اعتبار کار فرهنگی به میزان استقبال عمومی است
اعتبار کار فرهنگی به میزان استقبال عمومی است

به گزارش قلم پرس، حسین باهر، دبیر اجرایی جشنواره موسیقی موغام تبریز با اشاره به سابقه برگزاری این جشنواره اظهار کرد: ایده طرح جشنواره ملی موسیقی موغام تبریز برای اولین بار سال ۱۳۹۲ توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز مطرح‌شده و در همان سال شاهد برگزاری نخستین دوره آن با استقبال قابل‌توجه هنرمندان و شهروندان هنردوست […]

به گزارش قلم پرس، حسین باهر، دبیر اجرایی جشنواره موسیقی موغام تبریز با اشاره به سابقه برگزاری این جشنواره اظهار کرد: ایده طرح جشنواره ملی موسیقی موغام تبریز برای اولین بار سال ۱۳۹۲ توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز مطرح‌شده و در همان سال شاهد برگزاری نخستین دوره آن با استقبال قابل‌توجه هنرمندان و شهروندان هنردوست تبریزی و دیگر شهرها، استان‌ها و حتی برخی از کشورهای همسایه برگزار شد.

وی افزود: در ادامه و پس از وقفه ایجادشده در برگزاری دوره سوم جشنواره موسیقی موغام، شاهد مطالباتی از سوی هنرمندان و هنردوستان عزیز بودیم. از سوی دیگر با شیوع ویروس کرونا شاهد آسیب‌های جدی در حوزه‌های مختلف جوامع بشری بودیم و مردم ما هم به خاطر شاخصه‌های فرهنگی و اجتماعی خود تحت‌فشار قرار گرفتند.

باهر ادامه داد: در این شرایط واقعاً دشوار، فضای روانی جامعه محتاج خلق نشاط و شور زندگی بود. لذا پس از طرح مجدد برگزاری این جشنواره و هماهنگی‌ها و مذاکرات صورت گرفته با رئیس انجمن موسیقی آذربایجان شرقی، جناب استاد غلامرضا میرزا زاده، طرح کامل با مشورت و کارشناسی وی تهیه و تدوین شد تا پس از اخذ موافقت‌ها و طی روال اداری شهرداری بنا به دستور شهردار محترم و مدیریت محترم سازمان، شاهد مهیا ساختن مقدمات برگزاری سومین دوره جشنواره سراسری موسیقی موغام باشیم.

معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز با اشاره به برنامه‌های مختلف برگزارشده در این حوزه خاطرنشان کرد: ویژه‌برنامه‌های نکوداشت دومین سالگرد شهادت سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی با سیزده برنامه مجزا، مشارکت با مناطق ده‌گانه و هیئات و موکب‌ها و پایگاه‌های بسیج در برگزاری سوگواره‌های ویژه ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها نمونه‌ای از کارهای انجام‌یافته قبل از جشنواره موغام بود.

وی با اشاره به آسیب‌های کرونا در حوزه اجتماعی گفت: در خلأ نشاط اجتماعی، سلامت روانی و اجتماعی افراد جامعه دچار صدمات جبران‌ناپذیر می‌شود که به موازات آن انواع بزه‌ها و آسیب‌های اجتماعی در حد نابودی یک جامعه افزایش می‌یابد. اگر وظایف شهرداری‌ها را مدیریت همه‌جانبه شهری بدانیم، باید قبول کنیم که ایجاد و افزایش نشاط اجتماعی اساس و بنیان مدیریت مفید و نتیجه‌بخش شهری است. از طرفی حمایت از تولیدات فرهنگی و هنری ملی و بومی و صیانت از هویت فرهنگی هنری شهر در قالب اجرای پروژه‌های از این دست جزو وظایف اساسنامه‌ای سازمان محسوب می‌شود.

دبیر اجرایی سومین دوره جشنواره سراسری موسیقی موغام در خصوص استقبال صورت گرفته از این جشنواره اظهار کرد: جا دارد از همه هنرمندان شهرمان، همچنین هنرمندانی که از دیگر شهرها و استان‌ها به دبیرخانه اثر فرستاده بودند از صمیم قلب تشکر کنم. اعتبار کار فرهنگی به میزان استقبال عمومی است. میزان مشارکت و همراهی هنرمندان دقیقاً همانی بود که انتظار می‌رفت و من از این بابت خوشحالم و دست تک‌تک عزیزانی که از بدو شروع جشنواره تا برگزاری آیین اختتام زحمت می‌کشند را می‌بوسم.

باهر در رابطه با همراهی سایر نهادهای فرهنگی در برگزاری جشنواره موسیقی موغام گفت: به جرأت می‌توانم بگویم بدون عزم و اراده عمومی و بدون همراهی و همکاری دیگر نهادهای فرهنگی و حتی دیگر مجموعه‌های خدمت‌رسان برگزاری این جشنواره غیرممکن بود.

وی افزود: جا دارد از تک‌تک همراهان عزیز، انجمن موسیقی آذربایجان شرقی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی، حوزه هنری، اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تبریز، سازمان بسیج هنرمندان، شهرداری محترم منطقه ۲، مؤسسه بین‌المللی الف، شهرداری محترم منطقه ۹ و اداره نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی استان صمیمانه تشکر کنم. جشنواره ملی موسیقی موغام تبریز بدون مشارکت و همراهی این نهادها حتی در حد یک قدم نیز پا نمی‌گرفت.

معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز در رابطه با تداوم برگزاری جشنواره سراسری موسیقی موغام خاطرنشان کرد: همیشه به تداوم کارهای خوب و تولید فکرهای خوب امیدوارم. اما اینکه جشنواره موغام استمرار داشته باشد یا نه، بستگی به نظر و تصمیم مدیران ارشد فرهنگی و شهری و استانی دارد.
باهر ادامه داد: سطح مطالبه هنرمندان و همچنین شرایط زمانی هم در این موضوع دخیل هستند. من به معجزه هنر در رشد و تعالی مدنی جامعه ایمان دارم. نه تنها در موسیقی بلکه در همه‌ رشته‌های هنری باید جشنواره‌های متعدد داشته باشیم. برآیند و دستاورد کارهای فرهنگی همیشه خیلی بیشتر از هزینه آن‌هاست. فکر می‌کنم همه مدیران و متولیان امر فرهنگ به این مهم واقف هستند. امیدوارم شرایط طوری پیش برود که روزی شاهد برگزاری هزارمین جشنواره ملی موسیقی موغام در تبریز باشیم.

وی در پایان گفت: از تک‌تک همکاران فرهیخته، تلاشگر، صبور و خستگی‌ناپذیر سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی که در برگزاری این رویداد سهیم بودند، صمیمانه و از ته دل تشکر می‌کنم که در سخت‌ترین شرایط با کار شبانه‌روزی کشتی این رویداد بزرگ فرهنگی را به ساحل موفقیت رساندند. از مهندس عباس رنجبر، شهردار محترم کلانشهر تبریز و دکتر رسول جوانعلی‌آذر، ریاست محترم سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز به همراه شورای سیاست‌گذاری جشنواره و هیئت‌داوران و دوستان عزیز در انجمن موسیقی استان از صمیم قلب تشکر می‌کنم.