اردوغان: مثنوی بزرگترین هدیه مولانا به بشریت است
اردوغان: مثنوی بزرگترین هدیه مولانا به بشریت است

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی در مراسم بزرگداشت ۷۴۵ مین سالروز درگذشت مولانا جلال الدین رومی بلخی (شب عروس) در قونیه اظهار داشت: حضرت مولانا با آنکه ۷۴۵ سال پیش در ۶۶ سالکی درگذشت٬ ولی مشعلی جاودان برای پیروان و عاشقان حقیقت بر جای گذاشت. به گزارش قلم پرس به نقل از […]

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی در مراسم بزرگداشت ۷۴۵ مین سالروز درگذشت مولانا جلال الدین رومی بلخی (شب عروس) در قونیه اظهار داشت: حضرت مولانا با آنکه ۷۴۵ سال پیش در ۶۶ سالکی درگذشت٬ ولی مشعلی جاودان برای پیروان و عاشقان حقیقت بر جای گذاشت.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری آناتولی، مشروح سخنان اردوغان در این مراسم به شرح زیر است:

– مثنوی بزرگترین هدیه مولانا به بشریت است.

– حضرت مولانا آنچنان استاد سخن است که توانسته دوره‌ها، عصرها، حقیقت عالی که فراتر از تفاوتهای اجتماعی است را با زبانی عمیق و زیبا بیان کند.

– صدها سال است که یقینا راه هر فرد جویای هدف آفرینش، به نحوی به سخنان حضرت مولانا می افتد.

– حضرت مولانا در دوره ای زندگی کرد که ابرهای بدبینی افقها را پوشانده و تهاجم مغولها بشریت را تهدید می کرد. متاسفانه امروز نیز مانند ۷٫۵ قرن گذشته بشریت اسیر درگیری‌ها، وحشت و حوص و طمع سیری ناپذیر شده است.

–  ما به عنوان مردم جهان اسلام در این دوره دشوار به تفکر حضرت مولانا که انسان و اخلاق را به مرکزیت گرفته بود، بیش از گذشته نیاز داریم.

– در حالی که مسلمانان درگیر بردارکشی‌اند منفعت پرستان تلاش می کنند جیب های خود را پر کنند.

– در سوریه در کشوری که یک میلیون نفر در آن به قتل رسیدند، برخی همچنان برای حمایت از فردی که بر سر قدرت در این کشور است، تلاش می کنند.

– گروه‌های پروژه‌ای از جمله داعش، پ.ک.ک، فتو، بوکوحرام و الشباب بر شهرهای اسلامی که قرنها عاشقان علم در آنها اقامت گزیده بودند مسلط هستند. دزدان این دوران مدرن که غیر از کشتار، قتل و نابود کردن مقدسات دیگری ندارند با تمام پستی‌های خود به رگهای حیاتی مان حمله می کنند.

– عالمان و عارفان را که صدها سال است منطقه آناتولی را مزین کرده اند با احترام یاد کرده و می گویم که خداوند از همگی آنان راضی باشد. برای حضرت مولانا از خداوند رحمت و مغفرت مسئلت می کنم.