اصلاح الگوی کشت مهمتر از تونل انتقال آب است
اصلاح الگوی کشت مهمتر از تونل انتقال آب است
عضو هیئت تحقیق و تفحص مجلس از ستاد احیای دریاچه ارومیه خواستار مطالعه انتقال آب از دریای خزر به دریاچه ارومیه شد

به گزارش قلم پرس، علی علیزاده صبح امروز در حاشیه بازدید هیئت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از ستاد احیای دریاچه ارومیه از طرح های احیا در آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، با اشاره به افتتاح فاز اول تونل انتقال آب کانی‌سیب به دریاچه ارومیه تا دهه فجر امسال، اظهار داشت: انتقال سالانه حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب در فاز اول، به تنهایی تاثیر جدی در احیای دریاچه نخواهد داشت اما قدم مثبت در تامین پایدار نیاز دریاچه است.

وی با اشاره به اینکه در فاز دوم که سال آینده به بهره برداری می رسد، حجم انتقال آب سالانه به ۶۰۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید که نیاز سالانه این دریاچه بیش از ۲ الی ۳ میلیارد مترمکعب است.

نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت تحقیق و تفحص مجلس از ستاد احیای دریاچه ارومیه، با انتقاد از عدم اقدامات مناسب در حوزه فرهنگ سازی و اطلاع رسانی عمومی در زمینه همراه کردن مردم در احیای دریاچه و صرفه جویی در مصرف آب، گفت: ذهنیت مردم و حتی برخی از مسئولان این است که با افتتاح تونل، محدودیت منابع آب در حوضه آبریز برداشته می‌شود و می توانند کشاورزی را توسعه درهند، درحالی که این امر درست نیست.

وی اصلاح الگوی کشت را در راستای احیای دریاچه ارومیه، مهمتر از تونل انتقال آب دانست و ابراز داشت: اگر مدیریت منابع آب نداشته باشیم، هزینه های صورت گرفته در احداث تونل که اقدام فنی و مهندسی قابل تحسین است، به هدر خواهد رفت.

علیزاده با تاکید بر اینکه معیشت مردم حاشیه دریاچه ارومیه با کشاورزی گره خورده است، گفت: باید با اصلاح الگوی کشت یا شغل های جایگزین، مردم را در احیای دریاچه همراه کرد وگرنه چندین هزار چاه غیرمجاز در منطقه داریم که هیچ نیروی اجبار توان مسدود کردن آن را ندارد.

عضو هیئت تحقیق و تفحص مجلس از ستاد احیای دریاچه ارومیه، در پیشنهادی، خواستار مطالعه انتقال آب از سایر حوزه‌ها از جمله خزر به دریاچه ارومیه شد و خاطرنشان کرد: اکنون از خلیج فارس به برخی از استان ها از جمله خراسان جنوبی، یزد و… خط انتقال آب و شیرین سازی آب طراحی شده که چرا نباید از چنین ظرفیتی برای احیای دریاچه ارومیه در آینده بهره گیری نکنیم.

انتهای پیام/