احیا دامداری‌های سنتی در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی
احیا دامداری‌های سنتی در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: دامداری های سنتی در روستاها احیا خواهد شد و می توانیم بخش قابل توجهی از نیاز پروتئین استان را از این راه تأمین کنیم . بهگزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اکبر فتحی امروز در جلسه کارگروه تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نقش ترویج در حوزه کشاورزی […]



رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: دامداری های سنتی در روستاها احیا خواهد شد و می توانیم بخش قابل توجهی از نیاز پروتئین استان را از این راه تأمین کنیم .

بهگزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اکبر فتحی امروز در جلسه کارگروه تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نقش ترویج در حوزه کشاورزی را پر رنگ و مهم دانست و اظهار کرد: باید با ترویج و آموزش کشاورزان، رعایت تناوب، اختلاط کودی و کاشت محصولات جایگزین در الگوی کشت را مرسوم کنیم.

وی از کارشناسان صندوق بیمه محصولات کشاورزی خواست تا با حضور میدانی در روستاها، زمین های زراعی و باغات سطح پوشش بیمه محصولات کشاورزی در استان را افزایش دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: کارگزارانی که نمی توانند وظیفه خود را در زمینه تأمین و توزیع کودهای مورد نیاز کشاورزان به خوبی ایفا کنند، عزل شده و این مسئولیت به کارگزار دیگری واگذار شود.

فتحی در ادامه گفت: حضور کارشناسان کشاورزی در طرح هایی مانند جهش تولید علاوه بر کمک به کشاورزان به آنها کمک می کند تا در حوزه کاری خود نیز تجربه کسب کنند.

وی گفت: همکاری بانک کشاورزی در سال اخیر در حوزه تامین امنیت غذایی غیرقابل قبول بوده است. ما منابع مالی خود را در این بانک متمرکز می کنیم تا بتوانیم از ظرفیت این بانک در کمک به کشاورزان و فعالان این حوزه استفاده کنیم اما این مسئله محقق نشده است که آن را از طریق معاونت اقتصادی استانداری و وزارت جهاد کشاورزی پیگیری خواهیم کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال جاری گفت: حضور در انتخابات یک وظیفه شهروندی است و براساس فرمایشات مقام معظم رهبری همه باید در برگزاری هر چه باشکوه تر آن تلاش کنیم اما مدیران باید بی طرفی کامل خود را در انتخابات حفظ کرده و با هیچ کدام از نامزدها همکاری نداشته باشند.

فتحی بر افزایش تولید در همه حوزه های فعالیت جهاد کشاورزی تاکید کرد و افزود: طرح هایی مانند جهش تولید در دیمزارها که موجب افزایش تولید می شود باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و ادواتی مانند سمپاش ها نیز که استفاده از آن ها موجب افزایش تولید خواهد شد باید جذب گردد.

وی گفت: افزایش تولید در زمینه طیور نیز یکی از راهبردهایی است که وزیر محترم جهاد کشاورزی از ابتدای فعالیت خود بر آن تاکید داشته اند. برای تنظیم بازار باید بر افزایش میزان جوجه ریزی توجه داشته باشیم. در آذربایجان شرقی ۲۵ درصد مرغداری ها یک بار در سال و ۲۵ درصد دیگر نیز تنها ۲ بار در سال جوجه ریزی می کنند که اگر تنها همین مرغداری بتوانند حداقل ۳ بار در سال جوجه ریزی کنند، ظرفیت جوجه ریزی استان به ماهانه ۶ میلیون قطعه خواهد رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: افزایش تولید مرغ می تواند هم زمینه آرامش بازار را فراهم کند، هم این امکان را برای شرکت پشتیبانی امور دام مهیا کند که با خریداری از مرغداران، ذخایر استراتژیک افزایش یابد و هم صادرات مرغ انجام شود.

وی احیا دامداری های سنتی را یکی دیگر از برنامه های وزارت جهادکشاورزی دانست که کلیات آن تدوین شده و به زودی ابلاغ خواهد شد و افزود: اگر بتوانیم تناوب کشت را در مزارع برقرار کنیم، روستاییان خود به خود به کشت علوفه و در ادامه به سمت نگهداری از دام خواهند رفت و در نتیجه بخشی از پروتئین مورد نیاز کشور از این راه تامین خواهد شد.

فتحی در پایان سخنان خود به اشاره به اهمیت رفع تداخل اراضی و صدور سند برای اراضی کشاورزی گفت: تغییر کاربری اراضی کشاورزی یکی از مسائلی است که باید به صورت جدی مورد توجه مدیران قرار گیرد زیرا کوچکترین سهل انگاری در این زمینه قابل قبول نخواهد بود.

پایان پیام/۶۰۰۰۲