«ارک» پروژه‌ای در قلب تبریز/ انتظارها بعداز ۳۰ سال به پایان رسید
«ارک» پروژه‌ای در قلب تبریز/ انتظارها بعداز ۳۰ سال به پایان رسید

پروژه پیاده راه و سواره رو «ارک» در منطقه گردشگرپذیر و هسته مرکزی تبریز به همت شهرداری بعداز ۳۰ سال انتظار در آستانه بهره برداری قرار گرفته است. قلم پرس/ چندین سال بود که کوچه ارک به خیابان پرترددی تبدیل شده بود و ترافیک سخت این کوچه در ساعات شلوغ معمولا حوصله اکثر رانندگان و […]

پروژه پیاده راه و سواره رو «ارک» در منطقه گردشگرپذیر و هسته مرکزی تبریز به همت شهرداری بعداز ۳۰ سال انتظار در آستانه بهره برداری قرار گرفته است.

قلم پرس/ چندین سال بود که کوچه ارک به خیابان پرترددی تبدیل شده بود و ترافیک سخت این کوچه در ساعات شلوغ معمولا حوصله اکثر رانندگان و مسافرانشان را سر می برد. این کوچه همچنین به علت یک طرفه بودن خیابان های شریعتی و طالقانی، مسیر اصلی ورودی شرق بازار از سمت فردوسی محسوب می شد.

بهمن ماه بود که پس از ۳۰ سال شهرداری تبریز آخرین ملک باقی مانده در مسیر ارک به خیابان امام خمینی را تملک و تخریب کرد و بعداز آن طی یک ماه و پس از پیگیری های مستمر و مجدانه شهرداری تبریز با تملک و تخریب مغازهای مسیر، پروژه پیاده راه و سنگ فرش این مسیر اجرا شد و طی روزهای آینده این مسیر افتتاح می شود.

مسیرگشایی خیابان ارک انتظار سه دهه ای شهروندان و اهالی این منطقه بود که با تملک و تخریب آخرین واحد باقی مانده در مسیر، کار مسیرگشایی خیابان ارک وارد فاز نهایی شد و بالاخره در راستای ارتقای کیفی معابر منطقه اجرای مسیر خیابان ارک به دو حالت پیاده راه و سواره رو آغاز شد و بعداز اتمام شناژ کف، عملیات سنگفرش قسمت سواره رو اجرا شد.

حال کوچه ارک به خیابانی عریض تبدیل شده که عبور و مرور مردم در این مسیر را تسهیل می کند.

با اتمام عملیات کفسازی قسمت پیاده محور، این مسیر گردشگرپذیر تا آغاز سال نو به پایان رسیده و در اختیار شهروندان و گردشگران قرار می گیرد.

انسان محوری در بافت مرکزی شهر

شهردار تبریز نیز در خصوص این پروژه گفت: به دلیل کمبود خیابان های شمالی جنوبی و کمک آنها به اتصال خیابان های غربی شرقی که مهترین و اصلی ترین آنها خیابان امام است این مسیر می تواند در کاهش ترافیک موثر باشد.

ایرج شهین باهر در خصوص اجرای مسیر پیاده راه و سنگ فرش در این خیابان اظهار داشت: انسان محوری در بافت مرکزی شهر اولویت شهرداری است.

وی با بیان اینکه اتصال خیابان ارک به امام و تکمیل این مسیرگشایی به نوعی به آرزوی شهروندان تبدیل شده بود، افزود: این پروژه ویترینی نیست و باز شدن این مسیر در کاهش ترافیک نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

شهین باهر سپس گفت: تلاش داریم تا حد ممکن فضا برای تردد انسان ها را بیشتر کرده و در همین راستا این خیابان را سنگ فرش کردیم.

باهر کاهش سرعت تردد خودروها در مسیر سنگ فرش را از دیگر مزایای سنگ فرش شدن این مسیر دانست و اظهار داشت: این اقدام نیز در همان موضوع انسان محوری و تامین امنیت شهروندانی است که به صورت پیاده در حال تردد هستند.

هزینه کل ۷۰ میلیاد ریالی برای اجرای پروژه پیاده راه و سواره رو «ارک»

معاون عمرانی شهردار تبریز در گفتگو با شهریار در خصوص این پروژه گفت: به دلیل گردشگر پذیر بودن و پرتردد بودن مسیر خیابان ارک در طرح جدید مسیرگشایی قسمتی از عرض مسیر به صورت پیاده راه و قسمت دیگری نیز به صورت خودرو محور تعریف شده و این مسیر به صورت پیاده راه و سواره رو استفاده می شود.

محمدحسین اسحقی از هزینه کل ۷۰ میلیاد ریالی برای اجرای پروژه پیاده راه و سواره رو «ارک» خبر داد. این مسیر گردشگرپذیر تا آغاز سال نو تقدیم شهروندان و گردشگران می شود.

وی ادامه داد: هزینه تملک قطعات باقی مانده در این مسیر ۶۰ میلیارد ریال بود، جمع هزینه عمرانی این پروژه نیز ۸ میلیارد ریال بوده است.

اسحقی سپس ادامه داد: حدود ۲۰۰۰ متر مکعب خاکبرداری و نخاله برداری در این مسیر انجام شد.

بدون شک این پروژه را به نوعی عیدی عمرانی شهرداری تبریز در آستانه سال جدید می توان عنوان کرد که به انتظار ۳۰ ساله اهالی این منطقه پایان داد.