افتتاح ستاد استانی صبر با هدف اشاعه فرهنگ عفو و گذشت در همدان
افتتاح ستاد استانی صبر با هدف اشاعه فرهنگ عفو و گذشت در همدان

خبرگزاری میزان – محمدرضا عدالتخواه، رئیس کل دادگستری استان همدان از افتتاح ستاد استانی صبر در این استان خبر داد و گفت: هدف از ایجاد این ستاد؛ اشاعه فرهنگ صلح، بخشش، رضایت، سازش، عفو و گذشت در سطوح مختلف جامعه است. رئیس کل دادگستری استان همدان گفت: عنوان اختصاری این ستاد برگرفته از کلمات، صلح، […]

خبرگزاری میزان – محمدرضا عدالتخواه، رئیس کل دادگستری استان همدان از افتتاح ستاد استانی صبر در این استان خبر داد و گفت: هدف از ایجاد این ستاد؛ اشاعه فرهنگ صلح، بخشش، رضایت، سازش، عفو و گذشت در سطوح مختلف جامعه است.

رئیس کل دادگستری استان همدان گفت: عنوان اختصاری این ستاد برگرفته از کلمات، صلح، بخشش و رضایت است و بخشی از سند تحول قضایی با رویکرد توسعه روش‌های حل اختلاف در سطوح مختلف جامعه محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: هدف از ایجاد این ستاد؛ اشاعه فرهنگ صلح، بخشش، رضایت، سازش، عفو و گذشت است، مسئله‌ای که در آموزه‌های دینی ما مکرر بر آن تأکید شده است.

رئیس کل دادگستری استان همدان با اشاره به روایتی از نبی مکرم اسلام (ص) مبنی بر این که اصلاح ذات البین بافضیلت‌تر از نماز، روزه و صدقه است، افزود: در روایت دیگری نیز عنوان شده که اگر تلاشی برای اصلاح ذات البین در جامعه انجام نشود، فساد رشد می‌کند.

تشکیل ستاد تألیف قلوب، زمینه ساز کاهش پرونده‌های قضایی شده است

عدالتخواه از تشکیل ستاد تألیف قلوب برای محقق شدن اهداف ستاد استانی صبر هم خبر داد و گفت: با فعالیت دو کمیته مصلحین و معتذرین به عنوان کمیته‌های معین این ستاد، در کمتر از یک سال با ایجاد فضای دوستی و مودت بین طرفین دعوی، از تشکیل پرونده‌های قضایی بسیاری جلوگیری به عمل آمده است.

وی به فعالیت چشمگیر شورا‌های حل اختلاف در ایجاد صلح و سازش بین طرفین پرونده‌های قضایی پرداخت و تصریح کرد: با اقدامات انجام شده این شورا و ختم به مصالحه شدن ۴۷ درصد از پرونده‌های قضایی در سال گذشته، استان همدان توانست جایگاه نخست صلح و سازش را از آن خود کند.

کمیته‌های مصلحین در ۴۰۰ مسجد در سراسر استان در دست راه اندازی است

رئیس کل دادگستری استان همدان عنوان کرد: کمیته‌های مصلحین در سطح مساجد و صنوف مختلف و حتی در بین ادارات راه اندازی شده و یا در دست راه اندازی است و مقرر شده این کمیته‌ها تا در ۱۰۰ مسجد در مرکز استان همدان و در مجموع ۴۰۰ مسجد در سراسر استان فعالیت خود را دنبال کنند.

عدالتخواه گفت: بنابراین اگر اختلافی بین افراد مختلف رخ دهد، ائمه جماعات مساجد و یا معتمدین در هر صنفی قبل از تشکیل پرونده‌های قضایی، در مسیر ایجاد دوستی و صلح و سازش بین طرفین دعوی پای کار می‌آیند.

وی با اشاره به اینکه با فعالیت ستاد تألیف قلوب و کمیته‌های معین آن و گذشت شاکیان، ۲۵ فقره پرونده قتل بسته شد، ادامه داد: در کمیته‌های معتذرین که در سه سطح کلانتری ها، دادگاه‌ها و زندان در دست اجراست، بیش از پنج هزار متهم از جرم خود اظهار پشیمانی کردند و حاضر به عذرخواهی از شاکی پرونده شدند.

مختومه شدن بیش از ۳ هزار پرونده قضایی با گذشت شاکیان در کمتر از یک سال

رئیس کل دادگستری استان همدان اعلام کرد: در نتیجه این اظهار ندامت‌ها در کمتر از یک سال، بیش از سه هزار نفر از حق خود گذشتند و تنها در سطح دادگاه‌ها شاهد بودیم که با گذشت یک هزار و ۵۰۰ نفر، نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان از نظر جنبه خصوصی جرم بخشیده شد و در حدود هشت میلیارد تومان جزای نقدی نیز وصول نشد.

عدالتخواه در ادامه با تبریک به آیت الله رئیسی رئیس جمهور منتخب مردم، از انتصاب حجت الاسلام والمسلمین اژه‌ای به عنوان رئیس قوه قضاییه ابراز خرسندی کرد و گفت: امید آن که رشد و بالندگی کشور با حضور حجت الاسلام والمسلمین اژه‌ای رقم بخورد.

ارتقای کارآمدی دستگاه قضایی با مشارکت مردمی رقم می‌خورد

در حاشیه این مراسم مرتضی بهمنی فتاح دبیر ستاد استانی صبر و رئیس شورا‌های حل اختلاف استان همدان هم در گفت‌وگویی عنوان کرد: امروز به طور رسمی احکام اعضای اصلی ستاد استانی صبر توسط رئیس کل دادگستری استان همدان با افتتاح ستاد اعطاء شد.

بهمنی فتاح تصریح کرد: ارتقای کارآمدی دستگاه قضایی در حل و فصل دعاوی با مشارکت مردمی رقم می‌خورد و ستاد استانی صبر که در مسیر تحقق اهداف سند تحول قضایی ایجاد شده، زمینه صلح و سازش را بیش از پیش در جامعه فراهم می‌سازد.

وی افزود: هر چه فرهنگ بخشش و گذشت در جامعه پررنگ‌تر شود، تعداد پرونده‌های قضایی نیز کاهش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/