده تمامی ظرفیت ۳۰ هزار مگاواتی نیروگاه‌های بادی کشور را محقق و به مدار بیاوریم.

وزیر نیرو تاکید کرد: بر اساس این پویش مقرر شده که در نیمه دوم امسال ۲۲۷ پروژه بزرگ با اعتباری بالغ بر ۳۳ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری برسد که تاکنون ۶۰ پروژه با اعتباری بالغ بر چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان افتتاح شده است.

وی ادامه داد: وزارت نیرو در استان آذربایجان‌شرقی در مجموع ۱۱۴ پروژه بزرگ را در بخش‌های مختلف آب، برق و فاضلاب در دست اجرا دارد که حجم سرمایه‌گذاری انجام شده و در حال انجام این طرح‌ها بالغ بر پنج هزار و ۷۳ میلیارد تومان بوده است.

اردکانیان با اشاره به اینکه این طرح‎‌ها به‌طور متوسط پیشرفت ۵۰ درصدی دارند، بیان کرد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در تلاشیم تعداد قابل توجهی از این طرح‌ها را تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری برسانیم و مردم بتوانند از فواید این پروژه‌ها بهره‌مند شوند.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه ۸۰ درصد نیروگاه بادی آقکند با استفاده از تجهیزات داخلی ساخته شده است، گفت: این مجموعه به‌عنوان یکی از بزرگترین نیروگاه‌های بادی کشور از جلوه‌های سرافرازی تولیدکنندگان و صنعت‌گران داخلی است.

وی با تاکید بر اینکه ۱۰۴ هزار خانوار از انرژی تولیدی این نیروگاه بهره‌مند می‌شوند، تصریح کرد: این مجموعه نقش مهمی در پایداری وضعیت انرژی جنوب‌شرقی استان آذربایجان‌شرقی خواهد داشت.  

اردکانیان با اشاره به اینکه نیروگاه‌های تجدیدپذیر نقش مهمی در حفاظت از محیط زیست‌ دارند، ادامه داد: این نیروگاه سالانه از تولید ۱۱۹ هزار تن آلاینده‌های زیست محیطی جلوگیری کرده و با افتتاح آن ۳۸ هزار مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه این نیروگاه صرفه‌جویی ۴۹ میلیون مترمکعبی مصرف گاز را به همراه خواهد داشت، عنوان کرد: بر اساس ارزیابی صورت گرفته این نیروگاه سالانه تا ۱۷۵ هزار مگاوات ساعت انرژی تولید خواهد کرد که امیدواریم شرایط عمومی دولت نیز به‌گونه‌ای باشد که بتواند شرایط تشویق پایدار و مستمر تولیدکنندگان نیروگاه‌های تجدیدپذیر را فراهم کند.

وی در بخش دیگری از سخنان با اشاره به اینکه موضوع یکپارچگی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی امروز به تصویب هیات دولت رسید، بیان داشت: بر این اساس از امروز شاهد شکل‌گیری شرکت‌های آب و فاضلاب استانی خواهیم بود که این امر گام بسیار بزرگی در جهت سرعت دادن به خدمات‌رسانی بخش آب و فاضلاب به ویژه در روستاها خواهد بود.

اردکانیان با تاکید بر اینکه از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید بیش از ۶٫۸ میلیون نفر از هموطنان روستایی از نعمت شبکه‌های آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار شده‌اند، عنوان کرد: مطابق برنامه‌ریزی صورت گرفته و با کمک اصلاح ساختاری که صورت گرفته در تلاشیم این عدد را تا پایان دولت به ۱۰ میلیون نفر برسانیم.